Anul 2020 a fost cel mai greu an din istoria de antreprenor a lui Cristian Pandel, cel care în urmă cu 25 de ani înființa Christian Tour. „Pandemia ne-a lovit şi din păcate încă resimţim acut efectele acesteia. Însă, principalul efect al acestei crize sanitare îndelungate şi al restricţiilor existente este fără îndoială nevoia acută de evadare, de a pleca oriunde şi oricând”, se arată încrezător antreprenorul.
Și motivele sale sunt întemeiate și bine conturate de cifrele înregistrate. În momentul de față, Christian Tour raportează cu 60% mai multe vânzări zilnice față de cele prezentate în perioada similară din 2019. Ca o comparație, ritmul de comercializare în ceea ce privește pachetele turistice a devenit unul extrem de accelerat.
„Dacă în primul semestru din 2019 vândusem de peste 70 milioane de euro, anul acesta, într-o lună jumătate de când am început să operăm, am vândut de aproximativ 45 milioane de euro. Se recuperează foarte rapid pierderile”, a explicat Cristian Pandel, care a ținut să precizeze că, deși profitul net al grupului a fost anul trecut de 10 ori mai mic decât cel raportat în 2019, acesta a rămas totuși pe plus.
După un 2020 haotic, presărat cu multe nemulțumiri din partea turiștilor care-și cereau banii înapoi și cu decizii dureroase în ceea ce privește reducerea personalului ca plan strategic în managementul de criză (de la 600 de angajați, câți avea compania înainte de declanșarea pandemiei de COVID-19, s-a ajuns la un număr de 200 în prezent), Cristian Pandel a decis în 2021 să revină cu pași mici, dar siguri la punerea în aplicare a planului de investiții.
Așa se face că, la un prim bilanț, în primul semestru din 2021, valoarea investițiilor realizate la nivel de grup depășește 2 milioane de euro. Mai mult chiar, „setea” antreprenorului de a investi semnificativ în zona de corporate și în turismul de incoming l-a făcut să aplice pentru deschiderea unei linii de credit la Exim Bank. „Urmează să ne și credităm. Dacă în anul ante-pandemic 2019 nu mai aveam linii de credit deschise, acum ne îndatorăm din nou pentru că scopul nostru este să investim în această perioadă”, completează antreprenorul, care arată spre dosarul cu acte pregătit pentru creditul în valoare de 3 milioane de euro.
Privind către statistica raportului anual de impact economic (EIR) al World Travel & Tourism Council (WTTC), cifrele nu oferă o notă tocmai optimistă în ceea ce privește evoluția acestui sector, care a suferit o pierdere de aproximativ 4,5 trilioane de dolari la nivel global. Mai mult, conform raportului, scăderea acestei industrii este simţitoare. În total, contribuţia sectorului la PIB-ul global a scăzut la 4,7 trilioane de dolari în 2020 (5,5% din economia globală), de la aproape 9,2 trilioane de dolari în anul precedent (10,4%). Iar pierderile imense au crescut în 2020, ilustrează raportul, care redă imaginea completă a sectorului care se luptă să supravieţuiască în faţa restricţiilor de călătorie şi a carantinelor care continuă să ameninţe recuperarea urgentă a economiei mondiale, după cum relatează WTTC.
Sub un astfel de tablou conturat industriei turismului, fondatorul Christian Tour vede ca unică soluție, din perspectiva de redresare a sectorului, resetarea liniei de business.
„Suntem forţaţi de această situaţie să ne resetăm, să ne obişnuim cu ideea că nu va mai fi la fel, dar că ţine doar de noi să fie mai bine. Consider că această pandemie este un test pentru întreaga noastră generaţie, la toate nivelurile”.
Așadar, de mai bine de 12 luni, și compania Christian Tour funcționează după o strategie de business care nu doar că a fost modificată și ajustată, ci a fost repoziţionată în întregime. „Preferăm momentan să lucrăm din aproape în aproape şi să ne adaptăm la realităţile fiecărei zile. Tocmai de aceea, ne-am modelat atât produsul, cât şi întreaga structură de business, astfel încât să putem reacţiona cât mai repede la orice fel de provocare ne-ar putea aduce ziua de mâine”, a recunoscut Cristian Pandel.
În opinia acestuia, 2021 nu va fi nici pe departe un an mai facil, ba dimpotrivă, fondatorul Christian Tour îl simte ca fiind mai provocator, din cauza faptului că s-a schimbat total paradigma achiziționării de pachete turistice. Incertitudinea pe care încă o menține criza sanitară face ca toate tipurile de pachete turistice să se achiziționeze last-minute.
„S-a schimbat total paradigma în această industrie. Se achiziționează totul last-minute. Noi, în perioada ianuarie-martie, nu prea aveam activitate din punct de vedere al operării. În perioada aceasta vindeam foarte mult pentru sezonul estival, nu operam. Anul acesta s-a întâmplat un paradox. Lockdown-urile multiple au dus la o creștere semnificativă a cererilor de vacanțe în această perioadă. Este primul an în care am înregistrat un grad de operare de cinci ori mai mare decât în anii precedenți”, a subliniat antreprenorul, care a punctat faptul că pe zona de early-booking nu s-a mai vândut nimic. În perioada ianuarie – mai 2021, Christian Tour a dus un număr de 30.000 de turiști în Egipt, iar cei mai mulți dintre ei au achiziționat biletele cu 7 zile înainte de călătorie.
Pe termen scurt și mediu, Cristian Pandel vizează investiții în dezvoltarea sectorului incoming (aducerea de turişti străini în România), într-o linie nouă de business, dar și în consolidarea distribuţiei online: „vom investi în bazele unui call center dedicat pentru travel şi rezervări online de vacanţe şi servicii turistice”.
Christian Tour este membru fondator al Memento Group of Companies, unul dintre cele mai cunoscute grupuri turistice de incoming de pe piața locală. Memento Group of Companies este prezent pe piața din România din anul 2011. Christian Tour deține filiale și în state precum Polonia, Ungaria, Serbia și Republica Moldova.