Vă amintiți de frizeriile de altădată? Pe scaunul clasic de bărbier, ele funcționau după o rețetă simplă, iar clientul era dichisit cu unelte speciale – foarfeca și briciul. Și, dacă în modă revenirile nu sunt niciodată surprinzătoare, pentru că este firesc ca trendurile să se reinventeze, iată că un tânăr din Cluj-Napoca s-a gândit să „scoată de la naftalină” o tradiție, să-i adauge câteva ingrediente actuale și să creeze și în țara noastră un adevărat Barber Shop. Dragoș Negru are 30 de ani și conduce salonul The Barber Shop, situat în inima orașului său, Cluj-Napoca. A pornit cu un scaun, în martie anul trecut, iar acum salonul are deja 10 scaune, conceptul gândit de el transformându-se ușor, ușor, într-o franciză. „După ce am terminat un curs de coafor-stilist la Londra, mi-a plăcut mai mult partea de bărbați și m-am angajat într-un salon obișnuit de înfrumusețare din Cluj. Lângă noi era un bar care nu prea mergea și care, ulterior, a fost închis. Am stat, am analizat, și ținând cont că în locul în care lucram predomina culoarea roz, iar bărbații erau nevoiți să stea lângă femei și să asculte «discuții de fete», am văzut în acea ușiță de bar ieșirea. Atunci am hotărât că vreau să-l transform într-un loc dedicat bărbaților”, își amintește Dragoș.
Dacă astăzi nu avea propriul salon, Dragoș Negru ar fi fost, probabil, inginer silvic. Faptul că el suferă de astm și că este alergic la plante și la praf, l-a făcut să-și schimbe traiectoria profesională în ultima clipă și să nu se ocupe de păduri. „Din păcate, diagnosticul mi s-a pus abia în anul III de facultate (Facultatea de Inginerie Silvică – n. red.)”, adaugă el. Același diagnostic era să-i taie avântul și în meseria pe care o practică acum, dar, mergând să experimenteze într-un barber shop din afară, s-a convins că produsele din salon nu-i afectează sănătatea, deci nici visul. Antreprenorul spune că a preferat să investească treptat în The Barber Shop, iar, pe măsură ce-și recupera investiția, aloca banii pentru dezvoltarea conceptului. Astfel, amenajarea salonului cu un scaun a presupus un buget de 8.000 de euro, bani din fonduri proprii. După trei luni, pentru salon s-au mai cumpărat două scaune, investiția totală ajungând la 17.000 de euro. Iar, dacă la început încasările pe o zi erau de doar 200 de lei, astăzi, The Barber Shop are venituri de 7.000 de lei la sfârșitul unei zile și activează deja într-o nouă locație, de aproape 200 de mp, dotată cu 10 scaune. Odată cu relocarea din luna iunie a acestui an, antreprenorul a ajuns la o investiție totală de 63.000 de euro, într-o perioadă de un an și trei luni. În acest moment, și-a recuperat investiția și, odată cu dezvoltarea francizelor, urmează să se bucure și de profit.
CA ÎNTRE PRIETENI
Dragoș Negru spune despre afacerea lui că este „un stil de viață”. „Am vrut să creez un loc care să-mi placă, să fie pe gustul meu, și să fie pentru toată viața. Mi-am dat seama că multor bărbați le-ar plăcea să intre într-un salon unde pot bea ceva, pot sta la povești cu bărbierul, iar, în ora aceea pe care o petrec acolo, să uite de toate grijile”, descrie el conceptul The Barber Shop. Așa a apărut ideea cu barul gratuit din salon, unde clienții pot opta pentru un pahar de wisky, vodka, vin, bere, coniac, suc, apă sau cafea. Serviciile oferite de salon sunt: tuns, spălat, styling, aranjat barbă, întreținere barbă, bărbierit cu prosop cald, tunsori speciale, tatoo în păr, vopsit barbă/păr, color refresh, pensat, manichiură etc. Din cei 750 de clienți care vizitează salonul săptămânal, 20% au vârste cuprinse între 18 și 25 ani, 60% dintre ei au între 25 și 40 de ani, iar restul depășesc 40 de ani. „Ne bucură că sunt bărbați maturi, realizați profesional și, spre surprinderea mea, aproape 70% sunt români, iar restul străini”, completează Negru. În medie, un client lasă în salon aproximativ 80 de lei pentru un serviciu complet (tuns și bărbierit – n. red.) și petrece, în medie, 45-60 minute.
Iar, pentru că la salon bărbații se simt mai mult ca la o întâlnire între prieteni, acolo se nasc și relații puternice de prietenie sau se încheie noi afaceri. Tot acolo și-a făcut apariția și partenerul de afaceri al lui Dragoș Negru, Alexandru Ghior, COO la The Barber Shop: „Căutam un loc în Cluj unde să-mi aranjez barba și am auzit de The Barber Shop și, din client, am devenit partener. Am zis că eu mă voi ocupa de ceea ce știu și am venit și cu ideea dezvoltării unei francize, lucru pe care l-am făcut și anterior cu alte companii; iar Dragoș Negru să fie responsabil cu partea operațională și cea administrativă, împreună, fiind hotărâți să creăm un brand. Mi-a plăcut conceptul și a fost, totodată, o provocare. Am zis: hai să facem din ceva mic, ceva mare!” Așadar, de aproape două luni, investițiile în salon se fac împreună. „De la reclama de firmă de la intrare, în care Dragoș Negru a investit circa 100 de euro, am ajuns până acum să investim 3.200 de euro, la care se adaugă 250 de lei, investiție zilnică în online și încă 3.200 de euro lunar, pe offline”, explică asociatul.
UN SIMPLU TREND?
Clujeanul care a deschis afacerea vrea să spulbere ideea că afacerea lui ar fi adaptată unui simplu trend care, odată ce dispare, șterge și munca lui de până acum. „Nu cred că este un trend, ci cred, mai degrabă, că stilul de viață al bărbatului cu barbă nu a fost mediatizat ca acum. Cel puțin 40% dintre cei care poartă barbă, măcar un an de zile, nu vor renunța la ea. Profilul clientului este de mai multe feluri: clientul la modă, clientul de modă veche și clientul care se apreciază pe el. Bărbații au purtat dintotdeauna barbă, chiar dacă în țara noastră, la un moment dat, doar preoții și cei cu funcții importante aveau voie”.
Cât despre secretele meseriei, Dragoș Negru spune că „barba este mai pretențioasă decât părul, iar ea are nevoie de o îngrijire specială. Lucrăm old school, foarfeca și briciul sunt ustensilele cu care lucrăm cel mai mult. Orice salon acum îți face barba, dar ți-o tunde cu mașina și ai plecat. Noi avem un adevărat ritual, iar unele dintre produsele pe care le folosim chiar miros a vremurile de demult. Mie îmi aduce aminte de bunicul”.
Când un client se așază pe un scaun din salon, frizerul trebuie să afle întâi cu ce se ocupă acesta, apoi să-i asculte preferințele, dar și să țină cont de fizionomia lui. „În final, trebuie să ajungem la un compromis între a-i oferi ce îi trebuie și ce îi place”, explică Dragoș Negru. Elementul diferențiator între salonul lor și alte astfel de saloane constă în calitate, spun aceștia: „Nu ne grăbim, sunt clienți care petrec și mai mult de o oră pe scaun”. Această piață este, totuși, la început în România, iar saloanele de înfrumusețare pentru bărbați pot fi numărate pe degetele de la mâini. Antreprenorii văd în această viitoare dezvoltare un lucru bun și spun că vor căuta să fie mereu cu doi sau trei pași înaintea concurenților.
EXTINDEREA ÎN REGAT
Până la sfârșitul acestui an, clujenii au în plan deschiderea primelor francize, în București și Sibiu. „Avem discuții avansate pentru a deschide două locații, una în București și una în Sibiu. În București, francizații vor să deschidă în regim de mall”, completează Ghior.
Un francizat The Barber Shop va trebui să cunoască întâi tot ce presupune afacerea, iar, pentru asta, va petrece o săptămână în locația din Cluj-Napoca. Apoi, acesta vine cu o propunere de locație pe care francizorul să o aprobe, în funcție de potențialul acesteia, dar și de potențialul pieței. Pentru o locație de aproximativ 200 de mp, francizatul va investi 65.000 de euro, la care se adaugă o taxă de franciză (se plătește o dată la trei ani – n. red.) care depinde atât de numărul scaunelor, cât și de poziționarea locației. Pentru un salon cu până la cinci scaune, taxa variază între 5.000 și 7.000 de euro, iar, dacă vor fi șapte scaune, 10.000-11.000 de euro. De asemenea, există o taxă de redevență din încasări și taxa de marketing. Întregul proces durează până la două luni. „După ce ajungem la un număr de cinci locații, vrem să ne extindem și pe piața internațională, cu master francize”, a explicat COO-ul The Barber Shop. Ce trebuie să aibă un francizat sau, pur și simplu, un viitor angajat The Barber Shop? „Un frizer/bărbier trebuie să aibă în primul rând pasiune. Conceptul nostru integrează și o școală internă, Barber School, unde posibilii angajați pot urma un curs de specializare, așadar experiența nu este un criteriu aspru”.
Pe lângă București și Sibiu, departamentul de franciză din cadrul companiei vizează și alte orașe mari din țară, printre care Brașov, Timișoara, Constanța, Iași, Oradea, Baia Mare, dar și altele. Antreprenorii pregătesc un alt proiect în următoarea perioadă, în care vor să investească peste 100.000 de euro, dar despre care păstrează secretul, precizând doar că „va fi ceva unic în Europa”. „Am ajuns departe față de momentul în care am început și dacă pot să fac ocolul Pământului, asta voi face!”, conchide Dragoș Negru.