Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Tech |
|

Avantajul fiului

Camil Perian - CEO SKIN Media
Crearea unei reviste te poate pregăti pentru distribuţia de IT, de echipamente foto şi electrocasnice şi pentru un loc în topul Forbes 500. Povestea familiei Perian stă dovadă.

Skin Media este un important distribuitor care furnizează produse IT, electrocasnice şi echipamente foto unora dintre cele mai mari magazine din România (offline şi online). Afacerile acesteia i-au asigurat lui Camil Perian (36 de ani), CEO şi proprietar Skin Media, un loc printre cei mai bogaţi antreprenori, cu o avere estimată de cea mai recentă ediţie a topului Forbes 500 la 8 milioane de euro. Dar începuturile în afaceri ale familei Perian s-au petrecut în sufragerie: acolo au fost sediul şi redacţia revistei de IT, Xtrem PC, pe care Camil Perian a creat-o, la 18 ani, alături de câţiva prieteni, cu finanţare de la părinţi. A ajuns să vândă 12.000-15.000 de exemplare, până când apariţia şi răspândirea internetului în România au început să îi pună piedici. A fost prima afacere a familiei, în care s-a antrenat (prin negocieri cu distribuitorii şi nopţi nedormite la „predare“) pentru ce urma.

Vezi aici alte articole din noua ediţie specială Afaceri de familie

Însă între timp Perian îşi făcuse o serie de contacte în piaţa IT, atât în ţară, cât şi în afara ei şi era la curent cu necesităţile ei. „La târguri mă întrebau firmele dacă ştiu pe cineva care poate vinde produsele lor în ţară”. Perian a răspuns „da” şi aşa a început, în anul 2000, activitatea de distribuţie, cu plăcile de gaming Litech. Primul import, o factură cu câteva repere şi câteva zeci de mii de dolari a umplut micul sediu al firmei cu cutii. Au urmat alte branduri din zona de IT, iar părinţii, care nu aveau legătură cu domeniul, continuau să finanţeze, în timp ce un unchi făcea contabilitatea. Perian, care se ocupa de achiziţii şi distribuţie împreună cu un angajat,  a constatat curând că firma era pe profit.

În 2001 firma a ajuns la prima sumă importantă, primul milion de lei de vânzări. După acel prim vârf însă au început să scadă vânzările, deoarece laptopurile luau locul PC-urilor, care oricum aveau deja toate componentele integrate.  Perian a identificat atunci o altă nişă, cea a fotografiei, unde singurul brand nedistribuit la acel moment în România era Nikon. Aşa că a pus mâna pe telefon şi a încercat să îl obţină. „Am făcut prezentări de piaţă, am fost la târguri, le-am arătat tendinţe”, povesteşte el. Procesul de convingere a durat doi ani, iar într-un final Skin Media a fost aleasă şi datorită modelului de business: „toţi distribuitorii lor din Europa sunt, de fapt, businessuri de familie, preluate de fiu la un moment dat. Au acelaşi tip de abordare (o firmă care face 80% din cifra de afaceri din Nikon), iar unii sunt distribuitori de 30 de ani”, spune Perian.

Din 2007 Skin Media a devenit distribuitor Nikon, iar de trei ani are  50% din cota de piaţă pe vânzările valorice de aparate foto din România, în ciuda scăderii pieţei. Altfel spus, jumătate din banii investiţi de români în fotografie ajung la Skin, „un record chiar şi pentru Nikon”, spune Perian. Skin Media face peste 10 milioane de euro pe an doar din aparate foto, în condițiile în care piața este estimată la 20 de milioane de euro doar în primele nouă luni din 2014, potrivit GfK. Cifra de afaceri totală a firmei a fost anul trecut de 43  de milioane de euro.

Cota de piaţă din fotografie asigura deja firmei un confort. Totuşi, Perian nu s-a mulţumit cu acesta, mai ales că apariţia smartphone-urilor şi a tabletelor împiedica piaţa foto să mai crească. În ianuarie 2013 a început o altă poveste, cea a brandului Utok. Atunci, la un târg din Las Vegas, omul de afaceri a cunoscut potenţiali producători  de tablete şi telefoane. „Am vrut să adăugăm o nouă linie de business, complementară, producând tablete şi telefoane în China. Ea concura, de fapt, businessul principal, de distribuție IT&C, dar  eu sunt pentru concurenţa internă:  e bine dacă tot tu câştigi”.

În doar opt luni, Perian a organizat producţia în China şi apoi distribuţia, iar din octombrie 2013 Skin distribuie propriul brand de tablete şi telefoane. De atunci s-au vândut 100.000 de bucăţi, iar anul acesta doar luna noiembrie a însemnat livrări de 50.000 de telefoane şi tablete. „Am ajuns la o cotă de piaţă de 12% în unităţi în anumite luni, în mai puţin de un an”, adaugă Perian.

Modelul de business al Skin Media conferă acum o siguranţă de-a lungul anului: distribuţia de aparate şi accesorii pentru fotografie are două vârfuri de vânzări, unul vara şi unul iarna, cea de IT este relativ constantă cu excepţia verii, iar în această toamnă firma a adăugat portofoliului electrocasnicele destinate unei alimentații sănătoase, care au o perioadă bună în preajma Paştelui şi una în decembrie.

Perian şi-a propus să facă în 2015 afaceri de 4 milioane de euro cu acest nou segment, adică să obţină o cotă de piaţă de 5 % din piaţa de electrocasnice mici de bucătărie, la rândul ei estimată la 80 milioane de euro în România.  El va aduce opt branduri, dintre care patru aparţin companiei americane Jarden Corporation, numărul 1 mondial în mici electrocasnice.  Firma va miza şi pe o distribuţie inedită. Astfel, printre cele 500 de puncte de distribuţie propuse (în toată ţara), se vor număra magazine de articole sport şi benzinării, de pildă. De asemenea, consumatorul va fi „curtat” printr-o abordare mai directă, concentrată mai ales în online.

Între timp părinţii lui Perian, care aveau 30% din acţiuni, au ieşit din afacerea Skin. Dar ei au fost cei cu care a început totul, cei care au construit sediul firmei, precum şi alte clădiri de birouri, după ce au renunţat la ideea unui hotel. „Părinţii finanţau  businessul, când eram la început. Dacă atunci am fi fost pe pierdere, aveam bani să aducem de acasă,  acum însă dacă am fi pe pierdere, ar trebui să spargem Trezoreria Statului să acoperim suma”, adaugă Perian.  Rolul lor a rămas consultativ: mama lui Camil Perian este utilizatoarea aparatelor electrocasnice, iar tatăl, cel care „testează” primul tabletele şi telefoanele Utok, precum şi  aparatele foto Nikon.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii