FacebookTwitterLinkedIn

Am intrat în această criză de sănătate cu un bilanț fortăreață. Atât din punct de vedere al capitalizării, cât și al lichidității. Am început să facem planificarea răspunsului nostru din timp. Aceasta ne-a permis să fim solizi și să deservim clienții cu toate nevoile operaționale pe care le‑au avut”, sublinia Sergiu Manea, director executiv al BCR, în cadrul unei conferințe online. Acesta a precizat că instituția pe care o conduce era pregătită pentru un astfel de scenariu din toate punctele de vedere.

Pe parcursul ultimei luni, BCR a aprobat finanțări de 500 de milioane de euro pentru companii din sectoare precum energie, agricultură sau industria alimentară. Totodată, BCR a mobilizat 2,5 milioane de lei pentru proiectele din educație, sănătate și tehnologie, care contribuie direct sau indirect la combaterea pandemiei COVID-19. 1 milion de lei a fost deja alocat pentru spitale, iar 500.000 de lei în educație și tehnologie. „Vom investi în continuare în comunitate”, a afirmat Sergiu Manea.

Directorul executiv al BCR susține că, în momentul de față, preocupările băncii, pe lângă răspunderea la solicitările de amânare a plății ratelor la credite, sunt legate de ceea ce va urma după încheierea actualei crize. „Incertitudinea este principala problemă în momentul de față pentru toată lumea. Totuși, încercăm să ne gândim ce ar trebui făcut pe termen lung, cum restartăm economia, cum ar trebui să ne concentrăm eforturile în perioada post situație de urgență”.

În prezent, banca are o alocare de 3,4 miliarde de lei pentru IMM Invest de la Guvern prin Fondul de Garantare. „Numai între martie și aprilie, am aprobat finanțări de peste 500 de milioane de euro pentru companii. Suntem în business. Beneficiarii acestor aprobări vin din sectoarele care vor asigura sustenabilitatea și poziția importantă a României în noua scenă economică precum energie, agricultură, industrie alimentară și bunuri de consum”, a mai spus Sergiu Manea.

În același context, Dana Dima Demetrian, VP Retail & Private Banking la BCR, a precizat că peste 22.000 de români au amânat peste 26.000 de credite în perioada aceasta. Numărul acesta înseamnă 6% din numărul de credite totale de la BCR, în afară de cele de tip card de credit și overdraft. Până la finalul stării de urgență, BCR se așteaptă ca procentul de credite amânate să ajungă la 10%.

„Suntem singura bancă mare care activăm cu toate unitățile deschise, în afară de cele din mall-uri. Sunt 400 de unități care funcționează în toată țara. Am achiziționat peste 47.000 de măști pentru echipa din rețeaua noastră. Am distribuit peste 30.000 de carduri la adresa clienților, cu toate costurile acoperite de bancă”, a subliniat Dana Dima Demetrian.

În ceea ce privește scenariile de evoluție, Sergiu Manea susține că România trebuie să păstreze cât mai multe dintre locurile de muncă, iar autoritățile ar trebui să vină cu un plan de investiții în perioada următoare, în așa fel încât economia să își revină și să nu se ajungă la o depresie economică însoțită de o criză financiară în anii următori. Directorul executiv al BCR, a doua cea mai mare bancă din sistemul local, a precizat că economia României va scădea cu siguranță în acest an ca urmare a efectelor produse de pandemia de COVID-19, adăugând că este foarte important ca revenirea să fie una rapidă în perioada următoare.

„Este cert că în 2020 vom avea scădere economică. Acum, dacă scăderea va fi de 4-5%, mai mult sau mai puțin, rămâne de văzut. Cred că e foarte important ca toți actorii din economie, în contextul unei normalizări a vieții sociale, să ia parte la construcția unui V sau a unui U cu baza cât mai îngustă. Nu prognoza pe 2020 e ce ar trebui să ne macine azi, ci ce se întâmplă în 2021 sau 2022. (…) Principala noastră preocupare, subsecventă asigurării integrităţii operaţionale a băncii, este de a maximiza şansele companiilor din România de a supravieţui acestei căderi economice şi a maximiza şansele ca un număr cât mai mare de locuri de muncă să fie salvate. Este foarte important ca această cădere economică să nu se transforme în depresie economică însoţită de o criză financiară în lunile sau anii ce vor veni”, a adăugat Sergiu Manea.

„Am început să facem planificarea răspunsului nostru din timp. Aceasta ne-a permis să fim solizi și să deservim clienții cu toate nevoile operaționale pe care le‑au avut.”

Sergiu Manea, director executiv al BCR