Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Puterea PR-ului

elefanti
Deși piața serviciilor de Relații Publice a scăzut cu 10,5% în 2013, influența și puterea oamenilor din acest domeniu a crescut în mass-media.

Anul trecut, pe fondul panicii provocate de Ordonanța de Urgență 25/2013 care a restricționat accesul agențiilor de media la cumpărarea de timpi de publicitate TV, mulți oameni din agențiile de Public Relations au sperat ca firmele să-și reorienteze comunicarea către acest domeniu. (Aceleași speranțe au răsărit și în 2009, când criza economică a lovit puternic piața de publicitate.) Dar așteptările PR-iștilor nu s-au confirmat. Anul 2013 s-a înscris pe același palier: multă muncă pe bugete din ce în ce mai mici! Asta în ciuda „agitației” tot mai puternice a oamenilor de PR în mass-media. Este doar o percepție că PR-ul a dus-o mai bine. Cifrele de bilanț dovedesc contrariul.

Top PR 1-10

Cele 31 de agenții specializate în servicii de Public Relations, monitorizate de „Forbes România”, au realizat anul trecut o cifră cumulată de afaceri de 30,21 milioane de euro, potrivit datelor de la Ministerul Finanțelor Publice, calculate la cursul mediu de 4,41 lei/euro. Afacerile totale au fost cu 10,5% mai mici decât în anul 2012. Și profiturile s-au depreciat. Profitul net al pieței de PR s-a ridicat la 1,79 milioane de euro, cu 53,1% mai redus decât în 2012. Este o dovadă evidentă a contracției bugetelor clienților care profită din plin de concurența de pe piață (numărul mare de agenții) și de recesiunea economică. În fond, clienții s-au obișnut ca serviciile de PR să fie plătite cu fee-uri (comisioane) ridicole în comparație cu creația sau media. Iar această tendință se va menține și în următorii ani. Dar să nu-i plângem pe PR-iști!

Dintre cele 31 de companii analizate de „Forbes România”, doar șase au raportat pierderi la sfârșitul anului trecut. Cel mai mare profit net a fost raportat de McCann PR, parte a grupului McCann România: 236.425 euro. Profitul este mai mic cu 236.712 euro față de 2012. De altfel, agenția McCann PR se situează pe primul loc în topul realizat în funcție de cifra de afaceri, cu un business de 3,54 milioane euro, în scădere cu doar 2,2% față de 2012.

Top PR 11-20

Pe următoarele două locurile s-au plasat alte agenții de PR membre ale unor grupuri de comunicare puternice: Graffiti PR (BBDO România) și Golin (Lowe România), cu afaceri de 2,69 milioane de euro (creștere de 3,5%), respectiv 1,99 milioane de euro (creștere de 12%). Profitul net al Graffiti PR s-a redus cu 228.631 euro, iar cel al agenției Golin cu 15.686 euro.

De remarcat că topul 10 al agențiilor de PR este dominat de agenții ce fac parte din grupuri de comunicare, avantajul acestora fiind și faptul că au acces la clienții altor firme din grupurile respective. Singurele agenții locale din top și care nu au în „spate” un grup de comunicare sunt: SmartPoint Consulting, Image PR și BDR Associates. De altfel, BDR Associates a avut cea mai mare creștere procentuală a cifrei de afaceri din top 10: 14,6%. În clasamentul celor 31 de agenții se poate remarca afacerile în creștere ale agențiilor 2 Active PR (34,4%), Total PR (87,3%), People PR Agency (345,3%), Chapter 4 Communications (121,2%) și Ran Events Communication (59,3%). Dar aceste firme au avut cifre de afaceri mult mai mici decât cele din top 10.

Reîntorcându-ne la parte superioară a clasamentului să remarcăm că agențiile puternice Porter Novelli PR, parte a holdingului The Group, și GMP PR, membră de grupului GMP, au avut un an mai sărac. Cifra de afaceri a agenției Porter Novelli PR s-a redus cu 39,8%, iar profitul net a fost de 13.497 euro, mai mic cu 42.582 euro. La rândul său, GMP PR a avut afaceri în scădere cu 26,1% iar profitul net raportat a fost de 91.076, mai mic cu 203.040 euro decât în 2012. În ciuda acestor „pierderi de teren”, GMP PR și Porter Novelli PR s-au menținut în top 10, pe locurile 7, respectiv 8.

Top PR 21-31

Un alt fapt important de notat este că din cele 31 de agenții monitorizate, 12 au avut cifre de afaceri mai mari de un milion de euro. În „coasta” topului 10 se află un grup de agenții puternice care aspiră la intrarea în clasament, fiecare cu afaceri care se situează în jurul milionului de euro: Oxygen PR, V+O Communication, DC Communication, Borțun Olteanu și Rogalski Damaschin PR. Sunt agenții independente, cu o bogată experiență pe piață, care au pretenții la un loc în topul select dominat de firmele din grupurile multinaționale.

Piața de PR a fost și un domeniu care a atras forță de muncă în 2013, asta în ciuda contracției afacerilor. Cele 31 de agenții de PR au raportat în total 452 de angajați, cu 49 mai mulți decât în 2012. La câți oameni de presă a absorbit în ultimii ani PR-ul românesc se poate spune, în aceste vremuri vitrege pentru mass-media: „Mai bine PR-ist decât ziarist!”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii