
Compania IT americană s-a lansat în România încă din 1968, însă există ca marcă înregistrată de peste 65 de ani. Rank Xerox şi-a făcut intrarea pe piaţa locală cu un singur echipament şi doi angajaţi români, având sediul în Hotelul Capşa din Bucureşti. Însă, în cele peste patru decenii de activitate atât compania cât şi industria au fost într-un continuu proces de schimbare. Tehnologia a evoluat spectaculos, dar momentele care au marcat cu adevărat piaţa au fost trecerea la capitalism şi perioada de criză, cea din urmă fiind o lecţie din care Xerox a avut multe de învăţat, spune Gabriel Pantelimon, country general manager al subsidiarei din România. „După ’89, afacerea a intrat într-o stare normală, de competitivitate. Aşteptările clienţilor erau din ce în ce mai mari. După Revoluţie, când cele mai mari companii la nivel mondial, cu experienţă în domeniul imprimării şi a managementului documentelor au venit în piaţă, lucrurile s-au schimbat. Am fost nevoiţi să ne adaptăm foarte rapid, domeniul devenea din ce în ce mai competitiv”, explică reprezentantul Xerox. Perioada tranziţiei şi lupta pe o piaţă tot mai competitivă au însemnat o provocare şi au scos în evidenţă capacitatea de adaptare a unei companii. Tot în acest răstimp, tânărul Gabriel Pantelimon, absolvent al Facultăţii de Inginerie și Managementul Sistemelor Tehnologice din cadrul Politehnicii din Bucureşti şi sportiv de performanţă, a obţinut la mijlocul anilor ’90 o bursă de studiu din partea Xerox. După doi ani petrecuţi în Marea Britanie s-a întors şi a aplicat pentru un job în cadrul companiei, pe care l-a și obținut. În 2009, a fost numit director de vânzări şi marketing al Xerox Europa Centrală şi de Est, Turcia şi Israel, iar la începutul lui 2011, a preluat conducerea subsidiarei locale. A cunoscut astfel şi perioada efervescentă a anilor 1990 şi 2000, apoi însă, în 2008, a văzut cum criza a determinat, inevitabil, o schimbare a modelului de business. „Anii dinainte de 2008 au fost ani de creştere continuă, după care am fost nevoiţi să învăţăm să facem şi un management al crizei, să ne gestionăm mai bine resursele. Sunt segmente care scad şi altele care aduc profitabilitate. Trebuie să îţi dozezi eforturile şi să îţi aliniezi resursele pentru a accesa oportunităţile”, spune Gabriel Pantelimon. Iar compania pe care o conduce a hotărât în acea perioadă să acorde o atenţie mai mare zonei de servicii. Înainte de 2008, creşterea vânzărilor de echipamente de imprimare a fost spectaculoasă, însă la sfârşitul anului 2009 acest segment s-a prăbuşit, înregistrând scăderi de până la 65 de procente. „Era evident că nu ne mai puteam baza pe partea de produse, aveam nevoie de contracte de servicii care să ne dea posibilitatea să facem planuri pe termen lung”, declară Pantelimon.

Zona întreprinderilor mici şi mijlocii avea să devină miza principală a companiei pentru perioada următoare. În aprilie 2012, Xerox România a lansat XPPS (Xerox Partner Print Services), un program prin care îşi propune să sprijine afacerile clienţilor finali, în special ale IMM-urilor, oferindu-le servicii de management al documentelor, prin intermediul reţelei de parteneri. XPPS implică un proces consultativ de vânzări menit să adauge valoare afacerilor clienţilor finali, cu ajutorul tehnologiilor şi serviciilor Xerox. În acest moment compania are 30 de parteneri strategici în toată țara, dintre care 5 sunt certificați XPPS, iar procesul de acreditare continuă. Sectorul IMM-urilor este unul „destul de dificil”, spune şeful Xerox România, în special din cauza dinamismului din rândul firmelor. În fiecare an, îşi fac apariţia în piaţă tot mai multe întreprinderi, în timp ce altele intră în insolvenţă. Însă acest dinamism poate fi văzut şi ca un avantaj pentru că, în cele din urmă, duce sigur la creşterea numărului de clienţi, potrivit reprezentantului companiei. O altă provocare în această perioadă o constituie lipsa de lichiditate şi a tranzacţiilor din piaţă. „În acest an, nivelul tranzacţiilor este destul de redus, acest lucru presupune scăderea numărului de contracte, facturi, iar noi, o companie de documente, nu avem cum să nu resimţim acest lucru. Băncile au trecut printr-o perioadă mai dificilă, nu mai oferă finanţări, clienţii au probleme cu plăţile, pentru că, la rândul lor, primesc banii cu întârziere de la alţi clienţi”, explică Pantelimon. Pe de altă parte, el este optimist şi crede că piaţa din România are un mare potenţial de creştere şi estimează, de asemenea, o uşoară creştere a afacerilor companiei în anul următor, în condiţiile în care acestea au stagnat în 2013. Nu se simte ameninţat de explozia de dispozitive mobile din piaţă şi de instaurarea unei ere digitale, pentru că piaţa de printing se va adapta şi va continua să crească, la fel şi investiţiile în inovarea aparatelor de printare. „Cel mai bun exemplu în acest caz este cel al producţiei de hârtie, domeniu în continuă creştere. Sigur că există o influenţă a digitalului, dar imprimarea va rămâne. Noi continuăm să ne diversificăm produsele, nu mai vorbim doar de imprimante, acum vorbim de copiatoare multifuncţionale, de scannere, care te ajută să transformi documentul de pe hârtie într-unul digital, să scanezi direct către cloud sau către o aplicaţie. Produsele se transformă în aşa fel încât să putem răspunde cererii din piaţă”, explică Pantelimon. Cifra de afaceri a Xerox România a fost anul trecut de 22 milioane de euro, iar profitul înregistrat de companie a fost de peste 2,6 milioane de euro, potrivit datelor Ministerului Finanţelor. Cu toate acestea, cifrele impresionante nu reflectă întreg businessul companiei în România, activitatea ei desfăşurându-se și prin intermediul firmei de outsourcing Xerox Business Services România. Xerox are cinci centre aici, două la Bucureşti, două la Iaşi şi unul la Oradea, şi un număr de peste 1.400 de angajaţi. Gabriel Pantelimon spune despre subsidiara din România că se situează peste nivelul celor din Ungaria sau Slovacia, dar la o distanţă destul de mare de cea din Israel, unde vorbim despre o piaţă mult mai apropiată ca nivel de cele din Europa de Vest. „Avem potenţial şi sunt sigur că îl vom atinge, dacă vom pune cu toţii umărul”, spune el pe un ton optimist, referindu-se la piaţa şi economia din România. Cât despre viitorul companiei, şeful Xerox este tot mai convins că în timp aceasta va deveni companie 100% dedicată serviciilor. Articol apărut în ediţia specială Forbes, Lecții după 20 de ani.Vedeţi aici ce alte articole mai conţine aceasta.