Cautare




, Contributor

Consultant și analist de risc politic, CEO Smartlink, fost Policy Manager la Google Bruxelles

Opinii |
|

Reconstruirea reputației

Povestea este simplă: cele mai importante bănci nordice sunt implicate într-un scandal de spălare de bani din zona Baltică, în care sute de miliarde de euro rusești au inundat piața internațională, în absența unei supravegheri adecvate și a unei evaluări a riscurilor.  
editorial radu magdin_ok

Reputația Swedbank, a Danske Bank și a Nordea Bank, construită atât de atent și cu minuțiozitate în timp, este acum în joc împreună cu cea a întregului sistem bancar al țărilor scandinave. Lăcomia și corupția par să opereze în contexte care, până de curând, au fost considerate mai degrabă protejate de aceste practici corozive. Din punct de vedere al reputației, întrebarea este cum ar putea aceste bănci să revină.

Reputația este un concept adesea înțeles greșit și acest lucru are legătură cu percepția greșită a consecințelor sale. Întrucât societățile devin din ce în ce mai post-materialiste, cerințele de la lumea afacerilor s-au schimbat și diversificat – un comportament etic și o contribuție reală la binele public sunt pe primul loc în agenda consumatorilor de astăzi și în centrul principiilor vieții milenialilor. Cerințele sunt chiar și mai ridicate pentru sectorul bancar, care s-a străduit întotdeauna, unii considerând că e de înțeles, pentru a scăpa de neîncrederea publicului. Punctul meu de vedere este că, mai mult ca niciodată, un șoc de reputație ar putea fi suficient pentru a trage în jos chiar și corporațiile multinaționale a căror rezistență nu a fost niciodată pusă sub semnul întrebării. Este posibil să vorbim prea mult despre companiile unicorn din zilele noastre, dar uităm de cealaltă parte a „distrugerii creative”: nu numai unicornii, ci și „dinozaurii” sunt în pragul dispariției afacerilor. wÎncrederea este greu de câștigat și ușor de pierdut, astfel încât gestionarea reputației în momente de criză devine vitală. Pauzele structurale, cum ar fi cea care a luat băncile nordice pe nepregătite, solicită intervenții mai puțin plănuite din timp și mai mult o strategie care se confruntă cu aspectele pozitive ale vulnerabilității – o formă de a reconstrui reputația prin reinventare. Cu fiecare criză de reputație pe care am adăugat-o în portofoliul meu, am ajuns din ce în ce mai mult să cred în puterea unui model simplu, dar eficient, cel al celor 3R: Reasigurare, Reimaginare și Reconectare.

 

  1. Reasigurați-vă și reevaluați. Opțiunea care implică jumătăți de adevăruri și mușamalizări, care este adesea soluția de bază în momentele de criză existențială, este ca și cum ați da găuri pentru a salva o navă care se scufundă – nu numai că nu funcționează, ci va grăbi prăbușirea. Declarațiile publice de astăzi vor forma alegerile disponibile mâine; scopul este extinderea listei opțiunilor disponibile, nu a fi prins într-un colț. Are sens să acordați o atenție deosebită bursei, dar punerea lucrurilor în perspectivă pe termen lung contează și mai mult. Pentru a da câteva exemple, refuzarea responsabilității și a oricărei asocieri cu activitățile de spălare a banilor, așa cum au făcut inițial unele dintre băncile implicate, este mai mult decât simptomul evaluării eșuate a riscului – este semnul lipsei de onestitate și a incapacității de adaptare și transformare.

 

  1. Reimaginați-vă. Dacă nu vă place ce cărți aveți pe masă, întoarceți masa – așa cum spun clasicii din House of Cards. Crizele de reputație majore nu reprezintă timpul potrivit pentru controlul daunelor – este ca și cum ai merge la război cu un buchet de flori. Aceste momente necesită mișcări îndrăznețe și schimbări profunde – ceva asemănător cu ceea ce încearcă Wells Fargo în Statele Unite, începând cu personajul noului CEO, pentru a lăsa în urmă reputația unei culturi toxice. Îmbrățișați și recunoașteți deficiențele, dar făceți-le parte dintr-o poveste mai mare de reinventare – atenția captivă este o mare ancoră pentru a conduce acasă mesajul de început proaspăt.

 

  1. Reconectați-vă. Crizele de încredere sunt importante deoarece depășesc mediul de afaceri definit sau limitat. Acestea declanșează consecințe societale și, pentru actorii majori, chiar și consecințe globale. Publicul este înfuriat, de obicei cerând răspunsuri clare și pedepse considerabile. Cei care resping necesitatea de a se reconecta cu societatea în general prin blocarea surselor de criză vor face acest lucru pe riscul propriu. De exemplu, după cum au sugerat unii, băncile nordice, după o analiză aprofundată, sunt în poziția de a conduce un nou cadru de reglementare în Uniunea Europeană care să abordeze spălarea banilor, rolul paradisurilor fiscale și încercările Rusiei de a slăbi Occidentul. Să fim încrezători în aspectele pozitive ce pot urma.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii