FacebookTwitterLinkedIn

Cheryl Cran, autoarea cărții „101 Ways to make Generations X, Y and Zoomers Happy at Work”, susține că unul dintre elementele cheie în business este abilitatea de a înțelege diferitele generații, de a comunica cu ele și de a le conduce. Indiferent dacă interacționezi cu clienți, colegi, angajați sau manageri de top, poți învăța să îți eficientizezi interacțiunile.Cran susține că tehnologia stă la baza diferențelor de atitudine de la locul de muncă. Statisticile globale arată că 96% din membrii Generației Y (tinerii până în 35 de ani) dețineau un telefon mobil în 2010, comparativ cu 82% din populația adultă. Dintre tinerii cu vârste curprinse între 12 și 17 ani, 75% dețin un telefon mobil. Probabilitatea ca adulții sub 30 de ani să dețină telefoane mobile este mult mai mare decât în cazul celor de peste 30 de ani, procentele fiind de 93%, față de 80%. Peste un sfert din elevi își consideră laptopul cel mai important obiect din ghiozdan, aproape de trei ori mai mulți față de cei care au ales manualele. Statisticile arată că, indiferent de cultură, impactul pe care tehnologia îl are asupra noilor generații nu mai poate fi ignorat. Pe de altă parte, generațiile X (populația adultă – între 35 de ani și 45-50 de ani) și Zoomers (populația matură, dar încă activă, adică cei care au între 45-50 de ani și vârsta de pensionare) trebuie să se adapteze noii realități și a atitudinii pe care generația Y o aduce la locul de muncă.

Mai mult decât oricare altă generație, membrii generației Y folosesc telefonul cu multe alte scopuri. 83% din ei își folosesc telefonul pentru a face fotografii, 64% pentru a le trimite și celorlalți fotografiile, 60% din ei ascultă muzică, 46% se joacă pe telefonul mobil, 31% trimit instant messages, 27% folosesc internetul de pe telefonul mobil, 23% își accesează conturile de social media și 21% dintre ei își verifică email-ul direct de pe telefon. Jumătate din adolescenți trimit peste 50 de mesaje pe zi și unul din trei adolescenți trimite peste 100 de mesaje pe zi. Dintre adolescenții care sunt „Texters”, 15% trimit peste 200 de mesaje pe zi. Băieții trimit și primesc în medie 30 de mesaje pe zi, în timp ce fetele au o medie de 80 de mesaje pe zi.

Cu cât înțelegi mai bine dinamica din cadrul echipei, cu atât poți intensifica mai mult lucrul în echipă, colaborarea și inovația. Tehnologia a generat nivele diferite de adaptare bazate pe nivelele competențelor tehnologice și generațiile diferite au abordări diferite. Concentrarea pe punctele forte ale fiecărei generații intensifică colaborarea. Dacă înțelegi perspectivele fiecărei generații și modul în care fiecare generație privește lumea, poți colabora mai bine și poți crea o atmosferă de lucru mult mai plăcută, explică Cheryl Cran.

Ea atrage însă atenția că vârsta nu este un criteriu suficient pentru a include o persoană într-o anumită generație. De exemplu, poți fi un membru al generației Y care are o atitudine și un comportament specifice generației Zoomers, explică ea, sau un membru al generației X cu o atitudineși un comportament specifice atât generației Y, cât și generației Zoomers.

Cum comunici cu fiecare generație?

Fiecare generație are preferințe de comunicare specifice, bazate pe valorile lor și pe metodele cu care s-au obișnuit deja. Dacă ești un membru al generației X sau Z(oomers), poate ai observat că atunci când îți suni copilul sau angajatul din generația Y, s-ar putea să nu-ți răspundă imediat, însă dacă le trimiți un mesaj, vei primi un răspuns instant.

Cum România este pe locul cinci în topul țărilor din Europa care au cea mai rapidă tendință de îmbătrânire (vârsta medie era de 39 de ani în 2011, iar estimările merg spre 46 de ani în 2030), este foarte important să știi cum să comunici cu un Zoomer. În primul rând, ortografia și gramatica sunt foarte importante. Membrii acestei generații preferă comunicarea față în față sau la telefon. Cran atrage atenția că pentru Zoomers este important să li se vorbească cu respect și să fie luată în calcul experiența lor de viață. Ei se concentrează pe viitor și la beneficiile pe care le vor obține și preferă să fie anunțati cu cât mai mult timp înainte, nu să afle lucrurile în ultimul moment.

Atunci când vorbești cu un membru al generației Zoomers, ține minte că au lucrat acolo o perioadă îndelungată și că sunt obișnuiți cu procesul și cu ierarhia. Respectă-le poziția și experiența. „Știu că ai foarte multă experiență cu asta…” este un exemplu de abordare sugerat de Cheryl Cran. O altă abordare propusă de ea ar fi să le sugerezi o întâlnire față în față pentru a discuta. Atunci când îți prezinți punctul de vedere, concentrează-te modul în care ceea ce sugerezi tu le va aduce lor personal beneficii.

Generația X preferă email-ul ca formă de comunicare, pentru că este „în scris”, explică Cran, fiind astfel dovada a ceea ce s-a spus și s-a făcut. Nu simt neapărat nevoia comunicării față în față sau la telefon. De fapt, privesc aceste metode ca pe o pierdere de timp, optând pentru metode rapide și directe. Membrii acestei generații comunică de oriunde ar fi și privesc tehnologia ca pe o unealtă care face posibil acest lucru.

Ține minte că membrii acestei generații optează mereu pentru eficiență, așa că spune-le direct de ce ai nevoie. „O să-ți trimit un email cu cererea mea” este modul de abordare sugerat de Cheryl Cran.

Smartphone-urile, laptopurile și tabletele sunt indispensabile membrilor generației Y. Email-ul este o formă de comunicare arhaică din perspectiva lor și nu înțeleg de ce trebuie să vorbească la telefon dacă nu este ceva foarte important. Le place comunicarea față în față, dar doar dacă va fi distractivă, în rest preferă mesajele și chat-ul de pe Facebook. Cea mai eficientă metodă de comunicare cu cei din generația Y este să le trimiți mesaje sau să folosești o aplicație pentru intant messages. Abordarea deschisă și prietenoasă asigură o mai bună comunicare cu această generație, la fel și obiectivele și așteptările explicate clar.

Chiar dacă comunicarea cu reprezentații fiecărei generații nu reprezintă o problemă, ședințele în care trebuie să te adresezi în același timp reprezentanților celor trei generații ar putea fi o provocare. Cheryl recomandă în primul rând includerea unui element distractiv la începutul ședinței, pentru a destinde atmosfera și a le atrage atenția. Un alt sfat este folosirea materialelor vizuale, reprezentate atât de imagini, cât și de materiale video. Prezentarea clară a punctelor cheie și alcătuirea unei liste cu planurile de acțiune sunt alte două sfaturi utile. Lor li se adaugă trimiterea unui follow-up cu acțiunile hotărâte în cadrul ședinței și responsabilul pentru fiecare și raportarea ulterioară a rezultatelor fiecărei acțiuni.

Cum motivezi fiecare generație?

Pentru a îmbunătăți performanța echipei tale cu membrii aparținând mai multor generații este esențial să știi ce îl motivează pe fiecare ca individ. Cran recomandă să îți construiești planul de coaching în jurul valorilor individuale și ale generației și să incluzi toate atitudinile generațiilor în ședințe, proiecte și în sarticinile pe care le dai. Nu în ultimul rând, Cran recomandă trainingurilor adresate întregii echipe și în general lucrul în echipă.

Elemenetele care motivează angajații variază de la generație la generație. Membrii generației Zoomers sunt motivați atunci când li se oferă o structură clară și un plan concret. Oportunitatea de a-și lua concediu și banii sub formă de bonusuri sunt alte două elemente care îi motivează. Cran subliniază și că generația Zoomers preferă stilul de leadership „Hands off”.

Generația X este motivată de programele flexibile și de posibilitatea de a avea ziua de vineri liberă din două în două săptămâni. Ei se simt motivați atunci când au proiecte de echipă și când li se oferă cele mai recente gadget-uri de pe piață. O altă metodă eficientă de motivare a membrilor acestei generații sunt recompensele care le includ într-un fel sau altul familia.

Pentru a motiva un membru al generației Y, trebuie să găsești o metodă de a face totul să pară distractiv. Ei își doresc să învețe prin intermediul jocurilor și al tehnologiei. În contextul în care șeful este un element esențial care îi determină să păstreze un loc de muncă, un șef prietenos, ușor de contactat și care e dispus să îi învețe ce știe este ceea ce-i motivează cel mai mult. Membrii generației Y sunt motivați și de posibilitatea de a-și lua liber atunci când au nevoie și, mai ales, de recunoașterea performanțelor în fața întregului grup. Nu degeaba au fost numiți „generația EU” sau „generația egoistă”.