Cautare




, Staff

https://www.facebook.com/forbesromania https://twitter.com/ForbesRo

Afaceri |
|

Pe valul creșterii

Impulsionate de investiții și de strategia de dezvoltare, afacerile grupului TeraPlast, unul dintre cei mai importanți producători de materiale de construcții din România, iau avânt. Cum arată viitorul?  
110 Ro101 TeraPlast 1

Grupul Teraplast, care are o istorie de peste 120 de ani, își continuă trendul ascendent și dinamic al afacerilor înregistrat în ultimii ani, strategia de adaptare fiind cea care i-a asigurat longevitatea pe parcursul timpului. Grupul include companiile TeraSteel România și TeraSteel Serbia (producători de panouri sandwich și structuri metalice zincate), TeraPlast (cel mai mare procesator PVC, producător de țevi, granule și profile de tâmplărie), producătorul de țigle metalice Wetterbest, TeraGlass (producător de ferestre și uși din PVC) și TeraPlast Ungaria. Din aprilie 2019, activitatea de reciclare a grupului se desfășoară în compania independentă TeraPlast Recycling. Acționarul majoritar al Grupului este antreprenorul Dorel Goia, iar unitățile de producție ale companiilor din grup sunt localizate în Parcul Industrial TeraPlast, din Sărățel, județul Bistrița-Năsăud, dezvoltat pe o suprafață de peste 200.000 de metri pătrați, în municipiul Bistrița, în Băicoi (Prahova), Podari (Dolj) și în Leskovac (Serbia).

Conform datelor publice, anul trecut, cifra de afaceri realizată de grupul TeraPlast a fost de 804,9 milioane de lei, în creștere cu 91% față de 2017, în timp ce EBITDA a fost de 65,2 milioane de lei, în creștere cu 55%.

„Companiile nou intrate în grup au avut o contribuție semnificativă la cifra de afaceri din 2018, însă o profitabilitate mai mică. Aici trebuie să ținem cont de faptul că, spre exemplu, TeraSteel Serbia era nou înființată. Business-ul de panouri termoizolante și structuri metalice (TeraSteel România și Serbia) a generat o EBITDA de peste 10% la o cifră de afaceri de 262 milioane lei. (…) Anul acesta, Grupul TeraPlast își va consolida poziția pe piețele pe care activează. Conform bugetului, grupul își propune o creștere de 36% a EBITDA, până la 88,9 milioane de lei, și o creștere a veniturilor cu 21,5%, la 977 milioane de lei”, spune Ioana Birta, CFO TeraPlast.

TeraPlast este cea mai importantă companie din portofoliul grupului – la nivelul anului trecut veniturile acesteia au ajuns la 301,5 milioane de lei, în creștere cu 32,6% față de 2017, iar profitul s-a dublat față de anul anterior. Rezultatele foarte bune ale celui mai mare producător de țevi, granule și profile din PVC din România au venit ca urmare a extinderii rețelei de distribuție și a unei bune poziționări în sectorul rezidențial, care au generat o creștere organică de 16%.

„Anul acesta, societatea are în derulare investiții de peste 44 de milioane de lei cu scopul de a-și crește competitivitatea, de a contribui la atingerea obiectivelor din perioada următoare, în linie cu promisiunea de a se dezvolta responsabil. Cele mai mari investiții vizează extinderea capacității de producție a sistemelor din polipropilenă pentru canalizare interioară și dezvoltarea unui produs nou: granule fără halogen, rezistente la foc”, adaugă CFO-ul TeraPlast.

Rezultate peste așteptări

Situația financiară de la jumătatea anului arată foarte bine, rezultatele grupului ridicându-se la nivelul așteptărilor. În primul semestru, cifra de afaceri înregistrată a fost de 416,3 milioane de lei, în creștere cu 23% față de aceeași perioadă a anului trecut. În aceeași perioadă, EBITDA a fost de aproape 35,6 milioane de lei, în creștere cu 26%.

„Istoric, Grupul TeraPlast realizează în prima jumătate a anului aproximativ 40% din cifra de afaceri pe anul respectiv. Anul acesta, în primele șase luni, suntem la o realizare de 42% raportat la cifra de afaceri bugetată de 977 milioane lei. Strategia de extindere a prezenței regionale, a rețelei de distribuție și de dezvoltare a portofoliului de clienți se reflectă în rezultatele din primul semestru din 2019”, adaugă Ioana Birta.

Cea mai bună performanță din primele șase luni ale acestui an a fost obținută de compania TeraPlast, aceasta înregistrând o creștere de 28% față de primul semestru al anului trecut, până la 167 de milioane de lei.

Anul 2018 a însemnat pentru business-ul bistrițean consolidarea și integrarea afacerilor nou intrate în portofoliu – Politub a fost integrată în divizia de polietilenă a TeraPlast și tot în 2018, TeraSteel Serbia a împlinit primul an de activitate. Unitatea de producție din Serbia a investit peste 1 milion de euro în echipamente de producție, devenind un furnizor important al pieței regionale de panouri sandwich.

De asemenea, anul trecut, au fost încheiat acordurile de finanțare pentru trei proiecte de investiții cofinanțate prin schema de ajutor de stat, pentru companiile TeraPlast, Wetterbest și TeraGlass, în valoare totală de 15 milioane de euro, care vizează extinderea capacităților de producție.

Tot în 2018, TeraPlast, împreună cu E.ON Energie, a dezvoltat un proiect în valoare de 1,9 milioane de euro, pentru construirea unei centrale fotovoltaice în Parcul Industrial din Sărățel.

O altă mișcare importantă pentru TeraPlast anul acesta a fost majorarea cu 32% a participației în Depaco, producător de sisteme pentru acoperişuri prin brandul Wetterbest, ajungând la o participație de 99%.

Ce urmează

Strategia de afaceri a grupului bistrițean este de a-și consolida poziția în regiune, dezvoltarea portofoliului de clienți și extinderea rețelei de distribuție. În plus, TeraPlast mizează pe piețele în care activează companiile TeraGlass și Wetterbest, care prezintă potențial de creștere.

În ceea ce privește investițiile demarate, valoarea acestora din ultimul deceniu se ridică la peste 400 de milioane de lei, urmând ca anul acesta să depășească 100 de milioane de lei. Acestea vor fi direcționate către creșterea și eficientizarea capacităților de producție, diversificarea portofoliului de produse și modernizarea echipamentelor existente.

TeraPlast ține pasul cu schimbările tehnologice care au loc pe fondul digitalizării și investește în soluții digitale, în special pentru partea de planificare și customer service.

„Cel mai bun exemplu este fabrica TeraGlass care va beneficia de o extindere a capacității de producție, dar și de utilaje automate care vor crește productivitatea muncii cu peste 50% față de situația din prezent. Am automatizat planificarea producției și procesul de gestiune a stocurilor, obținând astfel eficiență operațională și timp mai scurt de livrare. Creștem gradul de digitalizare în comunicarea cu clienții, de la modul de plasare a comenzilor, la facturare și modul în care clienții noștri pot accesa în orice moment informațiile despre contul lor”, adaugă Ioana Birta.

Cele mai mari provocări cu care s-a confruntat grupul anul acesta vizează colectarea deșeurilor din PVC rigid, proces îngreunat din cauza prevederilor legislative implementate incomplet.

„Reciclarea trebuie să devină o prioritate, un motor de creștere economică, prin implementarea de măsuri concrete. Fiecare centru de colectare a deșeurilor trebuie să grăbească procesul de selectare și să înceapă vânzarea către operatori specializați privați. Spre exemplu, din lipsa de reglementări cu privire la deșeurile din PVC rigid, TeraPlast Recycling importă anual 6.000 de tone de deșeuri din PVC rigid post-consum și post-producție, din Olanda și Italia. De ce nu cumpărăm 6.000 tone din România? Pentru că prevederile legislative nu sunt aplicate cu strictețe. În loc să colectăm, îngropăm anual peste 100.000 de tone de deșeu din PVC”, afirmă Dorel Goia, președintele Consiliului de Administrație TeraPlast și acționarul majoritar al business-ului.

În aceeași măsură, el crede că statul ar putea face mai multe pentru susținerea mediului antreprenorial românesc.

„Mi-ar plăcea ca mediul public să creeze un cadru mai bine definit pentru susținerea mediului de afaceri. Astfel, pentru a încuraja dezvoltarea business-urilor, organismele administrative județene ar trebui să faciliteze procesele de obținere de terenuri pentru dezvoltarea de parcuri industriale. Un exemplu bun în acest sens este județul Cluj, unde există mai multe parcuri industriale atât în administrare publică, cât și privată. În parcurile respective funcționează firme plătitoare de taxe și impozite, care au creat mii de locuri de muncă. Dezvoltarea de parcuri industriale este singura soluție de a stopa emigrarea forței de muncă din România”, afirmă Dorel Goia, președintele Consiliului de Administrație TeraPlast și acționarul majoritar al business-ului.

Grupul TeraPlast are peste 1.100 de angajați și a găsit propriile metode pentru a face față crizei de personal cu care se confruntă aproape toate companiile din România

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii