Cautare




, Contributor

|
|

Peste București

Segmentul de spații logistice și industriale din România a renăscut în ultimele 12 luni, iar provincia va depăși Capitala la capitolul livrări.

Anul trecut pe vremea asta, descriam sectorul spațiilor logistice și industriale din România drept „Cenușăreasa pieței imobiliare”, pentru că era singurul domeniu în care nu fuseseră înregistrate livrări de spații noi în primul trimestru din 2015. Acum, la finalul primului semestru din 2016, lucrurile s-au schimbat cu 180 de grade: stocul modern de spații industriale și logistice din afara Capitalei a ajuns la 1,3 milioane de metri pătrați, depășind stocul din București cu aproximativ 30%, potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță imobiliară DTZ Echinox.

Mai mult, orașele cele mai atractive pentru companiile noi care intră pe piață sau cele în căutare de extindere a unităților de producție/depozitare sunt: Cluj, Sibiu, Brașov, Timișoara și Ploiești. În România, din totalul spațiilor ce se vor livra până la finalul anului 2017, 60% vor fi în afara Bucureștiului, cele mai multe livrări de spații industriale și logistice urmând a fi realizate în zona
de Centru.

Regiunea cu cel mai mare stoc din afara Bucureștiului este zona de Vest, care cumulează 33% din stoc, urmată de Sud (31%) și Nord-Vest (18%). Orașele cel mai bine reprezentate din punct de vedere al dezvoltărilor realizate sunt Timișoara (300.000 mp) și Ploiești (peste 250.000 mp), ambele cumulând aproximativ 50% din stocul național (excluzând București).

În articolul publicat anul trecut în ediția specială „Ghidul Investițiilor Forbes”, menționam că lipsa autostrăzilor este principalul motiv care ține în loc dezvoltarea segmentului logistic și industrial. „Cu siguranță, existența a peste 600 de kilometri de autostradă și a două coridoare pan europene sunt motivele principale pentru care zonele Sud, Centru și Vest sunt cele mai atractive regiuni pentru investiții private. Până la finalul anului 2017 sunt așteptate investiții private în zonele de Centru și Sud-Vest, sectorul auto păstrându-și poziția de lider”, spune Mihaela Gălățanu, Head of Research DTZ Echinox. Cu această declarație în minte, imaginați-vă cum ar arăta segmentul de spații logistice și industriale – cu tot ceea ce înseamnă el: unități noi de producție, noi investiții străine și autohtone, crearea de noi locuri de muncă, creșterea nivelului de trai – dacă autoritățile ar finaliza măcar una dintre cele două autostrăzi de o capitală importanță economică: Arad-Constanța sau Oradea-Constanța.

În ultimii doi ani și jumătate, volumul spațiilor tranzacționate în afara Capitalei a fost de aproximativ 400.000 mp. Regiunea de Vest a atras 45% din cerere, cu 175.000 mp din total. În București, cererea raportată la aceeași perioadă a depășit 250.000 mp, ea provenind în principal din segmentul logistic, retail și comerț online. În prima jumătate a acestui an s-au închiriat peste 80.000 mp în proiectele dezvoltate de marii jucători – P3, CTP și Immofinanz (Logicor).

„Există o efervescență a sectorului industrial – manifestată din perspectiva producătorilor, a retailerilor și logisticienilor în căutare activă de spații. Acest optimism pentru piața din România vine ca răspuns la climatul economic pozitiv, forța de muncă disponibilă și calificată, precum și la încrederea în dezvoltarea viitoare a țării. În paralel, dezvoltatorii s-au remarcat printr-un interes crescut pentru achiziții de terenuri în București și în celelalte orașe, pentru a răspunde acestei cereri dinamice și diversificate, având deschidere chiar si pentru proiecte speculative”, explică Rodica Tarcavu, Senior Broker Industrial Agency DTZ Echinox.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii