Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

Ordonanța care a găurit profiturile

Print
În 2013, nicio agenție de media n-a mai avut profituri care să depășească un milion de euro. „Prietenii” Ordonanței 25/2013 știu de ce.

Cele 13 grupuri din România, care numără în total 77 de agenții specializate în diverse domenii ale comunicării, au înregistrat în 2013 o cifră cumulată de afaceri de 303,5 milioane de euro, potrivit calculelor „Forbes România” pe baza datelor de la Ministerul Finanțelor Publice. Aceste grupuri acoperă aproape 95% din afacerile derulate în industria de comunicare din România.

Cifra calculată de „Forbes România” este foarte apropiată de cea prezentată în ultimul raport „Media Fact Book”, realizat de Initiative Media, drept investițiile publicitare în România pentru anul 2013 (305 milioane euro – TV, presă, online, outdoor, radio și digital). Calculul „Forbes” n-a urmărit să verifice evaluarea „Media Fact Book” (la ce bun să faci o verificare la un raport care de mai bine de 15 ani și-a câștigat credibilitatea!), ci a încercat să stabilească efectul Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.25/2013 (așa numita „Ordonanță Voiculescu”). Mai precis, cât de mari sunt „găurile” produse de aplicarea acestui document, care a eliminat agențiile de media din tranzacțiile de timpi de publicitate TV, în bilanțurile financiare ale firmelor specializate.

Din capul locul trebuie spus că toate grupurile, indiferent de numărul agențiilor, ale clienților și de mărimea bugetelor, au fost afectate de Ordonanța Voiculescu. La nivelul celor 13 grupuri, cifra de afaceri din 2013 este mai mică cu 39,3% față de anul precedent. Dar principala „victimă” a OUG 25/2013 a fost profitul fiecărui holding. Profitul cumulat a fost de 9,86 milioane de euro, în scădere cu 44,1% față de 2012. Așadar, piața de comunicare a pierdut profituri în valoare de 7,76 milioane de euro. Să amintim faptul că așa-numitele rebate-uri (comisioanele de volum primite până anul trecut de agențiile de media din partea televiziunilor) se regăseau, de obicei, în veniturile agențiilor și implicit în profiturile acestora. Dar începând cu aprilie 2013, acestea au fost scoase la „lumină, pe facturile televiziunilor trimise direct clienților publicitari, potrivit ordonanței, și n-au mai fost acordate agențiilor. Totuși, din cele 13 holdinguri de comunicare, doar două au raportat pierderi la sfârșitul anului 2013 (BBDO România și Dentsu Aegis Network România), dar nu din cauza OUG 25/2013. Este evident că majoritatea grupurilor au făcut profituri, dar mult mai mici decât în 2012. Holdingurile care au suferit cele mai mari erodări ale profiturilor au fost: Havas ADDV (-65,2%), Centrade Saatchi&Saatchi (-63,9%), The Group (-58,1%), Leo Burnett România (-52,5%) și McCann România (-41%). Agențiile de media ale acestor grupuri au pierdut cei mai mulți bani din profiturile raportate față de 2012.

Dar sunt și două grupuri importante care au înregistrat creșteri procentuale ale profiturilor: Lowe România (17,3%) și Ogilvy Group România (30,3%). În cazul Lowe România, trebuie subliniat faptul că Initiative Media, principala agenție de media a holdingului, și-a conservat profitul din 2012, raportând la finele anului 2013 un profit net de 503.627 euro. Este singura agenție de media de pe piață care a reușit această performanță. La rândul său, Mindshare Media, parte a grupului Ogilvy, s-a remarcat cu un profit crescut cu 144.531 euro față de 2012.

Dar cea mai profitabilă agenție a anului 2013 a fost Zenith Media, parte a grupului Centrade Saatchi&Saatchi, cu un profit net de 941.128 euro, asta în ciuda faptului că acesta s-a redus față de 2012 cu 663.710 euro. Pe locul secund în topul profitabilității se plasează Media Investment (The Group), cu un profit net de 827.542 euro, în scădere cu 54,7% față de anul precedent. Al treilea loc este ocupat de Starcom MediaVest Group cu un profit net de 703.218, în scădere cu 64% față de cel din urmă cu un an.

Efectele Ordonanței Voiculescu sunt vizibile în bilanțurile contabile ale grupurilor de comunicare. Acesta este documentul (politic) care a generat o rană adâncă în profiturile publicității românești. O „rană” care nu se va cicatriza prea curând.

The Group

Scăderile substanțiale ale afacerilor The Group (16 firme) se datorează reducerii businessului agențiilor Media Investment, The Media Partnership – vehicul de cumpărare de media și House of Media. Astfel, Media Investment a raportat o cifră de afaceri de 31,6 milioane de euro (contracție de 37,1%), în timp ce The Media Partnership a avut afaceri de 14,01 milioane de euro, în scădere cu 64,3% față de 2012. House of Media a raportat o cifră de afaceri de 2,73 milioane euro (în scădere cu 52,4%).

McCann-Erickson România

Agenția B.V. McCann-Erickson, în cadrul căreia funcționează divizia de media Universal McCann, a avut o cifră de afaceri de 30,41 milioane de euro, în scădere cu 39% față de anul precedent. McCann Profesional Communication (PR), a doua firmă a grupului, a raportat o cifră de afaceri de 3,54 milioane euro, la nivelul anului precedent. Grupul mai are două firme: Momentum (marketing experiențial), cu afaceri în scădere de 42,6%, și MRM Partener (digital), în creștere cu 320.024 euro față de anul precedent.

Lowe România

Initiative România, principala agenție de media a grupului, a realizat o cifră de afaceri de 21,79 milioane de euro la un profit raportat de 503.627 euro. Afacerile s-au redus cu 14,5 milioane euro față de 2012, dar profitul a rămas la nivelul 2012 (creștere cu 2.300 de euro). BPN România, cea de-a doua agenție de media a grupului (șapte agenții), a avut afaceri de 2,44 milioane de euro. Bilanțul BPN este la nivelul anului 2012. Agenția Lowe&Partners a obținut o cifră de afaceri de 3,26 milioane euro, în scădere cu 22,9%.

Leo Burnett România

Agenția Starcom MediaVest Group, „generatorul” de bani al grupului (11 agenții), a înregistrat o cifră de afaceri de 17,47 milioane de euro, în scădere cu 45% față de 2012. Leo Burnett & Target, cea mai veche agenție a grupului, a realizat o cifră de afaceri de 7,48 milioane de euro (scădere de 54,4%). Agenția 23 Communication Ideas a avut afaceri de 1,78 milioane de euro și un profit net de 116.034 euro. Cifra a scăzut cu 69,8%, în timp ce profitul s-a redus cu 76,8%.

Centrade Saatchi& Saatchi

Agenția Zenith Media a realizat o cifră de afaceri de 19,3 milioane de euro, cu 20,1 milioane de euro mai mică decât în 2012. În septembrie 2013, Publicis Groupe a preluat pachetului majoritar al acestei agenții. Dintre cele 9 companii ale grupului Centrade, trei au raportat pierderi, restul fiind pe profit. Cel mai mare profit a fost raportat de Zenith. O altă agenție profitabilă a fost Kubis Interactive (digital), cu un profit net de 328.996 euro la o cifră de afaceri de 1,72 milioane de euro.

Ogilvy România

Mediaedge:cia România, principala agenție a grupului, a realizat o cifră de afaceri de 8,43 milioane de euro, mai redusă cu 61,6% față de anul precedent. Mindshare Media, a doua agenție de media a grupului, a derulat afaceri în valoare de 8,28 milioane de euro, cu un profit net de 325.120 euro. Cifra de afaceri a fost mai mică cu 30% față de 2012. Agenția de publicitate Ogilvy & Mather Advertising (creație și strategie) a avut afaceri de 5,46 milioane euro, în scădere cu 9,1 puncte procentuale.

BBDO România

Media Direction, agenția de media a grupului (șase agenții), a derulat afaceri în valoare de 7,99 milioane euro (scădere de 18,6%). Marea problemă în cazul Media Direction nu este cauzată de efectele OUG 25/2013, ci de „țeapa” dată de agenția Bigger (desființată peste noapte în 2009) și de șeful acesteia, Marcel Străuț, (condamnat pentru delapidare și spălare de bani), în urma căreia agenția de media a grupului BBDO România a suferit o „gaură” de aproximativ 4,5 milioane de euro.

Publicis România

Agenția Grupul Publicis Communication Services București a înregistrat afaceri de 12,84 milioane de euro, la nivelul anului 2012 (creștere de 1%). Profitul agenției a fost de 663.888 euro. Optimedia a avut o cifră de afaceri de 5,22 milioane euro, în scădere cu 50% față de anul precedent. Printre cei mai mari clienți pe TV ai agenției Optimedia în 2013 s-au numărat: Sanofi+Zentiva (20.600 GRP’30 pe targetul comercial), Petrom (13.478), Covalact (3.597), Profi România (1.975) și Alpha Bank (1.898).

Dentsu Aegis Network România

Dentsu Aegis Network România cuprinde patru agenții: Carat, Vizeum, Aegis Media Central Services, toate firme de media, și Kinecto (digital.) Compania Kinecto a intrat anul trecut în acest grup prin vânzarea acesteia de către acționarii săi, Radu Ionescu (foto) și Dragoș Grigoriu (Tempo), către rețeaua globală Aegis Media. Agenția Carat a avut o cifră de afaceri de 5,63 milioane de euro ( scădere de 31%). Vizeum a obținut o cifră de afaceri de 2,04 milioane de euro și a avut pierderi de 299.978 euro.

Havas Worldwide ADDV

Agenția de publicitate Havas Worldwide București a avut o cifră de afaceri de 1,29 milioane de euro, în creștere cu 23%, iar profitul raportat la finele anului trecut a fost de… 954 de euro. (În 2012, profitul net a fost de 3.273 euro.) Agenția Media Planning Group a raportat o cifră de afaceri de 5,52 milioane de euro (în scădere cu 28,8%) și un profit net de 54.170 euro (scădere de 65,1%). Clienții MPG au acumulat un volum total de audiență cu 21,2% mai mare decât în anul precedent.

GMP Group

GMP Advertising, cea mai veche agenție a grupului (cinci agenții) și care este afiliată la rețeaua internațională Jung von Matt, a avut o cifră de afaceri de 3,3 milioane de euro și un profit net de 311.744. Față de anul precedent, afacerile GMP Advertising au scăzut cu 13,2%, în timp ce profitul net s-a diminuat cu 265.538 euro. GMP PR a realizat o cifră de afaceri de 1,57 milioane de euro și un profit net de 91.076 euro. GMP Group nu are în componență o agenție de media.

Tempo Group

În cursul anului trecut, Kinecto (digital) a fost vândută de acționarii Dragoș Grigoriu și Radu Ionescu către rețeaua globală Aegis Media. Atfel, Tempo Group a avut trei agenții: Tempo Advertising, Rogalski Grigoriu Public Relations și   Orchestra. Tempo Advertising a raportat o cifră de afaceri de 1,78 milioane de euro, în creștere cu 7,1% față de 2012. Agenția Rogalski Grigoriu Public Relations a avut afaceri de 928.861 euro, cu 7% mai mare decât în anul precedent. Orchestra a derulat afaceri de doar 4.553 euro.

 

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii