Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Antreprenori |
|

Pledoarie pentru antreprenoriat

cristina nacu_5980
Nu este om mai potrivit pentru a vorbi despre rolul antreprenorilor în societate decât un investitor. Mai ales când face asta de douăzeci de ani.

Anul trecut investiţiile fondurilor private în România au depăşit 70 de milioane euro şi au crescut pentru prima dată în ultimii patru ani. Piaţa românească a ocupat locul trei în Europa Centrală şi de Est, după Polonia şi Cehia, iar avansul faţă de 2012 a fost de 2,5 ori. Rolul fondurilor de private equity este de a acţiona ca soluţii alternative de finanţare pentru antreprenori, fiind alimentate cu capital de entităţi private.

Cristian Nacu este reprezentantul din România al administratorului de fonduri de private equity regionale , o iniţiativă americano-poloneză care a investit până în prezent 1 miliard şi jumătate de euro în regiune, din care aproximativ 200 de milioane de euro numai în România. În acest moment, Enterprise este implicată în România trei companii (retailerul Profi, grupul de firme Macon Deva şi firma Smartree). Nacu este probabil cel mai în măsură să caracterizeze antreprenorii din regiunea Europei Centrale şi de Est, prin prisma experienţei sale de aproximativ 20 de ani cu această categorie. Motiv pentru care se consideră un om norocos, care se inspiră din energia şi pasiunea acestora: „ei aduc valoare, creează locuri de muncă, plătesc taxe, nu sunt singurii, dar sunt cei mai dinamici în mod cert”. Iar aceste calităţi sunt cu atât mai necesare într-o regiune care nu atrage foarte uşor investitori, din cauza conflictelor, a lipsei de încredere şi de experienţă.

Contrar unor idei răspândite de „specialişti”, sfatul lui Nacu pentru începerea unui business ar fi să evite domeniile care îi atrag: „dacă ai o pasiune, nu e probabil cea mai bună idee să faci din ea un business”. Altfel spus, primordial este nu ceea ce îţi face plăcere să faci, ci care sunt nevoile celorlalţi. Astfel, cel mai potrivit lucru este să „notezi timp de o săptămână tot ce te nemulțumește ca produs, serviciu. Apoi analizează pe care dintre acestea ai putea să le faci mai bine –fie fiindcă ai cunoștințe, relații, bani, sau o idee care s-ar potrivi. Sigur că trebuie să te aștepți că vei eșua, dar cu atât mai mare va fi bucuria dacă nu eșuezi. Nu te gândi că vei strânge bani de la început, vei învăța mult și plăcerea va fi mare.”

Deşi i s-a întâmplat să întâlnească tineri care voiau trei milioane de euro pentru a începe un business, spune că afacerile trebuie începute cu resurse strânse cu greu, pe care le prețuiești. De asemenea, sunt esenţiali cei 3 F: „friends, family, fools” (prieteni, familie, nebuni). Totuşi adevăratul antreprenor nu e nebun, el e doar cel „care identifică o oportunitate și o urmărește până în pânzele albe, cu mijloace foarte creative. Nu neapărat banii lipsesc în faza de start up, ci ideile, forța și echipa sunt cele mai importante”, explică Nacu.

Nacu îşi doreşte ca adevăraţii oameni de afaceri să se facă auziţi mai bine. „Ne-a șocat cât de timorați sunt, ceea ce este iarăși un efect al anilor în care antreprenoriatul a lipsit din România”, consideră şeful Enterprise Investors. Din acest motiv politicienii nu iau în seamă nevoile acestora și nu au înţeles să îi ajute să creeze valoare. „În condiţiile în care în România se produc mai multe maşini decât în Italia în acest moment, marii producători de autoturisme se roagă de autorități să le facă o autostradă.” Spre comparaţie, investițiile în infrastructură în Polonia pe următorii 4-6 ani sunt de 60 miliarde de euro, din care jumătate vor fi fonduri europene, a arătat Nacu.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii