Din apartamentele de la etajele superioare ale hotelului Athenee Palace Hilton din București ai una dintre cele mai bune perspective asupra zonei care a fost redenumită Piața Revoluției, în amintirea momentelor din decembrie 1989.
„Aveam 14 ani când s-a întâmplat, dar îmi aduc aminte că am urmărit la televizor aceste evenimente dramatice”, spune Joris Evers, despre ceea ce avea să devină prima revoluție din lume transmisă în direct la posturile de televiziune. Acum, Evers este vicepreşedinte şi director de comunicare pentru Europa al celei mai mari platformei de streaming video din lume, Netflix, și a venit pentru câteva zile să viziteze una dintre cele 130 de țări pentru care Netflix își deschidea platforma de la începutul acestui an.
Citiți: Netflix a avut în ianuarie 163.637 de utilizatori din România
Chiar dacă toată social media afirma la început de ianuarie că „Netflix a venit în România”, Evers ține să nuanțeze afirmația, având în vedere că doar unul dintre miile de filme și seriale disponibile are subtitrare în limba română.
Chiar și așa, peste 160.000 de utilizatori de PC din România aveau Netflix în ianuarie, prima sa lună de funcționare în România, potrivit informațiilor furnizate pentru Media Expres de compania independentă poloneză Gemius, care măsoară audiența online.
Evers nu dorește să comenteze cifrele, însă afirmă că, în general, mai bine de jumătate dintre cei care testează Netflix rămân abonați ai platformei de streaming, după luna gratuită pe care o oferă la prima înregistrare a unui utilizator nou, dispus să plătească între 8 și 12 euro pe lună. Pentru comparație, Netflix avea la nivelul lunii ianuarie un număr dublu de utilizatori față de serviciul online deținut de Pro TV, voyo.ro (88.255 vizitatori cu accesări de pe PC, tabletă și mobil), conform Gemius.
„Până la finele anului numărul filmelor disponibile cu subtitrare în limba română va crește accelerat“, justifică Evers așteptările în creștere pe care Netflix le are pentru România, având în vedere că este a doua piață ca mărime din Europa Centrală și de Est, după Polonia.
Ofensiva declanșată de Netflix în acest an, prin deschiderea accesului pe platforma sa pentru mai mult de 130 de piețe face parte din strategia companiei fondate în urmă cu mai puțin de 20 de ani de americanul Reed Hastings de a ajunge ca 80% dintre abonați să provină din afara Statelor Unite. În prezent, aproximativ jumătate dintre cei peste 80 de milioane de abonați provin din SUA.
„În SUA, o bună parte dintre gospodăriile care au acces la internet sunt abonate la Netflix. Cam același este obiectivul Netflix pentru tot restul lumii. Însă aceasta nu se va întâmpla imediat, ci gradual”, răspunde diplomat Joris Evers când vine vorba să ofere cifre concrete legate de potențialul pieței românești.
Olandezul Evers este mai darnic cu cifrele când discuția ajunge la strategia internațională a Netflix. „Avem un buget de șase miliarde de dolari pentru achiziția de programe în acest an. O parte importantă din această sumă va merge pentru programe originale, iar o altă parte importantă va merge către programele adresate copiilor”. Începând din luna septembrie, Netflix va deveni distribuitorul exclusiv al titlurilor Disney, Marvel, Lucasfilm și Pixar în sistemul pay-TV pentru piața americană. În plus, programele originale precum serialele „House of Cards” sau „Orange is the new black” figurează în toată lumea, inclusiv România, printre cele mai căutate nume din portofoliul Netflix. Potrivit unui studiul recent al Morgan Stanley, Netflix a fost votat de către americani drept cea mai bună companie în privința calității conținutului video propriu, depășind în premieră HBO, creatorul unor seriale în vogă, precum „Game of Thrones”. Un alt studiu al băncii de investiții Cowen arăta că 58% dintre abonații Netflix au ales platforma pentru conținutul său original. Procentul este în creștere față de luna decembrie 2014, când era de doar 37%. Focusul pe conținutul original ar putea fi o nouă metamorfoză a companiei lansate pe 29 august 1997 de doi antreprenori americani ca o alternativă la magazinele tradiționale de închirieri de casete video și CD-uri. Până în 2008, afacerile Netflix, care și-a derulat afacerea doar prin intermediul livrărilor la domiciliu, neavând magazine proprii, ajunseseră la un miliard de dolari, iar până în 2010 reușise să-și falimenteze cel mai important concurent direct, Blockbuster, multă vreme liderul domeniului închirierilor de filme, care avea o rețea uriașă de centre de închirieri în Statele Unite. Până la finalul anului 2012, livrările de CD-uri au scăzut dramatic, iar Netflix a decis să renunțe la modelul său tradițional și să se concentreze pe serviciul de streaming video. A fost prima schimbare dramatică de strategie și, deși puțini au crezut că va avea succes, i-a permis companiei mai mult decât dublarea valorii sale de piață până în 2015. Acum, extinderea agresivă pe piețele din afara Statelor Unite, așa cum este România, și orientarea către conținutul original ar putea marca, la mai puțin de 20 de ani de la înființare, a doua reinventare.