Cautare




, Contributor

Cariere |
|

Punct și de la capăt

Construiesc afaceri de succes, le vând pe bani mulți, iar apoi o iau de la început. ei sunt antreprenorii în serie.
Radu_Georgescu.jpg

Lecțiile prezentate de cei care conduc un business ce rezistă de zeci de ani pe piața românească încep de multe ori cu: „răbdare”, „planuri pe termen lung”, „rezistență”. Sunt acei oameni pentru care afacerea face parte din familie. Pe de altă parte, lecțiile antreprenorilor în serie ne arată că nu trebuie să fii omul unui singur business pentru a descoperi rețeta succesului în afaceri.

Radu Georgescu

Absolvent al Tehnologiei Construcțiilor de Mașini din cadrul Politehnicii București, a descoperit gustul antreprenoriatului încă din ultimul an de facultate, în 1992, când și-a negociat vânzarea proiectului de diplomă. „O bibliotecă de organe de mașini pe platforma CAD (Computer Aided Design) – de altfel și singurul soft pe care l-am scris cu mânuțele mele vreodată”, povestește el pe blogul personal. În același an a înființat compania Gecad, prin care, în primii doi ani de la lansare, aducea pe piață patru produse software printre care și antivirusul RAV. „Încă o lecție de antreprenoriat învățată: nu toate proiectele au aceleași șanse de reușită. Cu RAV însă am dat lovitura. În 2003, aveam peste 150 de distribuitori în 60 de țări și, în același an, tehnologia a atras privirea celor de la Microsoft”, mai spune Georgescu. După tranzacția făcută cu gigantul american condus de Bill Gates, i s-a propus să conducă departamentul de securitate al Microsoft, dar a refuzat. Este un antreprenor și nu se vede făcând altceva, potrivit afirmațiilor sale. A rămas în România și a continuat să lucreze în a pune pe picioare alte idei de afaceri, printre ele numărându-se serverul de email Axigen sau ePayment, companie de plăţi online, vândută în 2010 către grupul sud-african Naspers și transformată ulterior în PayU. Din grupul Gecad mai făcea parte și Avangate, furnizor global de soluții ecommerce, pe care Gerogescu l-a vândut în acest an către Francisco Partners, una dintre cele mai mari companii de private equity din Silicon Valley, marcând astfel al treilea exit internațional pentru grupul român, în ultimii 10 ani. În prezent, el continuă să investească în start-upuri și să meargă pe ideea că „excursia este mai importantă decât obiectivul”.

Octavian Radu

Cum rezişti după ce pierzi afaceri în care ai investit mulţi bani? Schimbi strategia şi o iei de la capăt. Este lecţia pe care a învăţat-o Octavian Radu, proprietarul RTC Holding, grup de retail, distribuție și servicii, pe care l-a fondat în 1990 și care azi este format din 13 divizii și aproximativ 50 de companii. A ajuns anul acesta la cel de al 13-lea exit, renunțând la franciza Debenhams, ultima afacere pe care o mai avea în domeniul modei. Această mișcare face parte din strategia omului de afaceri de a închide toate firmele care erau pe pierdere. S-a confruntat cu o perioadă foarte dificilă în criză. Dacă în urmă cu cinci ani grupul avea peste 5.000 de angajați, acum numărul lor este de circa 1.000. „Din păcate piața internă nu mișcă încă, așa că tot ce ține de consumul intern este încă suferind”, spune Octavian Radu. Totuși el este destul de optimist și crede că în acest an cifrele vor arăta mult mai bine decât anul trecut. Cât despre investițiile din perioada următoare, s-ar putea să mai aștepte pentru că perioada dificilă prin care au trecut o parte dintre firmele pe care le deține l-au făcut să creadă că prudența e necesară și în cazul antreprenorilor în serie. „Nu am ieșit din criză, așa că sunt foarte prudent. Lichiditățile pe care le producem le folosim pentru a reduce la maximum îndatorarea bancară”, spune Radu.

Marius Ghenea

Domeniul care s-a dovedit a fi cel mai prolific în materie de idei de afaceri cu o valoare care poate să crească rapid este IT-ul. Un alt antreprenor în serie și business angel care a testat această industrie este Marius Ghenea. În 1994, el înființa alături de doi colegi de facultate, compania de distribuție de electronice, electrocasnice și IT, Flamingo. La finele anului 2001, Ghenea s-a retras din conducerea și acționariatul companiei, dar a rămas în același domeniu. A fost timp de trei ani director general al rețelei de magazine Flanco, după care a revenit la antreprenoriat. În 2005 a înființat Fit Distribution, cu activități de distribuție IT. Grupul deține site-uri precum PC Garage, PC Fun sau Electro Fun. Anul acesta a redeschis lanțul de cafenele Testa Rossa, un business lansat în urmă cu patru ani, dar la care a renunţat o perioadă. A ales să treacă prin mai multe genuri de business pentru a evita rutina şi prejudecăţile, spune el. „Mă bucur să văd că avem în România un număr din ce în ce mai mare de antreprenori în serie de mare succes. Cred că avantajele cele mai importante sunt, nu neapărat cele financiare, cât cele ale experienţei acumulate în mai multe industrii. Dacă lucrezi toată viaţă ca antreprenor într-o anumită industrie vei fi foarte familiar cu domeniul respectiv. Mai mult, de la un punct încolo s-ar putea să ai destul de multe idei preconcepute şi prejudecăţi despre acel domeniu pentru că asta este ce ai făcut toată viaţa. Pe când, dacă mergi într-o experienţă serială, preferabil în alte industrii, în alte verticale, vezi şi alte lucruri care îţi deschid cumva orizontul şi perspectivele”, argumentează Ghenea, în cadrul evenimentului Business Days, care a avut loc recent la București. El este de părere că 2014 va fi unul în care agricultura şi energia verde vor atrage cele mai multe investiţii, fără să excludă IT-ul, despre care spune că rămâne o zonă cu un potenţial imens pentru România. În ceea ce priveşte planurile pentru 2014, spune că e pregătit pentru un nou exit, dar nu este hotărât care va fi acela şi în ce domeniu se vor duce banii obţinuţi dintr-o posibilă tranzacţie.

„Analizez în mod constant proiecte noi de afaceri, mai ales în zona de IT, dar şi pe alte industrii. Este posibil să realizez noi investiţii în 2014, dar, la fel ca orice portofoliu de investiţii, trebuie să fie corelat pe investiţii noi versus exituri . Mă uit la posibilităţi de exituri, de materializare a unor investiţii pe care le-am făcut în ultimii ani”, declară Ghenea.

Florentin Banu

Un alt nume de pe lista antreprenorilor români, care cred în acest gen de experienţe în serie, este Florentin Banu. În 1994, omul de afaceri timişorean lansa brandul de napolitane Joe, pe care l-a vândut în 2000 către grupul elveţian Nestlé. Cu banii obţinuţi din tranzacţie a înfiinţat un an mai târziu rețeaua de supermarketuri Artima. Afacerea a fost cumpărată în 2005 de fondul de investiții Enterprise Investors, pentru 17 milioane de euro, iar ulterior de Carrefour pentru 55 de milioane de euro.

„Sunt mai multe teorii: să mergi într-o singură direcție sau să mergi în mai multe. Eu, când am văzut că Joe începe să meargă, am lasat celelalte afaceri și m-am dus mai departe cu Joe. Ajunsesem la o cotă de 65% din piață”, a explicat omul de afaceri în cadrul evenimentului Business Days . Banu spune despre antreprenorii români că se află încă la un nivel imatur. „Potrivit tuturor indicatorilor economici, noi suntem pe ultimul loc în Europa, dar acest lucru poate fi privit ca un avantaj.“ În 2005 a deschis Banu Construct, o firmă de construcţii pe segmentul rezidenţial, firmă care a ajuns la aproximativ 150 de angajaţi, folosind în mare parte managementul de la Artima. În același an, a fondat fabrica Interpart. Pasionat de badminton, a investit, în urmă cu șapte ani, circa 1,6 milioane de euro în construcția complexului sportiv Banu Sport, din Timișoara. Cele trei companii sunt reunite în grupul Banuinvest.

Dezvolți. Vinzi. Reinvesteşti

Pot fi numiți vânători de afaceri cu potențial sau de zone de piață încă insuficient exploatate. După cum o spun și antreprenorii în serie, eșecul nu e exclus în acest model de business, dar cel mai important este să reușești să creezi o companie performantă pe care să o dezvolți, să o vinzi la momentul oportun, iar apoi să reinvestești. Pare simplu.

Articol apărut în ediţia specială Forbes, Lecții după 20 de ani. Vedeţi aici ce alte articole mai conţine aceasta.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii