Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Pe creasta valului

Doar trei din cele 39 de agenții de Public Relations monitorizate de „Forbes România” au raportat pierderi la sfârșitul anului 2015. Asta înseamnă că PR-ul este pe val!
pr

Piața agențiilor de Public Relations este cea mai dinamică din industria comunicării din România. Sunt mulți jucători care întrețin o concurență acerbă. În ultimii trei-patru ani, de când criza economică a redus bugetele de promovare, clienții au descoperit o modalitatea ieftină de expunere: campaniile de Public Relations. Asta nu înseamnă doar organizarea unor conferințe de presă și redactarea comunicatelor de presă (este plină presa de comunicate!).

Serviciile agențiilor de PR s-au diversificat și se află într-o legătură directă și cu alte modalități de promovare. Asistăm, așadar, la veritabile campanii integrate de comunicare, derulate de agențiile din acest domeniu. Omul de PR nu mai este doar organizatorul de evenimente sau „scriitorul” de mape de presă, așa cum era „străbunicul” său în „comuna primitivă” a Relațiilor Publice din România (mijlocul anilor ’90). În prezent, clienții sunt foarte pretențioși, vor totul! Iar omul de PR trebuie să știe totul în businessul de comunicare (rețele de socializare, digital, televiziune, presă, etc). Altfel, PR-istul „moare de foame”.

Este greu de cuantificat munca oamenilor de PR și este de-a dreptul riscant s-o comparăm cu activitatea angajaților din agențiile de media sau de publicitate. Cu siguranță, este o muncă mai prost plătită decât cea din domeniile amintite. Pentru că sunt mai puțini bani. Bugetele pentru PR sunt mici în comparație cu cele alocate în digital, de exemplu, iar comisioanele agențiilor (fee-urile) sunt pe măsura investițiilor. Un fee de 1.000 de euro pentru o agenție este un mare câștig! Dar nu trebuie să le plângem de milă oamenilor din PR! Prețurile sunt aliniate raportului cerere-ofertă de pe piață. Asta este realitatea pe o piață aflată sub presiunea puternică a clienților care, am mai spus-o, vor totul! Piața de PR mai are un merit: atragerea unui vomul mare de forță de muncă. Mulți tineri, în special veniți din presă, și-au găsit locuri de muncă în agențiile de PR. Din această perspectivă, piața agențiilor are o imagine dinamică, aflată într-o permanentă mișcare.

Cifrele de bilanț ale agențiilor de PR în anul 2015 reflectă această dinamică. Cele 39 de firme monitorizate de „Forbes România” au realizat o cifră de afaceri de 35,12 milioane de euro, în creștere cu 12,3% față de anul 2014. Cifra cumulată de afaceri este foarte mică în comparație cu cea înregistrată de agențiile de media (164 milioane de euro) sau de agențiile de publicitate (110 milioane de euro). O singură comparație: afacerile totale ale agențiilor de PR (35,12 milioane de euro) sunt puțin mai mari decât ale agenției Media Investment (30 milioane de euro), care se află pe primul loc în topul firmelor de media. Oricum, oamenii de PR se pot consola cu faptul că piața a crescut cu două cifre procentuale (12,3%), nu-i deloc rău pentru munca din timpul anului! Iar estimările sunt optimiste: piața va continua să crească în următorii ani, clienții fiind convinși de eficiența PR-ului.

La finele anului 2015, profitul net al celor 39 de agenții a fost de 2,49 milioane de euro. Din lista monitorizată de „Forbes România”, doar trei firme au raportat pierderi. Așadar, majoritatea covârșitoare a jucătorilor a raportat profituri, o dovadă că aceste afaceri sunt sustenabile. Din monitorizare lipsește agenția MSLGROUP The Practice, care raportează cumulat la nivelul grupului Public Groupe România, ce operează prin două entități juridice: Lion Communication Services SA și Publicis Groupe Media Bucharest SA.

Revenind la topul agențiilor în funcție de cifra de afaceri, se remarcă poziția solidă a firmei McCann PR, parte a grupului McCann-Erickson România, care a realizat o cifră de afaceri de 4,5 milioane de euro. Este prima agenție românească de Public Relations care depășește pragul de afaceri de patru milioane de euro. Afacerile McCann PR au crescut cu 26,5% față de cea din anul precedent.

Agenția Golin România, parte a grupului Lowe România, a urcat pe locul secund în top, cu o cifră de afaceri 2,82 milioane euro, înregistrând o creștere de 46,6%, una dintre cele mai mari de pe piață.

Pe locul trei se află Graffiti PR, membră a grupului BBDO, cu afaceri de 2,64 milioane de euro, dar creșterea a fost de doar 5%.

Agenția independentă SmartPoint Consulting este revelația anului 2015, urcând pe locul patru în top, cu o cifră de afaceri de 2,3 milioane de euro și un profit net de 361.674 euro, cel mai mare de pe piața de PR. De asemenea, SmartPoint Consulting a înregistrat și cea mai mare creștere procentuală a cifrei de afaceri din top 10 agenții: 62,6%.

Alte șapte agenții au raportat cifre de afaceri de peste un milion de euro: V+O Communication (scădere de 25,3%), Grayling România (creștere de 2,6%), Rogalski Damaschin PR (+62%), GMP PR (-9,6%), Oxygen PR (+23%), Image PR (+24,8%) și BDR Associates (-9,8%).

Primele 10 agenții din top dețin o cotă de piață de 61,5% din totalul afacerilor celor 39 de agenții monitorizate. Asta înseamnă că un sfert din agențiile monitorizate au derulat mai mult de jumătate din afacerile de PR. Este un semn clar de concentrare a pieței pe un număr din ce în ce mai redus de agenții. Fără urmă de cinism, dar a crescut numărul de agenții care „prind firmituri” (bugete reduse) de la „ospățul” celor mari.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii