Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Primul an

Când a acceptat, anul trecut, să preia conducerea UPC România, Mihnea Rădulescu nici nu bănuia cât de intens va fi primul său an de mandat. Privind în urmă, are toate motivele să fie mulțumit.  
036 core UPC 1

„Ne uităm la un viitor în care foarte multe din lucrurile care azi sunt independente în viitor vor fi din ce în ce mai integrate și vor putea fi controlate printr‑un device unde va interveni Inteligența Artificială.”

Mihnea Rădulescu
CEO UPC România

Mihnea Rădulescu, așezat pe scaunul aflat în capul mesei din sala de ședințe botezată Avatar de către angajații UPC România: „Am reușit o performanță remarcabilă anul trecut. În contextul unui mediu concurenţial atât de avansat, precum cel din România, am crescut veniturile cu aproape 7%, una dintre cele mai mari din piaţa locală de telecom”. Abia dacă au trecut câteva săptămâni de la mutarea angajaților din sediul din Șoseaua Nordului în cadrul The Bridge 2, un proiect emblematic pentru noua zonă office centru-vest. Urmează, în luna iunie, a doua etapă, prin relocarea angajaților din clădirile de birouri Sema Park. Astfel, ultimele trei etaje ale clădirii vor grupa pe o suprafață totală de 5.500 de metri pătrați toate echipele UPC România din București, ceea ce va favoriza „schimbul de experiență, creativitatea și conectarea”, potrivit lui Rădulescu.

Mutarea a fost însă doar una dintre provocările primului an de mandat al lui Mihnea Rădulescu, unul dintre cei mai versatili manageri de pe piața locală, cu studii și experiență relevantă în arii diferite de activitate atât în România, cât și în străinătate.

Rădulescu își începuse cariera în cadrul Liberty Global, proprietarul UPC România, în 2013, prin dezvoltarea şi implementarea unor proiecte strategice. Din 2015, a fost numit vice-preşedinte responsabil pentru proiectele strategice şi membru în echipa de top management a UPC în regiunea Europei Centrale şi de Est (CEE). Din 2016, a preluat atribuțiile de coordonare ale diviziei Business-to-Business ale întregii regiuni CEE, pentru ca de la 1 aprilie 2018 să preia conducerea executivă a UPC România. Anterior experienţei din Liberty Global, Mihnea Rădulescu a făcut parte din echipa Roland Berger Strategy Consultants din România timp de aproape şapte ani, acoperind prin proiectele derulate o arie variată de domenii, cum ar fi dezvoltarea de strategii de creştere sau integrări de companii în industrii precum telecom, bunuri de larg consum sau retail. Actualul CEO al UPC România are o diplomă de master la Norwegian School of Management din Oslo şi este absolvent al Academiei de Studii Economice din București, specializarea Relații Economice Internaționale. De asemenea, înainte de a se angaja la Roland Berger a locuit în Canada timp de trei ani, unde a lucrat pentru o companie de entertainment, furnizor pentru Walmart.

Privind în urmă, la întreaga sa carieră, Mihnea Rădulescu afirmă, cu sinceritate, că ultimul an a fost unul dintre cei  mai complicați de până acum.

La puțin după o lună de la numirea sa în fruntea UPC România, grupul britanic Vodafone anunța una dintre cele mai mari tranzacții din sectorul telecom: preluarea operațiunilor Liberty Global din mai multe țări, inclusiv România, pentru 18,4 miliarde de euro. Tranzacția urmează să fie revizuită și aprobată de Comisia Europeană și să fie încheiată estimativ la jumătatea anului 2019, iar compania creată în urma achiziției urmează să ofere servicii TV, de internet în bandă largă și de telefonie fixă, precum și servicii mobile.

„Perioada între anunțul tranzacției și încheierea acesteia este neobișnuit de lungă. Angajații își pun întrebări, sunt decizii greu de luat; chiar dacă noi suntem o companie independentă și continuăm să aparținem de Liberty există o influență”, adaugă Mihnea Rădulescu. Practic, UPC România nu colaborează acum cu Vodafone România în niciun fel în afara unei structuri agreate cu departamentul juridic. „Din punct de vedere comercial, ca business, suntem companii independente. Astfel, o provocare importantă a fost în zona de engagement a angajaților –  cum să ții angajații motivați, cum să-i faci să înțeleagă că există viitor și oportunități în continuare. Dar facem față cu brio alături de echipa de management pe care o avem. Cred că performanțele de anul trecut se datorează într-o mare măsură angajaților”, povestește Mihnea Rădulescu. În 2018, veniturile companiei au înregistrat o creştere de 6,6%, până la 668,7 milioane de lei. Anul trecut, UPC România a înregistrat o creştere anuală a bazei de abonamente (unităţi generatoare de venituri – RGU) de 2%, adăugând 35.300 noi abonamente, în timp ce numărul de clienţi era de 966.000.

Dincolo de tranzacția Vodafone-Liberty Global, în perioada mandatului lui Mihnea Rădulescu, o altă provocare pentru operatorul de telecomunicații, la fel ca pentru întreaga piață, a fost ieșirea din lista must-carry a trustului Intact, ale cărui televiziuni nu au mai fost considerate libere la retransmisie, iar operatorii telecom care au dorit să le aibă în continuare în grila de programe au fost nevoiți să plătească. Această mișcare a însemnat un cost semnificativ și, în același timp, neașteptat, pentru UPC.

De asemenea, executivul menționează și Ordonanța de Urgență 114 adoptată de Guvern înainte de Crăciun, care, printre alte măsuri, presupunea o taxă de 3% pe cifra de afaceri a companiilor din sectorul telecom. „Anunțul a adăugat un efort financiar categoric. Însă ne-am ajustat din mers strategia, organizația a răspuns destul de bine și rapid. (…) Liberty a investit foarte mult în extinderea de footprint de-a lungul timpului. Am extins footprint-ul cu aproape 200.000 de case pe an, este un efort financiar și operațional foarte mare”, spune CEO-ul UPC România.

Ulterior măsurilor fiscale adoptate de Guvern, toți operatorii telecom din România, Digi RCS&RDS, Telekom, UPC, Vodafone și Orange au anunțat scumpiri ale tarifelor pentru consumatorii finali.

Un alt element important al strategiei UPC a fost reprezentat de competițiile sportive Champions League și Europa League, care pot fi urmărite de anul trecut, în direct, de către clienții UPC România, în urma unui parteneriat cu Look TV. „Principalele schimbări în zona de conținut sportiv ne-au ajutat, clienților le-au plăcut. O bună parte din creșterea pe care am avut-o anul trecut s-a datorat vânzării de servicii noi către clienți existenți. Sigur că în telecomunicații pierzi clienți, câștigi alții, am pierdut clienți pe analogic, însă am câștigat pe zona de digital, unde e miza valorii (…). În România conținutul video liniar este de departe la putere. Deocamdată nu există motive pentru noi să credem că în următoarea perioadă va apărea un «disruption» major, o mutare în online. Generațiile tinere preferă din ce în ce mai mult servicii precum Netflix, dar nu radical”, adaugă Rădulescu.

Anul trecut, compania a continuat să-şi extindă reţeaua fixă cu 3%, acoperind aproape 84.000 de noi case, iar pentru 2019 are același plan, să crească și să investească în rețeaua fixă.

„Foarte mult timp s-a putut merge în continuare cu mobil sau fix ca două business-uri relativ separate, însă și noi observăm ca fixed-mobile convergence este o realitate, nu mai este o poveste. Trăim într-un mediu foarte fluid: dacă ne uităm în urmă cu 5-7 ani la cum foloseam Internetul față de cum îl folosim acum, există diferențe foarte mari, prin intermediul Internetului s-au revoluționat anumite industrii. Un alt element care definește utilizarea serviciilor de telecomunicații este că avem smartphone-urile în mâna noastră continuu. Nevoia de a avea conectivitatea este permanentă.”

Activitățile Vodafone și Liberty Global în România sunt complementare: Vodafone activează în principal pe segmentul de telefonie mobilă, iar UPC România furnizează servicii de cablu în bandă largă și de televiziune astfel că Rădulescu susține că, în contextul tranzacției Vodafone-UPC, compania va deveni printre cei mai importanți jucători pe piața de servicii convergente fix-mobil, pe lângă Digi RCS-RDS și Telekom. „Ne așteptăm să fie o competiție serioasă la nivelul acestor servicii convergente cu dezvoltări semnificative în IoT, foarte multe aplicații vor veni înspre Vodafone dinspre alți jucători convergenți. Ne uităm la un viitor în care foarte multe din lucrurile care azi sunt independente în viitor vor fi din ce în ce mai integrate și vor putea fi controlate printr-un device unde va interveni Inteligența Artificială.”

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii