Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Industrie |
|

Povestea unei tranzacții discrete: cum a vândut Michael Schmidt jumătate din afacerea sa din Germania către gigantul austriac Pappas

Pe Michael Schmidt nu îl găsești pe Facebook și nici pe Instagram. Dar dacă ar fi urmat moda zilelor noastre și ar fi privit zece ani în urmă, atunci probabil că cea mai bună descriere ar fi fost „de la agonie la extaz”.
052 cover MSchmidt 1

Era luna decembrie a anului 2007. Se apropia de final primul an de la aderare, momentul din care românii puteau spune că au devenit de facto „cetățeni europeni”. România se pregătea să încheie un nou an de creștere economică record, care îi asigurase o triplare a produsului intern brut, ce depășea 120 de miliarde de euro. Vânzările de autovehicule noi se pregăteau să marcheze primul an din istorie în care treceau de pragul de 360.000 de unități.

Era luna decembrie a anului 2007 și Michael Schmidt era fericit. Avea în mână o scrisoare de intenție privind vânzarea afacerii pe care a construit-o de la zero, începând din 1 aprilie 1994, dintr-un birou din celebrele blocuri Sitraco din zona Piața Unirii din Capitală. Grupul britanic Inchcape, unul dintre cei mai mari distribuitori de mașini din Europa, era foarte interesat de Automobile Bavaria, rețeaua de import și distribuție de automobile BMW din România, și era dispus să îi plătească lui Michael Schmidt o sumă cu nouă cifre, în euro.

Numai că în intervalul dintre decembrie 2007 și februarie 2008, când urma să fie comunicată această intenție către BMW, grupul german tocmai își schimbase managerul responsabil pentru vânzări pe Europa. Inevitabilul s-a produs și ceea ce părea cea mai mare tranzacție făcută vreodată în domeniul auto din România a căzut în urma opoziției lui Marco Santalamacchia, Senior Vice President al grupului BMW. A trecut mai bine de un deceniu, însă pauzele pe care Michael Schmidt le face atunci când vorbește despre acest moment spun foarte mult.

Dacă Inchcape a primit ceva în compensație din partea BMW în ceea ce privește operațiunile sale din Anglia, pentru a îndulci refuzul BMW de a-și da acceptul pentru tranzacție, „pe mine m-au pus la pământ”, recunoaște Schmidt. „Apoi a venit criza”, completează el. Pentru a înțelege mai bine amploarea fenomenului, trebuie menționat că vânzările anuale de autovehicule noi din România s-au prăbușit de la mai mult de 360.000 de unități în 2007 până la puțin peste 100.000 de unități în 2011, pentru ca mai apoi să ajungă chiar la 80.000 de unități anual.

Numai că spre deosebire de alte afaceri din domeniul distribuției auto, grupul lui Michael Schmidt a crescut organic, fără excese și datorii foarte mari, fiind vorba aproape fără excepție de spații aflate în proprietatea sa, nu închiriate.

În plus, chiar dacă activitatea de import a mărcii BMW din România a fost preluată de la jumătatea anului 2007 de o filială a grupului german, Michael Schmidt și-a extins operațiunile în Germania, prin achiziția mai multor dealeri din zona la sud de orașul München, care se aflau în fața unor dificultăți financiare. De ce a ales el să investească într-o afacere de pe o piață așezată, precum cea germană? Michael Schmidt, născut într-un sat săsesc din județul Brașov, cunoștea foarte bine Germania, unde plecase la începutul anilor ’80, împreună cu părinții și frații săi. În timpul studiilor universitare de la München, Schmidt a devenit membru în Asociația Sașilor din Germania, fiind implicat în proiectele tineretului săsesc din cadrul grupului din München, al cărui președinte devine în 1988, pentru ca la revenirea sa în Transilvania, în 1990, să coordoneaze activitatea centrului social săsesc, dar să pregătească şi înfiinţarea Fundaţiei Saxonia şi structurarea acesteia ca viitor partener al centrului social săsesc.

Citește și: Rețeta germană sau cum a ajuns Michael Schmidt la afaceri cu mașini de peste 350 mil. euro

„Știi care a fost avantajul meu? Eu simt totul în stomac. Stomacul m-a făcut să vin în Germania cu banii pe care i-am făcut în România, unde am construit totul de la zero și a trebuit permanent să găsesc soluții deoarece piața nu era așezată, dimpotrivă. În Germania, am putut avea o perspectivă proaspătă atunci când toată lumea făcea același lucru, pentru că așa se întâmplă când o piață este așezată: toată lumea este frustrată și face același lucru de multă vreme și își pierde elanul, vede lucrurile doar dintr-o anumită perspectivă.”

Între timp, divizia auto a lui Michael Schmidt din Germania a ajuns la cinci unități pentru marca BMW (trei care oferă servicii complete, adică așa numiții dealeri „fully-fledged”, iar două doar cu activități de service).

De asemenea, în portofoliul său a intrat și marca de lux Rolls-Royce, prin deschiderea singurului showroom pentru acest brand din München și a unor service-uri în sudul Münchenului și în nordul Bucureștiului. Dincolo de pasiunea sa pentru marca britanică de lux, el a reușit să construiască și unul dintre cei mai apreciați dealeri de profil din lume, Schmidt Premium Cars fiind desemnat „Sales Dealer of the Year”, „Ownership Services Dealer of the Year” şi „Bespoke Dealer of the Year” în cadrul conferinţei mondiale a dealerilor Rolls-Royce Motor Cars.

Chiar dacă mașinile BMW sau Rolls Royce sunt componenta cea mai vizibilă a grupului de firme al lui Michael Schimdt, o pondere foarte importantă în afacerile sale o reprezintă camioanele MAN. Bazele diviziei MHS Truck & Bus, importatorul MAN în România, au fost puse încă din 2001, pentru ca în prezent, prin intermediul celor opt centre din București, Brașov, Sibiu, Timișoara, Cluj-Napoca, Constanța și Bacău, să fie cel mai mare şi mai performant distribuitor MAN din Europa Centrală şi de Sud-Est.

De altfel, prezența MAN în grupul său de firme îi permisese lui Schimdt să fie proactiv și să tatoneze o posibilă vânzare și să evite o situație precum cea din cazul dealerilor BMW. „După experiența pe care am avut-o cu BMW, am vrut ca în cazul MAN să fiu proactiv. Am mers către ei și i-am întrebat dacă vor să mă cumpere sau dacă s-ar opune unei potențiale vânzări a afacerii mele către altcineva”, rememorează Michael Schmidt. Au urmat prezentări și discuții mai mult sau mai puțin avansate cu MAN, dar și cu alte companii interesate, printre care Porsche Austria, dar și grupul Pappas, care opera o rețea importantă de dealeri de autoturisme și vehicule comerciale în Austria și Ungaria. „Pappas s-a arătat interesat, însă, mai degrabă de rețeaua de dealeri pe care o aveam în Germania, dar nu aveam ce să le vând atunci, ar fi însemnat să le fac cadou afacerea, deoarece eram în pierdere la vremea respectivă.”

Era perioada 2012-2013 și ideea unei alte tranzacții a început să iasă din vederea lui Michael Schmidt, cu atât mai mult cu cât piața auto, ca și economia, în ansamblu, își stopase declinul și dădea semne că revine pe creștere. Între timp, omul de afaceri își dezvoltase și un hub logistic în Viena, care îi permitea să gestioneze mai eficient operațiunile din România și Germania.

„Undeva prin 2016, cei de la Pappas au revenit să mă întrebe dacă totuși nu vreau să vând operațiunile din Germania. Între timp, ei cumpăraseră patru dealeri BMW din zona Salzburg, Austria, de la grupul AutoFrey.”

De această dată, operațiunile dealerilor lui Michael Schmidt din Bavaria arătau mult mai bine, un rol esențial în relansarea lor având-o Georg Pfeffer, un manager german care mai lucrase în cadrul Automobile Bavaria la mijlocul anilor 2000 și care a ajuns între timp CEO al diviziei din Germania, Schmidt Gruppe Deutschland. Practic, grupul lui Michael Schmidt era privit ca unul dintre așa numiții „parteneri cu potențial de creștere” pe care se bazează strategia de consolidare a rețelei grupului german BMW pe termen mediu și lung. Iar atragerea în afacerea sa a unui partener, care să îi susțină dezvoltarea, așa cum era cazul Pappas, un gigant cu afaceri de peste un miliard de euro anual, avea din ce în mai mult sens pentru a susține expansiunea omului de afaceri.

După mai bine de un an și jumătate de discuții și negocieri, la finalul anului trecut, Michael Schmidt parafa transferul către Pappas a 51% din acțiunile diviziei care vindea aproape 2.900 de automobile noi și second-hand în anul 2017 în Germania, și contribuia cu aproximativ o treime la afacerile de 350 de milioane de euro ale întregului grup de firme.

Schmidt evită să ofere detalii privind suma tranzacției, însă având în vedere multiplii din piața de fuziuni de achiziții este de așteptat ca valoarea pachetului să fie situată până în 10 milioane de euro.

„Numele companiei rămâne același. Pappas dă CEO-ul, iar eu dau CFO-ul”, detaliază omul de afaceri rețeta primului parteneriat în business din viața sa, care îi va permite să își extindă puternic operațiunile la sud de München, organic sau prin preluarea unor locații, astfel încât să se apropie de un plafon de vânzări de 5.000-6.000 de unități anual.

Tranzacția aduce și un alt beneficiu indirect, potrivit lui Michael Schmidt, deoarece „s-a eliberat și Georg Pfeffer”, care a preluat conducerea Automobile Bavaria, care contribuie cu mai mult de o treime la afacerile grupului.

Venirea lui Pfeffer este cu atât mai importantă, cu cât compania a demarat în ultima perioadă o schimbare de strategie prin intrarea în portofoliu a altor două mărci germane, un showroom şi service Opel la Târgu Mureş și un centru pentru marca Volkswagen la Baia Mare. Aceste mișcări au venit după ce anterior fusese inaugurat la Brașov un dealer Volkswagen de vehicule comerciale ușoare, în completarea diviziei de vehicule comerciale grele MAN. În plus, MHS Truck & Bus, unicul importator în România al camioanelor şi autobuzelor MAN, al autocarelor Neoplan şi partener de service al vehiculelor militare şi militarizate Rheinmetall MAN în România, a semnat anul trecut un parteneriat de tip joint venture cu fabrica de autocamioane Roman pentru a produce în România platforme de transport auto multifuncţionale, în funcţie de necesităţile de echipare ale Armatei României. Cu alte cuvinte, grupul lui Michael Schmidt va achiziţiona componente de la MAN, care vor fi asamblate la Roman Braşov. Anul trecut, afacerile din România și Germania ale grupului fondat și deținut de Michael Schmidt au ajuns la nivelul record de 387 de milioane de euro, fiind vândute peste 7.600 de mașini și vehicule comerciale noi și second-hand. La mai bine de un deceniu după ce aproape că a fost pus la pământ, Michael Schmidt și-a revenit și este mai puternic decât oricând.

 

*Citește mai multe în ultima ediție tipărită a revistei Forbes România, disponibilă în centrele de presă Inmedio din țară, începând cu 1 februarie 2019.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii