Cautare




, Staff

|
|

Pe termen lung

Ciprian Lăduncă, CFO al Metropolitan Life România, întrevede razele creșterii pieței de asigurări de viață.
Ciprian Ladunca_metropolitan_life

Când sunt discuții, mai ales cu anumite conotații, despre un segment al asigurărilor (RCA – n. red.) există un impact asupra încrederii pe care clienții o au în asigurări de orice fel. Răspunsul diplomat al lui Ciprian Lăduncă la întrebarea Forbes România confirmă experiența de 15 ani a executivului în domeniul asigurărilor.

„Noi credem că încrederea se câștigă în timp. Facem parte dintr-un grup care are o experiență de aproape 150 de ani la nivel global, iar în România suntem de 17 ani. Am trecut prin războaie mondiale, crize și boom economic. Din fericire, după fiecare asemenea perioadă, compania a ieșit mai puternică și a fost capabilă să se dezvolte și mai mult. În cazul nostru suntem o companie puțin afectată de ce se întâmplă, fiindcă ne respectăm foarte mult clientul”, continuă Ciprian Lăduncă.

Actualul CFO al Metropolitan Life afirmă că în cazul companiei pe care o conduce numărul petițiilor înregistrate la ASF a fost anul acesta, până la sfârșitul lunii octombrie, de 52, unul dintre cele mai mici din piață (anul trecut au fost înregistrate aproape 16.000 de ASF). Cea mai mare despăgubire plătită, în primele nouă luni ale anului, de Metropolitan Life a fost de 82.450 de euro, în cazul unui deces, suma plătită pentru o asigurare atașată la un credit. În octombrie, a fost depășită această sumă, plătind 188.734 de euro, tot în cazul unui deces. Totalul sumelor/ beneficiilor plătite către clienți, în primele nouă luni este de peste 67 de milioane de lei.

De asemenea, implementarea Solvency II, impusă de UE începând cu ianuarie 2016, a solicitat mai multă atenție din partea asiguratorilor. Prin noile reglementări de solvabilitate, asiguratorii au de respectat reguli mai stricte, care corelează mai strâns riscurile asumate și capitalul de care dispun aceștia. Un prim efect direct a fost că acționarii asiguratorilor au investit anul acesta mai mult în capitalul companiilor decât anul trecut, 90 de milioane de euro față de 70 de milioane de euro.

„Solvency II este foarte importantă pentru clienți, pentru că va genera un grad de încredere mult mai mare a acestora în firmele de asigurări, prin toate măsurile pe care le cere această legislație europeană. Nu vorbim doar de aspecte financiare sau de raportare, ci vorbim și de existența comitetelor de audit, de risc. Toate aceste aspecte vor crea un cadru de guvernanță al unei firme, mult mai solid, mai strict, mai reglementat”, subliniază Lăduncă.

O nouă structură, aceeași companie. Cu toate provocările de pe piață, omul din spatele cifrelor Metropolitan Life vorbește relaxat, din postura asiguratorului care a raportat cea mai mare creștere a profitului, anul trecut, față de anul anterior. Metropolitan Life a avut, în 2015, un profit de 178 de milioane de lei (aproape 80% din primele subscrise), de peste trei ori mai mare decât cel din 2014.

Anul trecut a marcat și un alt moment important în evoluția filialei locale a companiei de asigurări. Practic, Metropolitan Life România a devenit parte a unei companii care operează la nivel european și a unui model operațional internațional, alături de alte 10 sucursale puternice și bine poziționate pe piețele din Europa – Regatul Unit, Franţa, Italia, Spania, Portugalia, Bulgaria, Republica Cehă, Slovacia, Ungaria şi Cipru, care oferă servicii premium pentru mai mult de 7 milioane de clienți.

Astfel, grupul american MetLife este prezent în România printr-o firmă de administrare de fonduri de pensii, care ocupă locul trei pe piață cu o cotă de 14% din activele totale și numărul de clienți, iar operațiunile din segmentul asigurărilor au cumulat prime subscrise de 235 de milioane de lei, la finalul anului trecut.

Portofoliul Metropolitan Life, cumulat, are o valoare a activelor de 1,3 miliarde de dolari.

„Sunt multe beneficii de know-how din faptul că suntem parte dintr-o societate europeană. Avem posibilitatea de a fi foarte rapid în contact, în legătură cu orice noutate din țările europene pe care o putem introduce în România – digitalizare, un nou sistem informatic, o relație contractuală cu un terț”, a subliniat Lăduncă.

De altfel, Metropolitan Life își ajustează portofoliul de produse, în funcție de evoluția pieței. „În permanență analizăm nevoile clienților. În funcție de aceste analize și nevoi, dezvoltăm produse noi în fiecare an”, precizează Ciprian Lăduncă. La finalul lunii octombrie, asiguratorul și-a depășit obiectivul de a contacta un milion de români prin telemarketing, în acest an. „Nu ne oprim aici. Anul 2016 nu s-a terminat, așadar, ne așteptăm ca numărul persoanelor contactate de noi să crească simțitor, până la finalul anului. Depășirea obiectivelor propuse reprezintă un bun indicator al efortului depus în acest an de a le aduce românilor mai aproape informații despre modalitatea prin care își pot proteja viața. Este un pas important pe care l-am facut și care credem că va fi, mulțumită accesului pe care îl facilităm românilor la informație, un promotor al democratizării pieței asigurărilor”, punctează Lăduncă.

În plus, Metropolitan Life mizează pe democratizarea asigurărilor prin programe cu o primă de asigurare extrem de mică, care începe de la 30 de lei.

Metropolitan Life are aproximativ 180 de angajați și 500 de consultanți de vânzări, în întreaga țară, la care se adaugă brokerii de asigurări și parteneriatele cu 12 bănci, printre care Garanti, Raiffeisen Bank, Banca Transilvania, Piraeus, TBI, RCI Leasing, Credit Europe Bank și BRD. „Suntem în căutare de consultanți noi. Fiecare consultant de-al nostru este un antreprenor și suntem gata să susținem această afacere, pentru a-și face o carieră. Sunt exemple de consultanți cu experiență în compania noastră, care câștigă foarte bine și am observat că generația a doua din familia respectivă a preluat sau este implicată în businessul generat acum 10-15 ani”, completează Lăduncă. În plus, asiguratorul urmărește activ orice oportunitate de achiziție pe piața din România. „Ne uităm după achiziții, nu excludem această variantă, dacă vor exista oportunități”, mai spune Lăduncă.

Piață cu potențial. Piața asigurărilor are un dublu rol în economie – social și economic, precizează Lăduncă: „Social, într-un anumit moment din viața clienților noștri, când au nevoia cea mai mare, suntem acolo și îi ajutăm. Economic, vorbim de resursele de 1,3 miliarde de dolari active în administrare, ceea ce înseamnă că ajutăm la dezvoltarea pieței de capital din România, care este la un nivel extrem de redus. Fondurile de pensii, firmele de asigurări sunt actorii principali pe această piață și motoarele care determină creșterea pieței de capital”. Astfel, firmele au resurse să se dezvolte, ceea ce crește numărul locurilor de muncă. Apoi, mai mulți angajați înseamnă consum mai mare, deci creștere economică.

„Investim în titluri de stat, în statul român, acoperim o parte din deficitul bugetului, ceea ce înseamnă că statul este capabil să facă investiții în infrastructură, ceea ce înseamnă creștere economică. Este un circuit interesant. În lume se recunoaște foarte bine rolul firmelor de pensii și al celor de asigurări, cu cât există firme de pensii și de asigurări mai mari și mai solide, cu atât există un finanțator mai puternic, pe termen lung, gata să susțină proiecte de anvergură – de infrastructură, planuri de business care prevăd recuperarea investiției pe o perioadă mare de timp”, subliniază Lăduncă.

Iar potențialul pieței locale a asigurărilor de viață este mult mai mare de atât. Firmele de asigurări de viață din România au o pondere în Produsul Intern Brut de 0,3%, mult mai mic comparativ cu media europeană, de 4,5%-5% din PIB. „Suntem la un nivel extrem de mic, de 15 ori sub media europeană. Dacă mai considerăm și faptul că PIB-ul nostru este foarte mic, putem concluziona că volumul primelor acumulate este extrem de mic, ceea ce înseamnă că există un potențial extrem de mare, care poate fi utilizat prin două acțiuni – creșterea puterii de cumpărare și educație financiară”, menționează Lăduncă.

România se află într-un puternic ritm de creștere economică. PIB-ul țării a crescut în ultimii doi ani, iar trendul este estimat să continue, cu ritmuri peste media UE. „Pe zona de educație financiară, lucrăm activ ca să conștientizeze cât mai multe persoane importanța unui prag minim, al unor sume necesare pentru ca familia și cei apropiați să nu sufere în diverse ipostaze”, completează Lăduncă. Astfel, o persoană trebuie să aibă permanent economisită o sumă echivalentă cu aproximativ șase salarii de care să dispună în cazul în care își pierde serviciul sau are o problemă de sănătate. „Prin diversele programe de educație financiară în care suntem implicați, încercăm să creăm o cultură care să permită multor români să-și aleagă modul de economisire adecvat fiecărui profil de persoană”, explică Lăduncă.

Un milion de dolari. Încurajarea economisirii este inclusă în politica de Responsabilitate Socială Corporativă a Metropolitan Life. Această strategie are în mijlocul ei copilul, deoarece produsele companiei au legătură cu familia și copilul, iar în prezent sunt implicați în 17 programe. „Pornind de la copil, extrem de important din strategia noastră, pe toți cei care sunt implicați în Metropolitan Life  – angajați, consultanți, clienți – încercăm să îi implicăm și în activități de CSR, ca voluntari, finanțatori, susținători și promotori ai ideii de a face bine altor persoane”, evidențiază Lăduncă.

Compania și MetLife Foundation au alocat pentru CSR un milion de dolari, în anii 2015-2016, dar „suma poate să difere, în următorii ani, în funcție de ceea ce va cere piața“, precizează directorul financiar al asiguratorului.

Metropolitan Life are un grup de 200 de angajați și consultanți de asigurări care sunt voluntari extrem de activi. Una dintre aceste persoane a fost nominalizată pentru premiul „Voluntarul Anului”, la Gala Națională a Voluntarilor. În plus, cele 17 proiecte în care este implicată Metropolitan Life sunt coordonate, voluntar, de tot atâtea persoane din cadrul companiei, în calitate de project manageri. Unul dintre programele premiate, dezvoltat intern și realizat împreună cu United Way, le permite propriilor consultanți de vânzări să propună proiecte sociale din localitățile în care-și desfășoară activitatea.

De asemenea, Lăduncă afirmă că s-a implicat în activitățile de CSR, pentru că, atunci „când o persoană din management se implică în activități de CSR are capacitatea să transmită către management mai ușor anumite propuneri, să obțină mult mai ușor suport și, implicit, să genereze rezultate mult mai bune în activitatea de CSR”.

Printr-un program cu Junior Achievement, Metropolitan Life este implicată în programe de educație financiară, desfășurate în școli, care ating un grup extins de 3.000 de copii, cărora le sunt prezentate noțiuni de bază de cultură financiară. În plus, este important ca toți copiii să înțeleagă că anumite investiții se fac în timp, după ce economisești. „Discutam cu Iustin, băiatul meu, care își dorește un produs electronic. I-am explicat că pentru o achiziție ar trebui să facă economii, precum și diferența dintre achiziția cu un card de credit sau cu un card de debit. A înțeles și mi-a spus că vrea să își deschidă un cont curent pentru a economisi lunar”.§

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii