Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

|
|

Pragmatism și luciditate

Ion Sturza este un om realist, iar argumentele sale țin de cunoașterea domeniului despre care vorbește.
Ion_Sturza_7463

Tentația oamenilor de afaceri de a se implica, la un moment dat, în politică, mai mult sau mai puțin vizibil, este mare. Drumul invers, de la politică la afaceri, este mai greu. Pentru că este necesar, în afară de bani și de conexiuni, și de un capital de încredere. Businessul se bazează pe încredere.

AFLĂ MAI MULTE DESPRE SOLUȚIILE FORBES CEE FORUM PENTRU CREȘTERE SUSTENABILĂ

Ion Sturza, fost premier al Republicii Moldova, a dovedit că acest drum se poate parcurge impecabil, cu un capital solid de credibilitate. Totuși, ține să dea un sfat pentru cei care doresc să joace cele două roluri: „Nu confunda niciodată activitatea publică și politică cu afacerile private!” Ion Sturza este puțin intrigat: opinia publică, în special presa, îl privește ca pe fostul prim-ministru al Republicii Moldova (a avut un mandat de tehnocrat de doar 9 luni în 1999!) și mai puțin ca pe un om de afaceri. Nedumerirea provine din faptul că președintele fondului de investiții Fribourg Capital este un antreprenor de anvergură.

Ion Sturza constată că România se bucură de o solidă stabilitate macroeconomică. Nu-i puțin lucru, după măsurile dure luate de guvernul României în 2010. „România a recăpătat încrederea piețelor străine și economia a trecut relativ peste criza din ultimii ani. Această încredere reprezintă un mare avantaj”, precizează omul de afaceri. Iar capitalul de încredere este resimțit de oamenii de afaceri din economia reală. Antreprenorul evită teoretizările și analizele abstracte. El muncește „la firul ierbii”, în lumea reală. Astfel, Sturza confirmă că tocmai această stabilitate a dinamizat interesul străinilor pentru afaceri în România. Cele mai „atacate” domenii de către investitori sunt cele care aduc o valoare adăugată mare în sectorul industrial, în serviciile IT&C și în economia digitală. Acest sector din urmă are un mare potențial în România. Totuși, inerția investițiilor este încă mare. În schimb, se promovează ideea triumfalistă că la noi se prefigurează un nou Silicon Valley. Ion Sturza, care a bătut la pas Silicon Valley, demontează această atitudine: „Modelul de business din Silicon Valley nu va fi replicat niciodată în niciun alt loc din lume. Pentru că este un model bazat pe cultura americană de business, unde se întâlnesc ideile cu banii de risc. La noi, această industrie este un simplu lohn, în proporție de 90%, cu o valoare adăugată foarte mică și cu un risc mare de a migra spre locuri mai ieftine”, ne aduce Ion Sturza cu picioarele pe pământ. De asemenea, omul de afaceri observă că puține dintre firmele românești investesc în cercetare. Marea problemă a acestui sector este că s-a exagerat cu creșterile de salarii, care nu sunt sustenabile și nu sunt susținute de productivitate.

ION STURZA: „ROMÂNIA RĂMÂNE O OAZĂ DE STABILITATE MACROECONOMICĂ”

Competitivitatea firmelor de IT din România are nevoie de un așa-numit ecosistem. Acesta trebuie susținut de educația profesională și de inovație. În urmă cu trei ani, când a conceput parcul tehnologic de la Cluj, Ion Sturza a avut surpriza să constate că în România nu exista un astfel de ecosistem. Pe această platformă funcționează în prezent zeci de firme care livrează produse inovative chiar și pentru NASA. „Pentru ca domeniul IT să fie cu adevărat o vedetă a businessului în România trebuie să-i construim un ecosistem care să-i încurajeze dezvoltarea. Altfel, această vedetă va rămâne doar un mit”, afirmă Sturza.

În ciuda acestor opinii polemice, Ion Sturza este optimist: România este o oază de stabilitate și are avantajul unei piețe destul de mari, cu o capacitate mare de absorbție.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii