Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Câștigătorul „Ordonanței Voiculescu”: Dan Voiculescu

Publicarea bilanțurilor firmelor pentru anul 2013, pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice, este un bun prilej pentru a identifica în ce măsură Ordonanța de Urgență 25/2013 a influențat favorabil veniturile televiziunilor în defavoarea agențiilor de media.
Petre_Barbu.jpg

Se știe, OUG 25/2013 a restricționat începând din aprilie anul trecut accesul agențiilor de media la cumpărarea timpilor de publicitate la televiziuni. A fost cea mai mare „durere” a industriei de publicitate pentru că, potrivit prevederilor ordonanței, agențiile de media n-au mai putut să-și „tragă” așa-numitul rebate (comisionul de volum), acesta fiind trecut pe facturi. În această situație, clienții publicitari au fost nevoiți să cumpere direct publicitate de la stațiile TV și să gestioneze mulțimea de facturi primite de la televiziuni. Să mai precizăm și că OUG 25/2013 a fost botezată de presă și publicitari drept „Ordonanța Voiculescu”, fiind o răsplată a Guvernului Ponta pentru serviciile aduse în lupta politică de către trustul de presă al mogulului Dan Voiculescu.

Parcurgerea datelor de bilanț 2013 arată că 14 agenții de media din cele 18 importante au suferit scăderi ale profitului, două și-au menținut profitabilitatea la nivelul anului 2012 și două au cunoscut creșteri. Profitul cumulat al celor 18 agenții a fost de 5,19 milioane de euro, cu 5,37 milioane de euro mai mic față de cel din 2012. Așadar, o scădere de 51%. Astfel, „Ordonanța Voculescu” a evaporat jumătate din profiturile pieței agențiilor de media. Nu le plângem pe umăr agențiilor, care oricum au făcut profituri, dar subliniem că, bugetul statului român a pierdut circa 5 milioane de euro ca bază de impozitare, dacă profiturile agențiilor ar fi fost la nivelul anului 2012.

Să aruncăm o privire pe cealaltă baricadă. În „prima liga” a televiziunilor joacă Pro TV S.A. și Antena TV Group, societăți care dețin licențele TV, printre altele, pentru Pro TV, respectiv Antena 1. Pro TV S.A. a înregistrat pierderi de 19,39 milioane de euro. Veniturile sale totale au fost de 123,57 milioane de euro, cu 7,7% mai mici decât în 2012. Firma mai avea și datorii la sfârșitul anului trecut de 181,2 milioane de euro. Cu aceste cifre (pe masă) nu se poate spune că OUG 25/2013 a bătut favorabil în „pânzele” Pro TV S.A. Compania se confruntă cu probleme complicate de restructurare.

Cel de-al doilea jucător din „prima ligă”, Antena TV Group, a raportat un profit net de 2,09 milioane de euro. Veniturile au fost de 62,82 milioane de euro, cu 8,86 milioane de euro mai mari față de cele din 2012 (creștere de 16,4%). Iată unul dintre beneficiarii „Ordonanței Voiculescu”: compania lui Voiculescu!

În „liga a doua”, după aprecierile noastre, figurează Kanal D și Prima TV. Compania Dogan Media International, care operează licența Kanal D, a raportat pierderi de 4,74 milioane de euro și datorii de 22,8 milioane de euro. Veniturile totale au fost de 17,9 milioane de euro, cu 4,5 milioane de euro mai mari decât în anul precedent. Creșterea veniturilor poate include Kanal D în categoria celor favorizați de „ordonanță”, alături de Antena TV Group, dar pierderile și datoriile ce apasă pe televiziunea turcilor de la Dogan nu recomandă această prezență.

SBS Broadcasting, firma care a operat licența Prima TV (dar și Kiss TV și alte radiouri) a raportat pierderi de 9,6 milioane de euro și datorii de 19,05 milioane de euro. (La sfârșitul anului trecut, omul de afaceri Cristian Burci a cumpărat Prima TV.) Veniturile SBS au fost de 18,2 milioane de euro, cu 4,4 milioane de euro mai mici decât în 2012. Nici vorbă că Prima TV a profitat de „binefacerile” Ordonanței Voiculescu!

Să trecem la „liga” televiziunilor de știri! Antena 3 S.A., compania care operează licența Antena 3, a avut un profit net de 167.000 euro. Veniturile s-au ridicat la 16,56 milioane de euro, cu 897.000 euro mai mari decât în 2012. Cu un asemenea bilanț (profit și creștereri de venituri cu 5,7%) Antena 3, „brațul politic” al lui Voiculescu în audiovizual și „măciuca” de spart capetele ale adversarilor politici, se poate așeza în categoria celor care au profitat de „Ordonanța Voiculescu”, alături de Antena 1.

Celelalte trei canale de știri – România TV, B 1 TV și Realitatea TV – n-au făcut „mare brânză” de pe urma acestei ordonanțe. România TV a încheiat anul cu pierderi de 2,41 milioane de euro, Realitatea TV a raportat pierderi de 5,9 milioane de euro, iar B1 TV a avut un mic profit de 31.000 de euro, dar veniturile i-au scăzut cu 380.000 euro.

Trăgând linie, numai Antena TV Group și Antena 3 S.A. au înregistrat profituri și creșteri ale veniturilor. Concluzia: „Ordonanța Voculescu” a funcționat în favoarea televiziunilor lui Dan Voiculescu. Toată lumea a pierdut (statul, agențiile, piața TV), numai Voiculescu a câștigat. „Ordonanța Voiculescu” și-a făcut treaba pentru un singur om: Dan Voiculescu.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii