FacebookTwitterLinkedIn

Sondajele de audiență TV se pot analiza în multe feluri, în funcție de obiective, interese, din curiozitate, cu bună credință, cu rea credință sau cu dorința de cunoaștere. Multe lucruri pot fi descoperite în sondaje, dacă sunt citite cu dorința de a descoperi.

În presa cotidiană și pe site-uri, audiențele TV sunt prezentate la nivel național, urban, pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani) sau, intrând în „burta” sondajelor, pe grupe de vârstă, venituri și în funcție de nivelul educației telespectatorilor. Sondajele mai pot fi „decupate” și pe intervale orare. Fiecare citește un sondaj cum îl taie capul! Această libertate este bună, atâta timp cât cifrele sunt corecte și intepretările conduc la concluzii revelatoare.

„Forbes România” este în măsură să arate care sunt televiziunile cu cele mai mari audiențe în opt regiuni ale României (inclusiv Bucureștiul). Aceste zone nu au fost alese la întâmplare de către firma Kantar Media, care efectuează continuu măsurătorile de audiență TV, ci în funcție de criteriile demografice. Altfel spus, eșantionul național pe care se fac măsurătorile reprezintă o „oglindă” (la scară mai mică) a structurii demografice a populației României. Iar cele opt regiuni din realitate se regăsesc în eșantionul reprezentativ al populației.

Cele opt topuri cu cele mai urmărite televiziuni din aceste regiuni sunt dominate de Pro TV și Antena 1. Cu două excepții: zona de Sud-Est (Dobrogea) și cea de Nord – Vest (Maramureș), în care Kanal D a ocupat locul doi în audiența din prime time, în anul 2013.

BUCUREȘTI. Pe primele cinci locuri în audiența anului trecut din Capitală se regăsesc trei televiziuni generaliste – Pro TV, Antena 1 și Kanal D -, o televiziune de știri – Antena 3 – și o televiziune pentru femei, Acasă TV. În comparație cu sondajele la nivel urban, este demn de remarcat prezența stației Acasă TV, cu o audiență medie de 62.000 de telespectatori pe minut (prime time), cifră care o plasează pe un onorant loc cinci în București. Și Antena 3 are un rating bun pe malurile Dâmboviței, loc în care fierbe „oala politicii românești”: 72.000 de telespectatori pe minut, foarte aproape de locul trei ocupat de Kanal D (85.000).

CENTRUL ROMÂNIEI. Compania de măsurare a audienței a definit Centrul ca fiind format din județele Brașov, Covasna, Harghita, Mureș, Alba și Sibiu. Aici, o singură televiziune a depășit media de o sută de mii telespectatori în prime time, în cursul anului 2013: Pro TV, cu 185.000 de persoane pe minut. Pe locul secund s-a plasat Antena 1, cu 97.000. Topul „Centrului” conține aceleași televiziuni ca în București, cu diferența că Acasă a avut o audiență mai mare decât Antena 3, adică 59.000 de telespectatori pe minut, respectiv 49.000. Kanal D își păstrează și aici poziția a treia, cu o medie de 79.000 de persoane pe minut.

NORD – EST. În această zonă, care cuprinde județele Botoşani, Iaşi, Suceava, Neamţ, Vaslui, Bacău, topul primelor cinci televiziuni diferă mult față de regiunile menționate până acum. În primul rând, Pro TV a avut 284.000 de telespectatori pe minut (prime time), cea mai mare audiență a acestei televiziuni dintre cele opt zone analizate. Antena 1 a avut o medie de 160.000, mult în urmă față de rivalul Pro TV. Apoi, în top cinci apare Prima TV, cu o medie de 87.000, peste Acasă TV (79.000). Antena 3 ocupă locul 8 în topul general al Moldovei, după TVR 1 și Național TV. Se poate spune că moldovenii preferă numai televiziunile generaliste, iar consumul de știri este redus.

NORD – VEST. Regiunea cuprinde județele Cluj, Bistriţa Năsăud, Satu-Mare, Maramureş, Bihor și Sălaj. În această zonă, controlată de Pro TV (152.000), Kanal D a reușit să depășească în sondajele din prime time pe Antena 1: 100.000, respectiv 97.000 de telespectatori pe minut. Topul furnizează și o „mare surpriză”: prezența pe locul patru a canalului public TVR 1, cu o medie de 44.000 de români pe minut, peste Prima TV (42.000). Probabil că TVR 1 are o mai bună acoperire în această zonă decât alte televiziuni. La fel ca în Moldova, și aici canalele de știri nu sunt „consumate”: Antena 3 (36.000), România TV (19.000), Realitatea TV (18.000) și B1 TV (14.000).

SUD. În județele din această regiune (Ilfov, Prahova, Dâmboviţa, Argeş, Giurgiu, Teleorman, Ialomiţa, Călăraşi), Pro TV, Antena 1 și Kanal D fac „legea” în audiență. Sunt urmate de Acasă TV, cu o audiență medie de 109.000 de telespectatori pe minut. Pe locul cinci se află (surpriză!) Național TV, asta din cauza serialelor indiene și coreene. Antena 3 și România TV se situează pe locurile 8 și 9, cu 51.000 de telespectatori pe minut (prime time), respectiv 32.000. TVR 1 a înregistrat o audiență de 63.000 de români (prime time), ocupând locul 7 în topul general.

SUD – EST. Este cea de-a doua zonă în care Kanal D ocupă a doua poziție, după Pro TV (178.000) și înaintea Antena 1 (153.000). Audiența Kanal D a fost în 2013 de 160.000 de telespectatori pe minut (prime time). Interesul pentru serialul „Suleyman Magnificul” și-a spus cuvântul în minoritatea turcă din județele Constanța și Tulcea. Zona mai cuprinde și județele Galați, Brăila, Vrancea și Buzău. Pe locul patru se plasează Prima TV (59.000), iar pe locul cinci (din nou!) Național TV (57.000). Cel mai urmărit canal de știri în această regiune a fost Antena 3 (45.000). Antena Stars (25.000) a fost mai urmărit decât B1 TV (23.000).

SUD – VEST. În județele Olt, Vâlcea, Dolj, Gorj și Mehedinţi, audiența Național TV a fost de 50.000 de telespectatori pe minut (prime time). Este a patra audiență din regiune, după Pro TV, Antena 1 și Kanal D. Pe treapta a cincea s-a situat Prima TV (48.000). Antena 3 a ocupat un loc bun (6), cu o medie de 48.000 de persoane. România TV și B1 TV au avut 29.000, respectiv 23.000 de telespectatori pe minut (prime time). TVR 1 a înregistrat o medie de 34.000 de persoane (locul 8 pe regiune).

VEST. În Vestul României (județele Timiş, Arad, Hunedoara și Caraş Severin), Pro TV a avut o audiență de 122.000 de telespectatori pe minut, iar Antena 1, 84.000. Prima TV și Antena 3 au prins locurile 4-5, fiecare cu o medie de 41.000 de persoane. De remarcat prezența pe locul 11 a canalului TVR 2 (13.000), cu o audiență mai mare decât B1 TV (10.000). TVR 1 a ocupat locul 6, cu o medie de 33.000 de telespectatori (prime time). Cel mai urmărit canal de filme a fost Pro Cinema, cu 10.000 de persoane pe minut.

Aflați ce alte articole mai cuprinde ediția specială “România hub-urilor”

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.