Cautare




, Staff

Industrie |
|

Potențialul salvator sau de ce au ales elvețienii de la Clariant să investească 140 mil. euro într-o fabrică în România?

026 MP Clariant
România începe să devină din ce în ce mai atractivă pentru investitorii străini. Comuna Podari din județul Dolj a devenit un punct de referință pe harta elvețienilor de la Clariant.

După scindarea de gigantul Sandoz, Clariant a devenit o divizie separată începând cu anul 1995, cu sediul la Basel, Elveția. Potrivit site-ului companiei, cele patru mari direcții de business includ produse chimice de îngrijire, catalizatori, materiale plastice și resurse naturale.

În România, compania și-a deschis reprezentanța în luna iulie a anului 2016, aflându-se inițial pe lista firmelor care urmau să primească finanțare din partea statului român.

După investiții în state precum Marea Britanie, Germania sau Statele Unite, unde Clariant a cumpărat întreprinderi producătoare de articole farmaceutice şi chimice precum Süd-Chemie (Germania), pentru 2,3 miliarde de dolari în 2011. Pentru sesiunea de ajutor de stat pentru companii din anul 2016, Ministerul Finanțelor a pus la dispoziție 638 de milioane de lei, bani pe care s-au bătut 36 de companii, care au solicitat de trei ori mai mulți bani. Inițial, MFP a selectat un număr de șase business-uri eligibile pentru a primi finanțarea, printre care și Clariant.

„Din 36 de proiecte de investiţii  au fost selectate şase, în valoare totală de 2,28 de miliarde de lei. Ajutorul de stat solicitat se ridică la 621,4 milioane de lei”, declarau la acea vreme reprezentanţii Ministerului de Finanțe. Divizia românească Clariant Products, alături de alte companii precum Arctic, Bosch, Safe Med International şi Alu Menziken s-au numărat printre companiile selectate pentru a primi ajutoare de stat în valoare de 621 de milioane de lei.

Cea mai mare sumă urma să fie acordată producătorului de electrocasnice Arctic, care avea să primească 163 de milioane de lei, în timp ce Clariant și Safe Med International urmau să primească între 69 şi, respectiv 97 de milioane de lei, conform datelor furnizate de site-ul mfinante.ro. Însă dintr-o problemă legată de fondul de credit bancar, Clariant și Safe Med International nu au mai primit finanțare.

O nouă oportunitate

La începutul acestui an, Clariant a cumpărat un teren de 10 ha în comuna Podari, situată la aproximativ 10 km de Craiova, unde funcţionau înainte fabricile de ulei (Olpo – închisă de Cargill) şi de zahăr. Unitățile au fost demolate, iar platforma a fost dezafectată. Volumul investiției totale din zonă se ridică undeva la aproximativ 140 de milioane de euro, din care 40 de mil. euro provin de la Uniunea Europeană.

De ce au ales elvețienii să investească în România? Motivul se datorează potențialului agricol pe care îl deține locația aleasă, precum și a infrastructurii logistice și industriale din regiune. Construcția unității de producție va oferi o serie întreagă de beneficii pentru regiunea din vecinătatea Municipiului Craiova. Aceasta le va permite agricultorilor locali să comercializeze pentru prima dată la scară industrială paie, care erau anterior deșeuri agricole practic inutilizabile. Pentru România, business-ul demarat la nivel local va crea aproximativ 400 de locuri de muncă, din care 300 dispuse în sectoarele de logistică și agricultură, în timp ce 100 de locuri de muncă vor fi alocate pentru lucrători direct în uzină. Clariant intenționează să recruteze forța de muncă la nivel local, asigurându-i instruirea atât în laboratoarele proprii din Planegg, lângă Munchen, cât și în fabrica din Straubing, Bavaria.

Fabrica va procesa aproximativ 250.000 de tone de paie de grâu și alte cereale, provenite de la fermierii locali, rezultând anual 50.000 de tone de etanol celulozic. Produsele rezultate din acest proces vor fi utilizate pentru obținerea energiei regenerabile, astfel încât unitatea va putea funcționa independent de combustibilii fosili, explică Dragoș Gavriluță, directorul de proiect al investiției pe piața românească.

„Ca grad de automatizare, fabrica din România, care va fi funcțională începând cu anul 2020 va respecta aceleași mecanisme de automatizare care există deja în unitățile din Germania. Procesele sunt automatizate aproape 100%”, precizează Dr. Markus Rarbach, Director al Diviziei de Biocarburanți și Produse Derivate al diviziei Clariant.

De ce etanol?

De-a lungul timpului, etanolul a atras tot mai mult atenţia prin prisma avantajului de a fi folosit pe post de combustibil. Cu toate acestea, ideea nu este nouă. La începutul secolului al XX-lea, Henry Ford, fondatorul industriei americane de automobile a proiectat primul automobil de masă, modelul T, care se propulsa cu ajutorul etanolului pur, oferindu-i denumirea de „combustibil al viitorului”. Cea mai mare producție de etanol se realizează prin intermediul extragerii zaharurilor din porumb, trestie de zahăr, semințe de grâu sau rapiță, însă această modalitate de extracție nu face nimic altceva decât să contribuie, de fapt la reducerea cantității de hrană existentă la nivelul populației. Ca urmare, soluțiile de producere la scară industrială a etanolului se realizează acum printr-o tehnologie specifică ce extrage etanolul din celuloză, care poate fi obținută din numeroase surse nealimentare precum deșeurile vegetale. Etanolul celulozic este fabricat din reziduuri agricole precum paie de grâu și resturi vegetale de porumb, care sunt furnizate de agricultori. Paiele sunt transformate în zaharuri celulozice după care fermentează și se transformă în etanol celulozic.

Etanolul celulozic este un biocombustibil avansat, sustenabil, cu un impact neutru din punct de vedere al carbonului emis.

Potrivit estimărilor Agenției Internaționale a Energiei (IEA), până în 2040, cererea  globală de gaze naturale va crește cu 1,6% pe an, în contextul în care vor exista deja peste 2 miliarde de autoturisme în lume. Așadar, cererea de biocombustibil se va majora tot mai mult și va fi mai mult decât necesară susținerea acesteia.

„Nu suntem un producător de etanol și nici nu ne dorim acest lucru. Credem că inovația și sustenabilitatea reprezintă motoarele centrale care duc către performanță și care, ulterior aduc performanță și profitabilitate în viitor”, susține Christian Kohlpainter, membru în Comitetului Executiv Clariant International LTD, începând cu anul 2009.

“Această tehnologie reprezintă un pionierat nu numai în Europa, ci și la nivel global”, adaugă oficialul. Din numărul total al vânzărilor, 3,5% se îndreaptă către cercetare și dezvoltare tehnologică, mai precis 211 milioane de franci elvețieni (peste 185 de milioane de euro), explică Kohlpainter. La nivelul întregului grup, în prima jumătate a anului 2018 vânzările s-au majorat cu 7% în moneda locală, ajungând până la 3.389 miliarde de franci elvețieni.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii