FacebookTwitterLinkedIn

Inginer de profesie, Ursula Burns şi-a început cariera în Xerox, în 1980, ca intern. Trei decenii mai târziu ajungea în topul Forbes al Celor Mai Puternice Femei, unde anul acesta ocupă locul 22. Acest lucru se datorează în special curajului pe care l-a avut în abordarea unei noi strategii a companiei, într-o perioadă în care întreaga industrie de printing trece prin schimbări fundamentale.

„Schimbarea înseamnă o provocare uriaşă pentru oricine. În general, schimbarea este greu de făcut. Tot ceea ce până la un moment dat te făcea să te simţi confortabil, ţi se părea simplu şi cunoscut, trebuie pus sub semnul întrebării odată ce apare schimbarea”, explică Ursula Burns. Meseria și-a ales-o întâmplător, spune ea, influențată în special de pasiunea pentru matematică. Iar în perioada anilor ’70-80’ opțiunile unei tinere absolvente cu studii tehnice, ce știa foarte bine matematică și fizică erau destul de limitate. Se simte norocoasă că a reușit să își găsească drumul în domeniul care îi place atât de mult și mai ales într-o companie de care o leagă acum atâția ani de experiență.

Fondată în 1906, Xerox – care pe vremea aceea se numea The Haloid Photographic Company – se ocupa la început de producţia de hârtie şi aparatură fotografică. Între timp, a creat o industrie din tot ce înseamnă fotocopierea, devenind atât de cunoscută în întreaga lume încât aparatura utilizată în fotocopiere este numită, azi, într-un sens general, xerox, chiar şi atunci când vorbim de aparatura produsă de alte branduri. În toţi aceşti ani, compania a trecut prin nenumărate transformări, majoritatea impuse de evoluţia tehnologiei.

Dar ultimii ani au însemnat pentru Xerox o adevărată revoluţie, având în vedere că noua strategie a companiei este aceea de a se poziţiona ca unul dintre cei mai puternici jucători globali în materie de servicii IT şi management al documentelor. Şi cine putea să conducă mai bine compania prin toate aceste schimbări, dacă nu un membru al echipei care a fost implicat în fiecare mişcare strategică pe care a făcut-o Xerox ani la rând. Ursula Burns este preşedinte al companiei din 2007, însă, între anii 1992 şi 2000, a condus importante divizii din cadrul Xerox, printre care cea de print color şi reţeaua de office printing.

În 2000, a fost numită vicepreşedinte al departamentului de strategie corporate, ca apoi să lucreze alături de CEO-ul de atunci al Xerox, Anne Mulcahy, la noua strategie de restructurare a întregii companii. În 2009, a preluat funcţia de CEO şi devenea prima femeie afro-americană numită la conducerea unei companii din topul Fortune 500. Burns a continuat strategia lansată de predecesoarea sa, iar cel mai important pas pe care l-a făcut după preluarea ştachetei a constat în achiziţionarea unui important jucător din zona de servicii, Affiliated Computer Services, companie de outsoucing cumpărată cu peste 6,4 miliarde de dolari. Un alt punct important în cariera ei a fost momentul în care președintele Barack Obama a numit-o, în luna martie 2010, vicepreședinte în cadrul Consiliului de Export.

„Industria de printing va continua să crească, dar nu cu viteza de altă dată”, declară şefa Xerox. Drept urmare, nevoia unei schimbări de strategie a companiei era inevitabilă. „Până la urmă puteam să facem orice transformare nebunească. Să ne apucăm de construit maşini”, spune Burns râzând. „S-a dovedit, totuşi, că nu e necesar să ne îndepărtăm atât de mult de «casă»”.

Aşa că s-au gândit că orice companie ar trebui să se preocupe doar de realizarea activităţii sale de bază, iar toate celelalte activităţi de care are nevoie pentru o bună funcţionare să fie preluate de companii care ştiu să facă cel mai bine toate acele activităţi adiacente. Aşa a apărut ideea de a conduce compania către zona de servicii IT şi management al documentelor, care în prezent aduce peste 50% din veniturile grupului, iar potrivit CEO-ului Xerox, până în 2017, două treimi din veniturile companiei vor fi generate de  această divizie. Şi totodată s-au gândit că acelaşi principiu ar trebui aplicat şi în propria companie, de a renunţa la activităţile care le consumau din energia ce trebuia să se concentreze pe activitatea lor de bază.

„Odată cu adoptarea noii strategii am început să privim altfel outsorcingul.Am externalizat o importantă parte a businessului. Nu trebuie să fim o companie de curăţenie foarte bună şi, în acelaşi timp, un furnizor de infrastructură IT. Orice nu era important pentru clientul nostru, orice nu era prioritar pentru noi am delegat pe alţii să se ocupe de acel lucru. Şi vom continua să facem asta. Dacă vom găsi pe cineva care să facă acel serviciu mai bine, îl vom externaliza”, explică Burns. Astfel, Xerox a renunţat în timp la fabricarea de componente mici pentru aparatura pe care o produce şi, în ultimii ani şi la partea de producţie a hârtiei, în America şi Europa de Vest.

„Trebuie să fim buni la ceea ce facem şi să nu ne temem să ne alegem alţi oameni care să ne servească în condiţiile în care şi noi încercăm să ne convingem clienţii să facă parteneriate cu noi în domenii  în care suntem mai buni decât ei”, mai spune oficialul Xerox.

Chiar dacă serviciile IT par să fie preocuparea majoră a companiei în acest an, Xerox continuă să facă investiţii substanţiale în cercetare şi dezvoltare şi pe zona de printing. Spre exemplu, anul trecut, împreună cu Fuji Xerox (joint venture fondat în 1962, în care Fuji deține 75%, iar Xerox 25%) au investit peste 1,3 miliarde de dolari în cercetare. Cât despre împărțirea acestui buget, o mare parte din investiții se îndreaptă spre printul color – (compania nu mai investește în ultimii ani în cercetare în zona de print alb-negru), – o parte din buget este alocat comunicării grafice, un important procent merge către zona de servicii, iar de remarcat este că o sumă importantă din aceste investiții sunt alocate cercetării în domeniul printingului 3D. „Investim de ceva vreme în imprimante 3D. Am încheiat un parteneriat cu cel mai mare producător și distribuitor de imprimante 3D, pentru care noi producem și furnizăm acele capete de imprimante (componente esențiale în producția instrumentelor de printare – n. red.)”, explică Burns. Crede în evoluția acestui domeniu, deși n-ar putea să estimeze cât de rapid va crește industria printigului 3D, dar este convisă că, în viitor, acest tip de imprimante ar putea fi folosite chiar și de marii producători din întreaga lume, din diferite industrii.

Despre investițiile companiei din România, Ursula Burns spune că vor continua să crească atâta vreme cât și economia va continua să se mențină pe un trend pozitiv. Alături de Xerox România, prezentă pe piața de peste 45 de ani, compania mai are: trei centre la Iaşi, unul la Bucureşti, unul la Oradea, şi un număr total de peste 1.600 de angajaţi. „Un lucru foarte bun legat de România este îmbunătățirea mediului de business și dacă acest lucru se va menține vom continua să creștem compania de aici și să investim în România”, declara șefa Xerox în cadrul vizitei în România. Cât despre o comparație între țara noastră și alte țări în care compania deține operațini, spune că nici nu se poate pune problema, „pentru că fiecare loc este diferit, are propria personalitate și mediul de afaceri specific”.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România