FacebookTwitterLinkedIn

Într-un program special al Young Global Leaders, din care face parte, Ioana Popescu, care predă Ştiinţa Deciziilor la filiala din Singapore a Institut Européen d‘administration des affaires (INSEAD) , a redescoperit cum poate fi schimbată lumea prin mici iniţiative de afaceri. Un tânăr antreprenor care furnizează internet gratuit în Africa, un altul care sprijină dezvoltarea unui ecosistem de antreprenoriat tehnologic în Mexic  şi o tânără consultantă a cărei platformă formează bijutieri în Afganistan i-au demonstrat încă o dată că a schimba lumea cu paşi mici (profesia ei) nu e imposibil.

Românca ajută în acest moment antreprenori sociali să analizeze datele (expertiza sa) şi să ia decizii potrivite, în special legate de gestiunea veniturilor şi evaluarea impactului social. În acest mod şi-a propus să contribuie la includerea financiară, accesul la sănătate și educaţie al populației defavorizate, prin dezvoltarea de modele economice durabile. Tânăra speră astfel să contribuie la ştiinţa, educaţia şi practica  unui nou tip de „economie pozitivă”. „Mă aflu abia la începutul acestei iniţiative, deoarece particip la activităţile YGL abia de câteva luni, de la forumul din Myanmar în iunie, dar potenţialul mă incită enorm”, spune ea. Ioana Popescu (40 de ani) s-a născut în Transilvania, a trăit la Bucureşti până la 20 de ani, iar în timpul şcolii a mers la olimpiade şi în tabere de matematică, lucru despre care vorbeşte ca şi când ar fi fost o distracţie. „Am avut norocul să fiu într-un grup simpatic şi mergeam împreună în aceste tabere”.

De altfel, şi bursele şi studiile le înşiră de parcă ar fi călătorii. A prins gustul explorării încă de mică, pe când a locuit o vreme în Algeria, cu părinţii. În 1993, după doi ani de facultate  de matematică la Bucureşti, a primit o bursă la Wellesley College (SUA). A urmat un doctorat la celebrul MIT, în matematică aplicată şi cercetări operaţionale. După 6 ani de studii la Boston şi multe oferte tentante de la universităţi  precum Stanford, Kellogg, NYU, s-a hotărât să se întoarcă în Europa, la sediul INSEAD, mai exact la Fontainebleau (în apropiere de Paris). „Experienţa de a locui la Paris şi spiritul antreprenorial şi diversitatea de la INSEAD m-au atras imediat”. A obţinut un post definitiv („tenure”) după 7 ani, urmat de titlul de profesor deplin.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Intre timp a schimbat din nou adresa, din Paris în Singapore, unde locuieşte de 5 ani. Ştiința deciziilor, specialitatea Ioanei Popescu, înseamnă, după cum explică ea, o abordare inter-disciplinară, care îmbină psihologie, statistică şi matematică, în scopul de a reconcilia conflictele dintre teorie şi realitatea practică a deciziilor. Altfel spus, o combinaţie între cum se iau decizii (nu neapărat raţional) şi cum ar trebui să se ia, pentru a răspunde problemelor economice şi sociale (ca manager sau organizaţie).

În 2009, Ioana Popescu a primit titlul de Young Global Leader (“tânăr lider mondial”, YGL) din partea Forumului Economic Internaţional, devenind astfel membru al comunităţii Young Global Leaders. YGL recunoaşte tineri sub 40 de ani din toate ţările şi breslele (afaceri, arte, media, academici, antreprenori sociali etc), care au demonstrat, pe lângă succes profesional un angajament pozitiv faţă de societate. Membrii activi, aşa cum este Ioana, caută, în esență, să schimbe lumea, şi se implică concret în acest sens. „Este o comunitate vibrantă de oameni de o surprinzătoare modestie (greu de reconciliat cu titlul de «global leader») şi conştiinţă socială”, spune ea. Altfel spus, fiecare îşi pune cunoștințele în serviciul unui scop mai mare, deoarece e greu să schimbi lumea de unul singur.

La Forumul Economic Mondial de la Davos, Ioana Popescu a fost singura româncă invitată – în afara delegaţiei oficiale – şi a reprezentat delegaţia YGL. Acolo a fost impresionată de iniţiativele de impact social, în special ideile antreprenorilor sociali. Fiind preocupată de combaterea sărăciei, a fost inspirată de ideile antreprenorilor care oferă populaţiilor defavorizate acces la servicii esenţiale,  precum vedere (VisionSpring, ochelari/operatii), lumină (Nuru Energy, lămpi Led în loc de kerosen în Rwanda), apă (Proximity Designs, pompe de apă în Birmania), finanţe (bKash, MYC4). Pe de altă parte, ca „tânăr lider global” care vrea să schimbe lumea, a fost uimită de uşurinţa de a a intra în dialog cu participanţii indiferent de nivel (de la Bono, la David Cameron şi Goldie Hawn).  Probabil că și ei au fost surprinși,  „tinerii academici” fiind o curiozitate la Davos.

Vezi aici ce alte articole mai cuprinde ediția specială despre economia socială