Cautare




, Contributor

Leadership |
|

Public Affairs, mai mult decât Public Relations

Când aria de activitate a PR-ului atinge cauze sociale, cu inserții de CSR și Lobby, Public Relations se integrează în sfera Public Affairs. 
sonia nechifor laura opris IMG_1343_1

Un concept puțin cunoscut în România și asociat în general cu sfera politică, serviciile de Public Affairs (PA) & Advocacy oferite de o agenție de comunicare s-ar traduce prin totalul acţiunilor de promovare a unei cauze, a unei idei, cu impact social larg, astfel încât aceasta să devină o prioritate sau un subiect important pe agenda publică şi politică, în cele din urmă.

Specialiștii trebuie să dețină cunoștințe din mai multe arii și deși e un domeniu strâns legat ca activitate de PR, ambele ocupându-se de gestionarea imaginii și reputația unei companii, publicul țintă diferă într-o oarecare măsură. În prezent, România nu cunoaște o cultură prea bine definită a implicării sociale, civice, în viaţa publică, în proiecte cu impact larg pentru societate. Există însă organizaţii din domenii diverse, care practică de mult timp acțiuni de PA & Advocacy, dar asocierea conceptuală cu semnificaţia completă a termenilor este departe de a fi înțeleasă cu adevărat publicul larg.

DECLARAȚIILE SPEAKERILOR DIN CADRUL CONFERINȚEI FORBES FUTURE INNOVATION & TECH 

conferinta

Atunci când ne referim la publicul PR, vorbim despre consumatori, opinia publică, comunicarea cu aceștia făcându-se prin intermediul mass-media. Când vorbim de Public Affairs, discutăm despre un public mai specializat: politicieni, autorități, decidenți, dar și despre toți aceia care îi pot influența (ONG-uri, asociații de afaceri). Totuși, trecerea de la PR la PA poate fi o decizie naturală a unei companii de comunicare, în funcție de direcțiile spre care se îndreaptă acestea de-a lungul activității lor.

30 SUB 30: Profesoară de leadership

„Rețeaua a crescut frumos și organic în jurul nostru și când a crescut suficient de mare, a dorit să se replice, în scopuri nobile, am zis noi. Așa au apărut solicitări de a ne implica în primele campanii publice”, spune Sonia Nechifor, fondatoarea agenției Comm’ON. „A fost mai mult un pas firesc pe care am simţit că trebuie să ni-l asumăm în beneficiul clienţilor agenţiei. Proiectele lor au fost cele care au impus într-un mod necesar o dublare a promovării lor şi cu acţiuni de advocacy pe care aceştia ni le-au solicitat. Iar această încredere am onorat-o cu profesionalizarea unui serviciu în cadrul agenţiei”, adaugă Laura Opriș, co-fondatoare a Comm’ON.

Pentru captarea unui bagaj mai mare de cunoștințe, echipa de management al agenției și-a definitivat pregătirea prin studierea modelelor practice din țările occidentale și urmând cursuri de profil în Londra, realizând, mai apoi, pregătirea personalului direct implicat pe astfel de proiecte. Cât despre derularea unui astfel de proiect, Sonia Nechifor spune că nu are o rețetă standard: „Suntem o industrie creativă, improvizăm de cele mai multe ori pe parcurs şi asta pentru că totul depinde de proiectul pe care îl gestionăm, de dorinţele clienţilor şi de impactul pe care proiectul îl are în rândul publicului general.” Menționează, de asemenea, că nu face lobby pentru a impune un anumit proiect cu orice preţ sau a reprezenta interesele anumitor companii din diferite domenii, ci „promovăm acţiuni asemănătoare celor de CSR, care au potenţialul de a deveni proiecte naţionale, cu finalitate în beneficiul nostru, al tuturor cetăţenilor, dacă se poate.”

Publicis One și-a desemnat noua conducere globală și regională

Un exemplu elocvent de campanie desfășurată de Comm’ON care și-a atins scopul este #EatThis, demarată de unul dintre cele mai cunoscute nume de chef-i români, Adi Hădean. Succesul său a avut un impact remarcabil la nivel social, dar și cu impact politic: legea de interzicere a fumatului în spaţii publice închise. „Este extraordinar să vezi cum un proiect de amploare, care a reunit multiple acţiuni din diferite sfere ale societăţii, de la medicină, la universităţi şi organizaţii de tineret, până la sfera culinară şi HoReCa, a reuşit să se concretizeze într-un proiect de lege care va schimba în bine viaţa noastră, a tuturor”, spune Sonia Nechifor. „Practic, #EatThis a fost proiectul care a determinat nevoia acestui serviciu de advocacy”, adaugă Laura Opriș. Pe lângă beneficiile de imagine aduse unui client, campania de advocacy are efecte semnificative și la nivel social-educativ și financiar. Spre exemplu, anul acesta, agenția Comm’ON va implementa un proiect pe tema #foodwaste, care vizează reducerea risipei alimentare. Proiectul complex vizează beneficii pentru mai multe domenii, de la retail la agricultură sau HoReCa, unde „sunt preconizate reduceri de costuri, creşteri de încasări sau vânzări pe anumite segmente conexe industriilor vizate de o astfel de campanie”. Pe lângă cele două campanii menționate, una încheiată și una în curs de execuție, Comm’ON se află în discuții confidențiale și pentru alte proiecte.

Sfaturi despre investiții de la cel care a inventat Post-It

Dacă misiunea campaniei #EatThis a fost atinsă, iar efectele sale continuă să se vadă, acest lucru s-a realizat prin implicarea mai mult sau mai puțin directă în procesul de adoptare a unei legislații cu aplicabilitate pe segmentul vizat, mai spune Laura Opriș. Cu toate acestea, lobby-ul este doar o acțiune specifică de advocacy și vizează strict factorul decizional, deși există diverse păreri contrare. După părerea sa, pentru ca în România să se reglementeze la un moment dat lobby-ul, oamenii trebuie să-și construiască o cultură a implicării în deciziile comunității, „să generăm o voce unitară pe diferite probleme”. Adaugă că este foarte important să nu ardem nişte etape esenţiale, care aduc cu ele beneficiile experienţelor practice: „Să devenim cât mai puternici ca societate civilă, ca modalitate de exercitare a drepturilor noastre, ca reacţie rapidă la încălcarea sau absenţa lor. Şi apoi putem reglementa şi lobby-ul şi ce mai vrem noi!”.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii