Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Pregătit pentru un alt an dificil

Americanul Radu Florescu a venit în România în 1990. Tânărul de 29 de ani avea o viață așezată în SUA. Dar în 1991, a renuțat la „viața tihnită” și a început să facă afaceri în România.
 aboneaza-te
radu_florescu_8036.jpg

Prin intermediul firmei sale Centrade a adus la Televiziunea Română serialul de mare audiență „Dallas”, primind în schimb spațiu de publicitate pentru brandul de țigări Kent.

La sfârșitul anului 1993, Radu Florescu lansează agenția de publicitate Saatchi&Saatchi România, filiala rețelei internaționale Saatchi&Saatchi. După 20 de ani, grupul de comunicare condus de Florescu numără nouă agenții cu o cifră totală de afaceri de peste 55 de milioane de euro.

Radu Florescu își amintește cum a descoperit România în urmă cu două decenii: „Țara se afla într-o instabilitate resimțită, în care mocnea un tumult de nesiguranță, nu era definită o structură anume, dar exista speranță și optimism că lucrurile se vor îndrepta și că aici se pot realiza proiecte mărețe.” Când a venit în România, americanul crescut într-o societate în care publicitatea este necesară ca aerul, a intuit oprotunitatea acestui busisness pe un teren pustiu. „Am început cu pași mărunți, mici, dar siguri și cu foarte multă muncă, perseverență, ambiție și răbdare”, spune șeful grupului Saatchi&Saatchi România. Nu i-a fost ușor să se adapteze la realitățile românești. La începutul anilor ’90, România nu avea o infrastructură de comunicații solidă.  „Așteptam câte cinci ore să pot trimite o pagină prin fax către Statele Unite ale Americii”, își amintește Florescu. Pe de altă parte, el constată că și după 20 de ani s-au conservat anumite obiceiuri proaste: „Arta de «a te învârtii în jurul cozii», mușamalizarea și câteodată fuga de responsabilități încă par să afecteze România, la fel ca și obiceiul de a nu da un răspuns direct.”

Efectele crizei economice din ultimii patru ani, care a lovit și piața de publicitate din România, au fost resimțite la nivelul grupului pe care-l conduce. „Noi ne-am folosit de criza economică și am folosit-o în avantajul nostru, iar în ultimul an, Saatchi & Saatchi România trece printr-o remodelare a modelului de business, un proces de o continuă transformare care ne permite să fim mai flexibili și mai eficienți”, declară Florescu. El regretă că n-a făcut unele schimbări atât de repede pe cât și-ar fi dorit. „Am preferat să acționez precaut și cu atenție în condițiile în care provocările veneau una după una”, precizează Radu Florescu.

În 2012, agenția de creație și strategie Saatchi&Saatchi a avut afaceri de 4,25 milioane de euro și un profit net de 88.817 euro. Afacerile agenției au scăzut cu 23% față de anul precedent. La rândul său, Zenith Media Communications, principala „piesă” a grupului Saatchi România, a înregistrat în 2012 o cifră de afaceri de 39,48 milioane euro și un profit net de 1,6 milioane euro. Afacerile Zenith au fost mai mari cu 4,47% față de 2011.

Principalele trei lecții pe care Radu Florescu le-a învățat în cei 20 de ani de business în România sunt: răbdarea, compromisul și perseverența. El argumentează pentru fiecare în parte: „Printre atât de multe provocări dificile și absurde cu care m-am confruntat de-a lungul anilor, răbdarea mi-a fost întotdeauna un aliat puternic”.

Compromisul este înțeles de Radu Florescu drept o punte de legătură între oamenii care au înțelepciunea de a-și respecta opiniile, fără să le respingă în întregime. „Chiar și cele mai ridicole poziții, argumente și declarații au rădăcini bazate pe diferitele credințe ale oamenilor”, subliniază Florescu.

Cea de-a treia lecție – perseverența – este definită astfel: „Nu renunț niciodată cu ușurință la nimic din tot ceea ce fac. Când sunt concentrat, joc întotdeauna pentru a câștiga chiar și atunci când șansele sunt împotriva mea.”

Toate cele trei lecții provin din optimismul său pe care-l caracterizează ca fiind un optimism înnăscut: „La 52 de ani, nu mai pot schimba asta, este o parte din caracterul meu”.

Anul 2014 este privit cu pragmatism de șeful Saatchi România: „Va fi un alt an dificil pentru că Europa încă suferă de o creștere lentă a economiei și așa va fi și în România. Putem pune deoparte statisticile oficiale cele mai optimiste și le putem compara cu  economia reală și vom vedea cum în continuare norii se strâng”. El declară că a luat unele decizii dure și consideră că grupul său este mai bine pregătit să facă față suișurilor și coborâșurilor din 2014: „Suntem mai agili și mult mai flexibili pentru a face față provocărilor, cel puțin față de cele pe care le cunoaștem și le putem stăpâni”.

Investiții în oameni

„Investiția noastră a fost întotdeauna în oamenii noștri”, declară Radu Florescu. Sunt investiții constante în oamenii din grupul Saatchi, care să înțeleagă direcțiile noilor tehnologii și care pot să aducă inovație în proiectele care sunt livrate clienților. „Vom continua să ne concentrăm asupra performanțelor interne”, afirmă Florescu.

Articol apărut în ediţia specială Forbes, Lecții după 20 de ani. Vedeţi aici ce alte articole mai conţine aceasta.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii