Numărul șomerilor din Timișoara ajunsese, la sfârșitul lunii iulie, la 1.653 de persoane, potrivit datelor Institutului Național de Statistică. Rata șomajului la nivelul județului Timiș era, în august, de doar 1,41%, potrivit Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM). Doar județul Ilfov are o rată a șomajului mai mică (1,37%), pe locul al treilea din această perspectivă situaându-se Bucureștiul (1,91%).
O privire de ansamblu. Aceste date statistice atestă, odată în plus, că Timișoara, situată pe primul loc în topul „Forbes 40 cele mai bune orașe pentru afaceri”, este unul dintre principalii poli economici ai României. Teoretic, o rată scăzută a șomajului reprezintă o veste bună. Practic, atunci când vine vorba despre un oraș care crește din punct de vedere economic, această știre nu mai este una pozitivă. „Piața forței de muncă din Timișoara a fost și rămâne ofertantă în majoritatea domeniilor de activitate, cu deosebire cel al industriei prelucrătoare (producție). Studiul Manpower privind Perspectivele Angajării de Forță de Muncă, realizat trimestrial, arată că și în intervalul octombrie-decembrie 2015 angajatorii din regiunea Vest sunt optimiști privind creșterile de personal față de trimestrul anterior, însă resimt acut efectele unui deficit de talente perceput și la nivel național. Îndeosebi industria auto și cea de IT din Timișoara manifestă o cerere continuă de personal, care vizează o bună parte din specialiștii din zonă”, declară, pentru „Forbes România”, Iancu Polverea, manager agenție în cadrul Manpower Timișoara.
FORBES BEST CITIES 2015: TIMIȘOARA, DIN NOU FRUNCEA
Astfel, deficitul de talente cu care se confruntă acești angajatori este mai accentuat pentru posturile tehnice, înalt specializate, unde migrația unui candidat de la un angajator la altul este mai puțin frecventă. Pe de o parte, în cazul unor specialiști care au depășit un anumit prag de vârstă, o astfel de decizie este luată mai greu, după ce sunt cântărite foarte bine perspectivele de creștere profesională, avantajele de ordin material și, nu în ultimul rând, confortul pierdut în urma unei schimbări de această natură. Pe de altă parte, angajatorii din aceste industrii sunt selectivi și exacți în cerințe, iar nevoile înregistrate sunt tot mai complexe, diverse și presante. De aceea, disponibilitatea angajatorilor de a lua în considerare debutanți cu potențial, care doresc să dobândească experiență, dar care au nevoie de timp de învățare și adaptare, este limitată.
Dezvoltare accelerată. Când vine vorba despre forța de muncă înalt calificată din domeniul automotive – unul dintre motoarele economice ale Timișoarei -, lucrurile stau ceva mai bine pentru cel mai mare angajator din oraș în acest domeniu. „La momentul inaugurării, Continental Anvelope Timișoara avea 200 de angajați, iar acum, după 15 ani de activitate, suntem peste 2.300, așa încât criza, în măsura în care există, nu se resimte la fabrică. Evident, căutăm în continuare să recrutăm noi colegi, mai ales pentru sectoarele de inginerie și producție, iar în acest sens avem o colaborare foarte bună cu Universitatea Politehnica Timișoara. Din rândul absolvenților acesteia, am reușit an de an să găsim tineri talentați și dornici să lucreze într-o companie internațională”, explică Sorin Samonid, director general Continental Anvelope Timișoara, el însuși absolvent al Universității Politehnice din Timișoara.
Continental are, în România, centre de inginerie în Timișoara, Sibiu, Iași și Brașov și unități de producție în Brașov, Sibiu, Timișoara, Nădab și Carei. Din cei 15.000 de angajați, aproape 8.000 lucrează în fabricile și în centrul de inginerie din Timișoara, circa 3.000 în fabrica și centrul de inginerie din Sibiu, peste 2.000 în Carei și alți peste 2.000 în Iași, Nădab și Brașov.
Fabrica de anvelope este prima și cea mai mare investiție realizată de Continental în România, acum 15 ani, iar decizia de a fi construită la Timișoara nu a fost întâmplătoare. Orașul beneficiază de o poziționare geografică foarte bună, dar și de unul dintre cele mai prestigioase centre universitare din țară. Producția fabricii a crescut treptat la circa 160 de milioane de anvelope produse și livrate în întreaga lume. Pe măsură ce fabrica a acoperit tot mai mult cererea din regiune, grupul a continuat investiţiile locale în direcția transformării acesteia într-un producător integrat, prin adăugarea activității de producere a materiei prime. „Astfel, am obținut predictibilitatea și controlul întregului proces de producție”, spune Sorin Samonid.
În fabrica din orașul de pe Bega, Continental produce o gamă variată de anvelope cu dimensiuni cuprinse între 13 și 20 de țoli, inclusiv un tip de anvelope create special pentru autoturismele electrice. Potrivit lui Sorin Samonid, strategia companiei vizează creșterea producției pentru anvelopele cu valoare adăugată mare, pentru gama premium. „Cel mai recent parteneriat încheiat recent între Continental Anvelope Timișoara și Jaguar, pentru echiparea modelului XE, reprezintă un nou pas în strategia de extindere în România”, adaugă Sorin Samonid. Pe lângă fabrica de la Timişoara, Continental a deschis, pe segmentul de anvelope, un centru de distribuţie pentru Europa de Est consolidându-şi, astfel, poziţia în România.
Angajat vs. antrepenor. În sectorul IT, al doilea motor economic al orașului din vestul țării, calificarea inginerilor a atras companiile multinaționale, care se confruntă însă în prezent cu resurse umane disponibile extrem de limitate. „Acesta este și un lucru bun, pentru că pune angajatorii într-o concurență în ceea ce privește crearea unei culturi propice performanței, incluzând aici de la aspecte precum valorile unei companii până la tehnologiile folosite. A oferi angajaților posibilitatea să lucreze pe cele mai avansate tehnologii sau să facă parte din proiecte pentru clienți importanți la nivel internațional reprezintă de multe ori un element de prioritate comparativ chiar cu salariul în sine pentru IT-istul senior timișorean, iar atunci când aceste lucruri sunt oferite într-o companie, găsești forța de muncă de care ai nevoie”, spune Cătălin Ștef, CEO 3Pillar Global Romania, divizie a 3Pillar Global, companie americană de servicii IT care are 100 de angajați la Timișoara și 200 la Cluj-Napoca.
Când vine vorba despre IT&C, tot mai multe voci spun că activitatea din domeniu este un fel de „lohn”, în sensul că nu sunt create produse cu valoare adăugata, bune pentru export, ci doar activități de rutină, motivate de salariile competitive și buna pregătire a fortei de muncă. „Lucrurile sunt stratificate. Există, bineînțeles, firme care execută activități de rutină și care au ca model de business închirierea de forță de muncă bine calificată pentru o perioadă limitată de timp, într-un regim similar lohn. Pe de altă parte, există și un curent antreprenorial puternic, dar și companii care dezvoltă soluții complete implicându-se în toate etapele ciclului de viață a unui produs software. În cazul firmelor de servicii în IT, cum e 3Pillar Global, avem echipe care lucrează încă din faza de proiectare cot la cot cu echipe ale unor clienți de top mondial, cărora le oferă consultanță, iar în ceea ce privește recrutarea ne îndreptăm aproape exclusiv spre seniori cu experiență consistentă”, detaliază Cătălin Ștef.
Și pentru că a venit vorba despre antreprenoriat în IT, să aruncăm o privire asupra unuia dintre cele mai vechi business-uri timișorene din domeniu: portalul Imobiliare.ro, operat de compania Realmedia Network. „În 1999, când am demarat proiectul Imobiliare.ro, existau sub 100 de domenii înregistrate în România, conexiunea la internet era posibilă prin dial-up, iar termenul de antreprenor era aproape necunoscut. Din acest punct de vedere, Imobiliare.ro a fost un proiect de pionierat pentru industria de online din România și cu atât mai mult din Timișoara. Între timp, lucrurile au crescut accelerat atât din punct de vedere al tehnologiei cât și al competitivității antreprenoriale în România, dar și în Timișoara”, povestește Adrian Erimescu, cofondator și CEO al Imobiliare.ro.
Și veniturile portalului au crescut „accelerat” în ultimii ani. „Cifra de afaceri a crescut de patru ori în timpul crizei, atingând două milioane de euro în 2014, exclusiv din servicii online. Am avut o creștere de două cifre în fiecare din ultimii ani, ceea ce ne-am propus și pentru anul acesta”, spune Adrian Erimescu. Deși poate părea paradoxal, această creștere a venit, potrivit cofondatorului portalului imobiliar, din faptul că business-ul a fost fondat la Timișoara. „Unul din avantaje (ale faptului de a fonda un business în IT înTimișoara -n.red.) este costul mai mic, comparativ cu Bucureștiul, cu resursa umană, cu închirierea spațiului de birouri etc. Angajații, de asemenea, au reputația de a fi mai loiali decât în București unde carierismul, respectiv goana după oportunități, au cote mai ridicate. Nu în ultimul rând, vorbim despre o detașare pozitivă față de piață care, în cazul nostru, e concentrată în București; fiind în Timișoara putem să ne vedem într-un mod mai concentrat de viziunea noastră. Toate acestea vin la pachet și cu niște dezavantaje: costuri mai mari pentru deplasări sau o comunitate IT relativ restrânsă în zona de online .”
DE CE PIERDE ROMÂNIA OPORTUNITĂȚI DE BUSINESS?
Cătălin Ștef sumarizează avantajele pe care orașul de pe Bega le oferă business-urilor din IT: accesul la o piață cu specialiști buni în IT, cu un grad de senioritate ridicat, formați în companii foarte mari, prezente de mulți ani în Timișoara și concurența mare între angajatori, care ridică nivelul forței de muncă. Pe lângă acestea, CEO-ul 3Pillar Global Romania enumeră avantajele pentru care Timișoara este deja cunoscută: o universitate tehnică foarte bună, infrastructură bună pentru business-uri, inclusiv pe partea de birouri, un aeroport bine conectat ce permite acces ușor dinspre Capitală și alte orașe din regiune.
Viitorul sună bine? „Dezavantajul major al Timișoarei constă în lipsa resursei umane disponibile și numărul relativ mic sau cel puțin insuficient de studenți care să asigure forța de muncă necesară pentru viitor. Acest lucru ar trebui să devină o prioritate pentru administrație”, crede Cătălin Ștef.
Iancu Polverea de la Manpower identifică, totuși, un domeniu care va susține activitatea economică a orașului: activitatea de Business Process Outsourcing (BPO – pe românește „externalizare”). „Experiența ultimilor ani, dar și cea din alte zone ale țării, ne face să credem că externalizarea proceselor de business va continua pe traiectoria ascendentă a ultimilor ani. Atât în România cât și în străinătate, outsourcingul se maturizează, iar companiile apelează din ce în ce mai des la furnizorii specializați atât pentru activitățile ce nu țin de core business, cât și pentru cele în care expertiza și resursele unui specialist sunt esențiale, ceea ce stimulează creșterea pe BPO”, spune șeful agenției Manpower din Timișoara.
Avantajul externalizării din perspectiva forței de muncă este că acest domeniu nu experiența este criteriul primordial. Astfel, pot fi absorbite persoane cu specializări diverse, de la cei care au terminat o facultate cu profil economic, până la cei care urmează cursuri de limbi străine.