Raluca Grigoriu, Regional Marketing Manager Studio Moderna
Forbes: Care sunt elementele care diferențiază anul 2018 de anii precedent în activitatea dvs de om de marketing?
Raluca Grigoriu: Anul 2018 este destul de diferit față de anii precedenți, probabil și pe fondul climatului social și economic mai incert, plus al schimbărilor fiscale intrate în vigoare la 1 ianuarie. Un studiu recent GfK arată faptul că românii au unul dintre cele mai scăzute niveluri de încredere în viitorul apropiat, din punct de vedere al evoluției situației economice, în comparație cu alte popoare europene. Același studiu, însă, mai arată și un lucru îmbucurător – acela că românilor nu li s-a diminuat apetitul pentru cumpărături. Concret, aceste două variabile s-au tradus în 2018 printr-o sensibilitate mai mare la preț, deci un apetit mai ridicat pentru oferte. A trebuit să ne adaptăm politica de marketing în acest sens și să găsim pentru anumite categorii de produse exact acel nivel de preț care generează o reacție semnificativă din partea clienților. Această schimbare se regăsește și în tonul comunicării noastre, care a devenit mai puternic orientat către latura comercială și către generarea de răspuns direct.
Forbes: Vă rugăm să nominalizați trei tendințe în marketingul din România pe care le-ați constatat în prezent.
Raluca Grigoriu: O tendință pe care am observat-o în comunicare este creșterea ponderii conținutului generat de utilizatori ai produselor, de oameni obișnuiți. Studio Moderna face acest lucru dintotdeauna, pentru că modelul nostru de business pe asta se bazează – pe testimoniale ale clienților noștri. Dar am observat că acest tip de marketing focusat pe autenticitate s-a extins și la alte categorii de produse sau servicii, în formatele scurte, clasice de advertising.
Asistăm, de asemenea, la extinderea influencer marketingului, care începe să devină o parte importantă în mixul de comunicare al brandurilor. În România, cei mai cunoscuți influenceri sunt încă cei din categoria VIP – cântăreți, actori, vedete de televiziune etc. – dar apar și la noi, treptat, aceia formați 100% în mediul online, cu un impact din ce în ce mai puternic mai ales în rândul generației Z (tineri născuți în anii 2000). De altfel, peste 60% dintre cei chestionați pe acest segment de vârstă preferă să vadă în reclame oameni obișnuiți în locul vedetelor – iar această alegere va determină și în anii următorii ascensiunea marketingului by influencers.
Un alt trend al ultimilor ani, la nivel global nu doar în România, este tranziția de la text la video, ca formă de prezentare a informațiilor. Iar derivat din această tendință, formatul live video câștigă din ce în ce mai mult teren.
Forbes: Ce rol are Social Media în activitatea dvs de om de marketing? A devenit social media prima putere de care se ține seama în deciziile de marketing?
Raluca Grigoriu: Social media nu este doar un canal de comunicare, ci și un important canal de vânzare, cu un ritm de creștere foarte alert. În prezent, aproximativ 20% din vânzările noastre online vin din această sursă. Dar Studio Moderna este o companie omni-channel, avem șase canale de vânzare diferite și destul de echilibrate ca importanță – TV, retail propriu, telemarketing, on-line, catalog, parteneri externi de retail. Aș spune că prima putere de care ținem cont în luarea deciziilor de marketing este profilul clienților, respectiv preferințele lor în materie de produse, mod de adresare etc.
Forbes: Cum credeți că va arăta omul de marketing din 2028? Vă rugăm să schițați un portret al acestuia peste 10 ani și dacă credeți că va mai exista vreo legătură a activității de marketing cu cea din prezent.
Raluca Grigoriu: Ritmul și direcțiile în care evoluează tehnologia deschid posibilități infinite, iar oamenii de marketing vor trebui să se adapteze acestora.
Peste 10 ani, digitalul nu va mai fi doar o parte separată a mixului de comunicare, ci va fi infiltrat în toate interacțiunile brandurilor cu clienții lor. Vom vorbi despre un tip de experiență integrată-digital & off-line.
În esența, cred că omul de marketing al anului 2028 va fi o combinație de „data savy” și creativitate. În plus, marketingul va continuă să migreze de la un proces clar etapizat și mai mult tranzacțional către unul continuu, focusat pe construirea de relații directe, pe comunicare și experiențe personalizate.
Nu în ultimul rând, sper că peste 10 ani oamenii de marketing vor deveni mai atenți și mai responsabili cu resursele pe care le folosesc. Tonul a fost dat deja de către doi dintre giganții mondiali din FMCG. Cred că alături de relevanță, eficiența va fi un vector cheie al marketingului în următorii ani.
(26 august 2018)