FacebookTwitterLinkedIn

Javier Garcia del Valle a ajuns în România din însoritul oraş spaniol Malaga, în primele luni ale anului 2009, iar de atunci conduce afacerile Happy Tour Group, una dintre cele mai mari agenţii de turism din România, controlată de fondul de investiţii spaniol GED. Moşteneşte pasiunea pentru turism de la tatăl său, în firma căruia a şi lucrat după terminarea universităţii. Nu s-a îndepărtat, de fapt, niciodată de acest domeniu, punând chiar bazele unei afaceri de succes pe care a vândut-o înainte să vină în România. De cinci ani locuieşte în Bucureşti, locul pe care a crezut că o să-l părăsească mai curând, dar de care pare îndrăgostit iremediabil.

Atunci când vine vorba de cifre, CEO-ul Happy Tour rămâne optimist, în ciuda fluctuaţiilor care au avut loc în piaţă şi a faptului că, anul trecut, a pierdut unul dintre principalii clienţi, Petrom – al cărui cont se ridica la peste zece milioane de euro. „Dacă te uiţi la cifre, avem o pierdere de 5 milioane de euro pe an, dar dacă ţii cont de faptul că valoarea contului Petrom era de mai mult de zece milioane de euro, înseamnă că, încă de anul trecut, am început deja să recuperăm din acea pierdere. Iar în acest an, vom avea cifre mai bune decât anul trecut”, mai spune CEO-ul Happy Tour, companie care a încheiat anul trecut cu o cifră de afaceri de 60 de milioane de euro. Spune că poate părea mai uşor să faci cifră de afaceri decât profit în turism, dar menţionează că „nu este uşor nici să faci cifră de afaceri”.

„Pentru a ajunge la 60 de milioane de euro cifră de afaceri, câte bilete de avion de 300 de euro trebuie să vinzi?! Anul trecut am vândut mai mult de 180.000 bilete, iar dacă le împarţi la numărul de zile, sunt foarte multe pe zi. Deci nu este uşor”, explică spaniolul. Cu toate acestea, spune că este foarte greu să faci profit pentru că s-a intrat „într-un cerc vicios al scăderii marjelor”. „Din păcate, nu avem noi companii mari care să vină în România, iar pe piaţă sunt peste 2.500 de agenţii de travel. Şi trebuie să supravieţuim. Eu trebuie să merg la clienţii competitorilor mei şi ceilalţi fac la fel. Pentru a face asta, înseamnă să scazi preţul. Iar aici, câştigătorul este clientul. Noi toţi suntem perdanţi”, mai spune CEO-ul Happy Tour.

În prezent, cea mai mare parte a business-ului este corporate – 55%, urmat de agenţia online şi de tour-operator. De altfel, grupul cuprinde agenția de turism Happy Tour, portalul de rezervări online Paravion, agenția Travel House și tour-operatorul Prestige Tours, iar la nivel naţional au 90 de agenții afiliate.

Spune că una dintre regulile de la care nu se abate este să nu coboare standardele doar pentru a mai vinde încă o vacanţă. „Prefer să nu vând nimic decât să îţi dau o vacanţă proastă. Pentru că atunci vei vorbi cu prietenii, cunoştinţele, iar reputaţia, ceea ce avem noi cel mai de preţ, va fi foarte afectată. La fel şi brandul”, spune el.

După cinci ani de stat în România, foloseşte persoana întâi plural despre „noi, românii”. „Eu iubesc această ţară şi atunci când le vorbesc prietenilor mei vorbesc despre noi, românii. După cinci ani şi jumatate aici, familia, prietenii, jobul, salariul meu, toate sunt aici”, mai spune CEO-ul Happy Tour. Amintirea de aur pe care o are din România este ninsoarea, un lucru aparent banal pentru majoritatea românilor, dar exotic pentru un spaniol crescut în clima mediteraneană. „Eram în sala de sedinţe şi i-am rugat pe toţi să ne oprim puţin să privesc zăpada cum cade. Era pentru prima dată când vedeam zăpada în timp ce lucram, la birou, în costum. Altfel, am mai fost în locuri cu zăpadă, la schi sau în alte părţi”, mai spune spaniolul.

Expresia sa preferată în limba română este „se poate” – pe care o rosteşte cu un accent neaoş, deşi recunoaşte că nu vorbeşte atât de bine limba lui Eminescu pe cât şi-ar dori, – dar spune că, de cele mai multe ori, în România aude tocmai contrariul – nu „se poate”. Subliniază însă că „unul dintre lucrurile fantastice la români este faptul că sunt dispuşi să înveţe foarte repede. Oamenii vor să se adapteze şi să înveţe”. Dacă ar putea să rezume într-o singură frază un sfat pentru tinerii antreprenori acela ar fi: „Dacă au un vis, să-l urmeze, să nu se gândească de două ori, dar apoi să se străduiască să îl împlinească”.

Citiți textele integrale în ediția tipărită a revistei, dar și în variantă digitală a revistei din webviewer sau în aplicația de iPad a Forbes România