Cautare




, Staff

Tech |
|

Primul unicorn românesc: Cum a reușit un start-up lansat de doi români în 2015 să fie evaluat la 1,1 miliarde de dolari?

Cum a reușit un start-up lansat de doi români în 2015 să fie evaluat la 1,1 miliarde de dolari, dezvoltând una dintre cele mai inovatoare tehnologii de la ora actuală?
UiPath Conference

Știrea anului din industria locală de IT a venit, poate în mod surprinzător, de la un start-up, și nu de la o companie consacrată. UiPath, platformă de Enterprise Robotic Process Automation (RPA), care permite implementarea roboților software care execută procesele repetitive efectuate de angajați, a reușit să devină primul unicorn (start-up a cărei evaluare depășește 1 miliard de dolari) românesc din domeniu, după ce a atras o finanțare de 153 de milioane de dolari. 

Aceasta este cea de-a treia rundă de finanțare obținută de UiPath, după ce, la finalul lui 2015 a reușit să atragă 1,6 milioane de dolari, iar în primăvara anului 2017, alte 30 de milioane de dolari de la fonduri de investiții care au pariat pe companii precum Facebook sau Google.

Compania, fondată de către Daniel Dines (CEO) și Marius Tîrcă (CTO) într-un apartament situat pe strada Delea Veche din București, așa cum spun aceștia, a avut o ascensiune impresionantă în cei trei ani.

Noua rundă de finanțare, cea care a propulsat compania la valoarea de peste 1 miliard de dolari, a fost condusă de Accel, căruia i s-au alăturat doi noi finanțatori, CapitalG și Kleiner Perkins Caufield & Byers. De asemenea, și primii investitorii ai UiPath – Earlybird, Credo Ventures și Seedcamp, au participat în această rundă. Banii vor fi folosiți pentru a accelera evoluția produsului UiPath, în inovații care integrează Machine Learning și alți algoritmi de Inteligență Artificială în operațiunile digitale ale clienților companiei. De altfel, UiPath își va continua expansiunea globală cu birouri noi în Amsterdam, Houston, München, Paris, Seoul și Washington D.C. De la cei 10 angajați care erau la început, compania a ajuns la aproape 600 de oameni, în 14 țări, dintre care 252 lucrează doar la sediul din România. În 2017, portofoliul de clienți ai UiPath a crescut de la mai puțin de 100 la peste 700, printre clienți numărându-se BMW Group, Dairy Farm Group, Dentsu, Huawei, Morningstar și Sumitomo Mitsui Financial Group.

„Noi nu înlocuim oameni, nu reducem job-uri, dar dacă ne gândim la ce facem în fiecare zi, o să vedem că foarte multe activități sunt complet repetitive. Noi eliminăm aceste task‑uri repetitive. Esența tehnologiei noastre este ca oamenii să colaboreze cu roboții. Acel om va produce mai multă valoare adăugată pentru companie și va deveni mai valoros. Asta am văzut noi în majoritatea implementărilor.”

Daniel Dines a explicat, în cadrul unui eveniment restrâns, cum a ajuns compania pe care o conduce să valoreze 1,1 miliarde de dolari. Aparent, ingredientele reușitei nu par atât de complicate și ar putea fi replicate și de alții.

 

  1. Construiți o echipă și o cultură organizațională puternice

În opinia CEO-ului UiPath, nu tehnologia sau strategia businessului sunt principalele motoare ale unei astfel de creșteri, ci echipa și cultura organizațională create în jurul companiei.

„Secretul în UiPath au fost oamenii. Noi n-avem super tehnologie, eu n-aș numi-o așa. Bineînțeles, avem Machine Learning, Inteligență Artificială, dar nu acesta este fundamentul. Ce s-a întâmplat aici a fost cultura companiei. Noi am construit UiPath uitându-ne la ce se întâmplă în Sillicon Valley. (…) Important este să construiești o echipă de oameni care cred în ceea ce fac. Pentru noi întotdeauna cel mai important lucru a fost cultura, noi nu suntem manageri. În UiPath cultura este anti-manager, anti-boss, nimeni nu are voie să dea directive de sus. Avem o cultură deschisă, transparentă, tot ce se întâmplă în UiPath este știut de către toți, date despre vânzări, clienți, orice”.

 

  1. Setați-vă o viziune globală

„UiPath nu e companie românească, nu e nici americană, nici japoneză. UiPath este o companie modernă, globală, care este făcută cu români, americani, francezi, indieni, japonezi și chinezi. Este extraordinar de variată și globală. Nu se poate face astăzi o companie doar cu o populație, în niciun caz o companie globală. Mă uitam la Google, la Microsoft, ei au CEO indieni. Datoria unei companii este să atragă cei mai buni oameni, la nivel global, care cred în valorile acesteia. Noi am făcut asta fără niciun fel de obiecție”.

Dines crede că acesta este și aspectul care le lipsește românilor, viziunea globală, fiind prea concentrați pe ceea ce se întâmplă la nivel local. „Românii nu au o problemă de inteligență, ci de lipsă de viziune globală. Sunt prea concentrați pe ce se întâmplă în România, și asta este limitativ, inclusiv pentru procesele de gândire.”

 

  1. Atrageți cei mai buni oameni alături de voi

„Angajăm întotdeauna oameni mai buni decât noi. Aceasta a fost mantra noastră continuă. În UiPath, noi nu suntem corporatiști. Ca să poți să crești, trebuie să angajezi oameni foarte deștepți. Pentru noi este foarte greu să găsim ingineri români la calitatea pe care o vrem. Ținta noastră în România este să angajăm 1% dintre cei mai buni ingineri software și este din ce în ce mai greu să ajungi la ei, de aceea este important să gândești global, trebuie să iei cei mai buni oameni”.

 

  1. Pătrundeți pe o piață mare

„Dacă ești într-o piață mare, vei înainta. Și cred că și aceasta este o lecție bună pentru orice start-up, cu cât piața în care te afli este mai mare, cu atât ai mai multe șanse de reușită. Nu cred că trebuie să te uiți la o piață îngustă (…). Dacă intri pe o piață foarte mare, întotdeauna va exista un unghi pe care să poți intra”.

 

  1. Fiți smeriți

„Esența UiPah este umilința (engl. – humbleness). Suntem cea mai valoroasă companie de tech din România, avem cele mai mari șanse să construim o companie imensă, poate cea mai valoroasă din întreg estul Europei, dar n-o putem face decât dacă rămânem umili. A fi umil nu înseamnă a fi slab, ci a-l înțelege pe celălalt, a fi atent la nevoile lui, doar un om umil poate fi hotărât.

De aceea, pentru noi umilința a fost esența și o să o păstrăm, doar așa vom putea să mergem mai departe. Este un mesaj puternic și mai ales în România, unde astăzi valorile sunt oricare altele, dar nu umilința”.

 

  1. Nu urmăriți profitul

„Uitați-vă la niște principii solide și urmați-le. Nu merită să faceți tot soiul de mici strategii și tactici. Dacă îți faci o companie și vrei să câștigi bani, e cea mai sigură șansă să nu îi obții. Noi am trecut prin mulți ani de perseverență, în care nu se întâmpla nimic, este cel mai greu lucru, oricât te zbați, să nu funcționeze. Acum este o plăcere ceea ce fac, e un joc, energia vine din succes. (…) Noi n-am făcut compania să ne cumpărăm jeep-uri și vile în Pipera, noi am făcut asta dintr-o nebunie. Avem un alt mesaj, o datorie față de ceilalți. Vrem să devenim din ce în ce mai buni, să construim o cultură mai mare, este important să ai un ideal”. Planurile fondatorilor sunt, ca în doi-trei ani, să listeze UiPath pe NASDAQ (bursa americană unde sunt listate companiile tehnologice) și să mai deschidă alte centre de dezvoltare în România, India și Seattle.

Daniel Dines spune că UiPath deține 80% din piața de RPA, alături de alte două companii, una din Statele Unite ale Americii și una din Marea Britanie. Însă această piață se află abia la început, iar potențialul UiPath este să ajungă la o valoare de zeci de miliarde de dolari.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii