Cautare




, Contributor

|
|

În pas de street food

Inspirație: o emisiune tv. Motivație: pasiunea pentru mâncare. Adăugați curaj (după preferință) și lăsați la dospit 4 luni.
DSC_5397

Dacă în urmă  cu cinci ani, street food ar fi însemnat hamsii, mici, Kurtos kalacs sau târguri cu produse tradiționale, începând cu acest an, și-au făcut apariția și festivaluri dedicate exclusiv mâncării „de stradă” în București sau în alte orașe precum Cluj-Napoca sau Iași. Mai adăugați și tendința, apărută în urmă cu trei-patru ani, adoptată rapid de majoritatea restaurantelor și transformată într-o rețetă de burger, introdusă mai apoi în meniu. Nu este de mirare că acest avânt a început să genereze tot mai multe idei de afaceri.

Începuturi timpurii. Circus Food Truck a vândut primul burger la sfârșitul lunii august la Craft Beer Festival, un eveniment dedicat berii artizanale și mâncării stradale. George Saghin, omul cu ideea și cel care se implică activ în organizare și aprovizionare, are 37 de ani și mulți dintre aceștia și i-a petrecut făcând comerț.

În urmă cu opt ani, a avut o firmă de transport autoutilitar, unde adunase o flotă de 15 mașini. În paralel, și-a făcut mai mult ca un hobby pub-ul pe care îl are și acum, Circus Pub, iar din hobby s-a transformat în pasiune. Pub-ul pe care îl deține în prezent a generat în 2015, potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanțe, o cifră de afaceri de aproape jumătate de milion de lei și un profit net de 8.000 de lei. Totuși, începuturile au fost mai înainte de atât. „Am vândut în angrouri, în piețe, mergeam cu familia în Turcia. Vindeam în târg la Vitan, în piață la Obor, apoi am deschis împreună cu familia un angro, apoi am făcut niște depozite, care acum sunt închiriate, apoi ne-am ocupat de firma de transport, apoi am vândut-o și acum fac asta”, povestește George Saghin. La un moment dat, afirmă că s-a săturat de transporturi, reparații și mici accidente, așa că a vândut firma de transport. După cinci ani de restaurant „static” i-a venit dorul de ducă, așa că a trebuit să aleagă între două variante. „Aveam două posibilități: ori să-mi deschid alt pub, pentru că nu mai aveam nimic de făcut nou, nu mai aveam nicio provocare și trebuia să fac ceva, ori să fac un food truck, și am ales varianta mai ieftină”, își amintește Saghin.

Rețeta câștigătoare. Antreprenorul se gândea că vrea să aibă un food truck, dar nu și-ar fi dorit neapărat să facă burgeri, însă locul întâi la Burgerfest, un concurs la care au participat 17 restaurante și în care chef Foa, chef Nico Lontras și Marius Tudosiei au jurizat cel mai bun burger, l-a făcut să-și schimbe opțiunile. Au câștigat cu Marie Antoinette, un burger din piept de rață, cu foie gras, sos de trufe și brânză Camembert.

Ideea pentru food truck i-a venit uitându-se pe Travel Channel, „acum doi sau trei ani, la o emisiune cu un bucătar din Australia care făcea mâncare stradală, îmi plăcea mașina lui și faptul că reinventa fast-foodul”, spune el. Camionul lui Saghin era doar o platformă și a transformat-o în ceea ce este acum, încercând să-i păstreze aspectul vintage. Investiția în camion a fost de 5.000 de euro, iar carosarea și utilajele au urcat investiția la 20.000 de euro în total. Cele mai mari încasări de până acum au fost de 15.000 de lei, într-o zi plină în care Circus Food Truck a vândut 600 de burgeri în 8 ore.

Afacere de familie, la nevoie. La primul festival la care au participat au fost implicate soțiile, copiii și prietenii, asta pe lângă cei doi bucătari care au pregătit dinainte ingredientele. Totul a fost gata cu puțin timp înainte să înceapă festivalul, iar George Saghin își amintește că a fost o alergătură pe ultima sută de metri (camionul a fost gata cu jumătate de oră înainte să înceapă festivalul). „Locul nu era destul de mare și genul ăsta de festivaluri sunt foarte grele pentru că fluxul de clienți este enorm, adică ai cozi de 50 de persoane continuu și fiecare își vrea produsul repede, dar nu ești Mc’Donald’s; totul durează, unii înțeleg, alții nu înțeleg”, povestește George Saghin despre prima experiență la festival. Ceea ce îl deosebește de ceilalți, crede fondatorul Circus Food Truck, sunt combinațiile gourmet, mai puțin întâlnite între rețetele de burgeri clasici. „Publicul e sătul de burgerul clasic – carne, brânză și chiflă, vrea altceva. Cel mai bine vândut a fost Marie Antoinette, burgerul cu care am câștigat, apoi am mai făcut un burger Santorini cu carne de berbec și un sos de iaurt grecesc, King Louis cu salsa de trufe și brânză camembert, cu ciuperci grill și ceapă grill și burgerul Bao care are carne, brânză cheddar, bacon și ou de prepeliță.”

În perspectivă. George crede că ceea ce face în prezent este o afacere molipsitoare și printre planurile sale de viitor se numără deschiderea unei noi locații fixe și extinderea cu încă un camion sau rulotă. „M-a prins cârciumăria asta. Când te apuci și dacă te prinde nu te mai lași de ea. La anul vreau să mai deschid o locație fixă, mai mare și mai pe gustul meu și încă un camion sau rulotă”, conchide Saghin.

Rețeta acestei mici afaceri care a trecut deja de încasări de 100.000 de lei pare, așadar, simplă. A fost nevoie de câștigarea Burgerfest-ului, un Ford Transit din 1975, refăcut de la zero, preferința pentru o emisiune de tv, iar patru luni și 20.000 de euro mai târziu, a apărut Circus Food Truck

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii