Cautare




, Contributor

Lideri |
|

Pe valul țițeiului

Petrolul începe să devină din ce în ce mai important pentru economia orașului Constanța.
constanta.jpg

Construcțiile navale și traficul portuar sunt printre cele mai importante activități economice din orașul Constanța. Astfel, șantierele navale existente în Constanţa, Midia şi Mangalia, pot construi nave noi până la 250.000 tdw şi pot efectua lucrări de reparaţii, conversii, lungiri, scurtări nave, reparaţii motoare, echipamente navale electrice şi electronice, proiectare, inginerie navală, operaţiuni de comerţ exterior.

Traficul de mărfuri înregistrat în porturile maritime românești a fost, anul trecut,  de 55,2 milioane tone, față de 50,6 milioane tone in 2012, ceea ce reprezintă o creștere cu 9%. Din totalul traficului, cel maritim a reprezentat 42,7 milioane tone (o creștere de 9,82%, comparativ cu anul 2012), iar traficul fluvial –  12,5 milioane de tone (o creștere de 6,3%, față de anul 2012). În 2013 au făcut escale în porturile maritime românești 14.066 nave, dintre care 4.833 maritime și 9.233 fluviale.

Din punct de vedere cantitativ, cerealele sunt pe primul loc în privința traficului de mărfuri, cu 15,2 milioane de tone, urmate de minereuri de fier, deșeuri de fier și oțel, zgură de furnal (9,6 milioane de tone), articole diverse (6,5 milioane de tone) și petrol brut (5,4 milioane de tone).

Și pentru că a venit vorba despre petrol brut, trebuie spus că, anul trecut, kazahii de la KazMunayGas, care dețin – la data redactării acestui articol – o participație de 45,85% din Rompetrol Rafinare S.A., au importat anul trecut în România aproximativ 5 milioane de tone de țiței, aduși pe mare din Kazahstan, pe care le-au procesat în rafinăria Petromidia din Năvodari, proprietate a  companiei Rompetrol Rafinare, în care statul român mai are încă o deținere de 44,69%. Compania petrolieră este unul dintre cei mai mari investitori din județul Constanța. În acest an, o sumă de 30-35 de milioane de dolari din cele 100 de milioane de dolari alocate planului investițional al kazahilor pentru România merg spre lucrări de modernizare ale rafinăriei (restul de 60-65 de milioane sunt destinate extinderii rețelei de benzinării Rompetrol din țară, știut fiind faptul că, în industria petrolieră, profitul vine din sectorul downstream și nu din rafinare). Modernizările făcute din 2007 încoace de KazMunayGas, compania națională kazahă de petrol și gaze, au crescut capacitatea de producție a rafinăriei la 5,5 milioane de tone, de la 3,5 milioane de tone.

Cătălin Dumitru, vicepreședintele Grupului Rompetrol,  a mai anunțat o investiție de 130 de milioane de euro într-o centrală de cogenerare, ce urmează a fi construită pe platforma Petromidia, alimentată cu gaze naturale și cu gaze rezultate din procesul de rafinare, pentru producția de energie termică (136 mW) și electrică (73mW). „Energia termică va merge spre aprovizionarea orașului Năvodari, de unde provin majoritatea angajaților rafinăriei. Energia electrică va fi folosită parțial pentru funcționarea rafinăriei, iar aproximativ 24 mW vor fi redistribuiți în sistemul național”, precizează Cătăin Dumitru. Centrala urmează să-și înceapă activitatea în anul 2017.

Azamat Zhangulov, vicepreședinte senior al grupului,  a precizat că planul investițional pentru România nu se va opri aici, urmând a fi creat un fond de investiții în care statul român va deține 20%, iar KazMunayGas, compania națională de petrol şi gaze a Kazakstanului – 80%. Decizia vine ca urmare a adoptării de către Guvernul României, în ianuarie, a Memorandumului semnat de cele două entități în februarie 2013, în care s-a agreat ca Grupul să răscumpere o parte din acțiunile deținute de statul român la Rompetrol Rafinare. „Este un semnal bun nu doar pentru noi, ci pentru orice investitor interesat de România”, spune Azamat Zhangulov. Suma oferită de KazMunayGas pentru 26,69% din acțiuni este de 200 de milioane de dolari, potrivit reprezentanților companiei, care au declarat că tranzacția va face obiectul unei licitații.

Industria alimentară deţine și ea un loc important în economia judeţului, potrivit datelor Prefecturii Constanța, având agenţi economici reprezentativi în toate subramurile sale: morărit şi panificaţie, vin şi băuturi alcoolice, lapte şi produse lactate, carne şi produse din carne, ulei comestibil, conserve şi sucuri naturale din fructe şi legume, semiconserve, conserve carne şi peşte. Alte ramuri industriale prezente în Constanța sunt materialele de construcții, industria textilă și de confecții, prelucrarea lemnului.

În afară de Rompetrol Rafinare, alte companii importante din Constanța sunt  CN Administraţia Porturilor Maritime Constanţa (administrare infrastructură port), Şantierul Naval Constanţa (construcţii şi reparaţii nave), Oil Terminal (operator portuar produse petroliere), Daewoo Heavy Industries Mangalia (construcţii de nave şi reparaţii), Dobrogea (morărit, panificaţie, patiserie), Argus (ulei alimentar), SOCEP și Convex (operatori portuari).

Turismul este un alt atu economic al zonei. Litoralul românesc concentrează două treimi din resursele turistice, circa 43% din capacitatea de cazare a ţării și aproximativ 60% din circulaţia turistică internă şi internaţională, potrivit statisticilor Prefecturii Constanța.

Află care sunt cele mai bune orașe pentru afaceri

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii