Cautare




, Contributor

Forbes.com

Telecom |
|

Special inovație: Cum a trecut Ashton Kutcher de la actorie la business și a făcut un sfert de miliard

Actorul Ashton Kutcher a devenit celebru pentru interpretarea rolurilor de băiat frumușel superficial.
TechCrunch Disrupt NY 2013 - Day 3

Alături de Guy Oseary, managerul Madonnei, a fost susținut de unii dintre cei mai cunoscuți miliardari ai lumii (Ron Burkle, Eric Schmidt, Mark Cuban, David Geffen, Marc Benioff). Actorul a ajutat la finanțarea unora dintre cele mai mari afaceri din tehnologie (Uber, Airbnb, Skype, Pinterest, Spotify). După ce a transformat 30 milioane de dolari într-un sfert de miliard de dolari, Kutcher țintește tot mai sus – croind una dintre cele mai neobișnuite povești în managementul modern al banilor. Ashton Kutcher, unul dintre cei mai bine plățiti actori de televiziune din lume, își poate permite, în mod evident, lucrurile esențiale unei celebrități din Los Angeles: mașină și șofer. Dar el preferă, totuși, Uber. „Vom merge la Warner Bros.”, exclamă el, pe măsură ce intrăm într-un automobil marca Chevy Tahoe de culoare neagră, împreună cu partenerul de afaceri al lui Kutcher, managerul Guy Oseary, în Beverly Hills. „Deci, vom merge pe Moorpark, iar apoi ne îndreptăm spre 101”.

A venit vremea în care brandurile pot să salveze lumea

Nu avem nevoie de ghid. Traseul nostru, care începe din zona privată unde Kutcher și Oseary trăiesc la trei clădiri distanță și urmează să se termine în studioul Burbank, locul în care actorul filmează noua sa serie pentru Netflix, este deja programat pe telefonul șoferului. Fiind încrezător din fire, Kutcher nu se poate abține; în această mașină el este șeful. În urmă cu cinci ani, el și Oseary au investit 500.000 de dolari în Uber – acest pachet de acțiuni valorează acum de 100 de ori mai mult decât au plătit ei.

DECLARAȚIILE SPEAKERILOR DIN CADRUL CONFERINȚEI FORBES FUTURE INNOVATION & TECH 

conferinta

„Nici măcar nu faci parte dintre-o companie de taxi – pur și simplu deții o mașină”, spune Kutcher. „E o nebunie. Și acesta este motivul pentru care afacerea are viteza și potențialul din prezent”. Ar fi ușor să crezi că această afacere este un pariu norocos. William Shatner, la urma urmei, nu va mai trebui să lucreze niciodată după ce a dat lovitura cu Priceline, dar nimeni nu o să-l confunde pe căpitanul Kirk cu Kirk Kerkorian. Dar portofoliul lui Kutcher și Oseary, care conține peste 70 de investiții, include niște pariuri mult mai mari decât Uber – Skype, Airbnb, Spotify, Pinterest, Shazam, Warby Parker – dar și startup-uri valoroase precum Zenefits și Flexport, aflate încă în fază incipientă. Ar fi ușor să-i considerăm pe Kutcher, în vârstă de 38 de ani și Oseary, managerul formației U2 și al Madonnei, în vârstă de 43 de ani, niște amatori care confundă ideea de a fi cool cu ideea de afacere. Exceptând faptul că o mulțime de persoane care au ajuns miliardari pe cont propriu – printre care și Ron Burkle, Eric Schmidt, Mark Cuban, David Geffen și Marc Benioff – le-au oferit celor doi milioane de dolari din acțiunile lor personale pentru a investi. Și, în timp ce toți cei cinci erau cunoscuți prin faptul că le place faima și lumina reflectoarelor, un susținător mai conservator, Liberty Media, le-a oferit recent 100 milioane de dolari să-i investească în afaceri – și să își continue planurile fără Burkle, care până acum a fost un partener activ de-al lor.

Provocările pe care trebuie să le înfrunte noul CEO Ford

Fiind o companie listată, Liberty Media trebuie să-și concentreze activitatea în jurul cifrelor. Și exact acest lucru îi face pe Kutcher și Oseary să fie atât de convingători. Aceștia au pus cărțile pe față pentru Forbes, iar cifrele sunt mult mai impresionante decât filmul Dude, Where’s my car? Pe parcursul celor șase ani și-au transformat fondul de 30 de milioane de dolari în 250 de milioane de dolari. Tipul care până de curând a jucat în „Two and a Half Men” a generat de opt ori mai mult capital. „Dacă poți genera în mod obișnuit de trei ori mai mult capital, ești considerat unul dintre cei mai buni investitori de capital de risc”, spune Marc Andreessen, un investitor de capital de risc, care a acumulat peste patru miliarde de dolari în ultimii ani prin intermediul firmei sale, Andreessen Horowitz. „Dacă poți obține de cinci ori mai mult capital este impresionant. Însă, am fost la cursurile de matematică: un multiplu de opt este mult mai mare decât un multiplu de cinci”. Andreessen nu este singurul care gândește așa. Dacă vorbești în particular cu greii din Silicon Valley, care au petrecut timp cu Kutcher și Oseary și i-au urmărit în acțiune, vei auzi și vedea aceeași poveste: acești tipi sunt, fără îndoială, inteligenți. Nu există stereotipuri hollywoodiene. Succesul lor surprinzător subliniază două adevăruri universale: cât de simplu este să gestionezi banii altor oameni și cât de greu este să o faci corespunzător.
Traiectoria ciudată a lui Ashton Kutcher, investitor de capital de risc, începe cu un rapper, care acum se află în faliment: Curtis „50 Cent” Jackson. În urmă cu un deceniu, 50 Cent a cumpărat un pachet de acțiuni în cadrul Glaceau, subsidiara companiei Vitaminwater, devenind imaginea companiei și câștigând aproximativ 100 milioane de dolari când Coca-Cola a cumpărat compania în 2007. „Am făcut o înțelegere cu Nikon la momentul respectiv”, își amintește Kutcher în timp ce servea micul dejun cu ouă și avocado acasă la Oseary, în California. „Era ceva de genul: ooh, stai așa! Trebuie să-mi dau seama cum pot să intru în jocul capitalurilor, pentru că totul are acum mai mult sens”.

Airbus și Uber colaborează pentru a lansa un serviciu de taximetrie cu elicoptere

Întreaga călătorie a lui Kutcher a fost bazată pe intuiție. Născut într-o familie din clasa de mijloc din Iowa, acesta nu a crescut cu reguli legate despre cum poți desfășura o afacere sau reguli mai importante decât o puternică etică în materie de muncă. Lucra în construcții, alături de tatăl său, la vârsta de 10 ani; în timpul liceului a avut mai multe locuri de muncă ciudate, printre care om de serviciu, măcelar și muncitor într-o fabrică în cadrul General Mills. Inteligența sa, însă, exista și pe atunci: când s-a înscris la Universitatea din Iowa, și-a dorit să ajungă inginer în biochimie – până când a câștigat un concurs de modeling, a renunțat la facultate și s-a mutat în New York, iar apoi în Los Angeles. S-a remarcat pentru prima oară în 1998, când a interpretat în „That 70s show” rolul băiatului prostuț Michael Kelso, urmând ca mai apoi să interpreteze roluri similare. În timp ce interpreta aceleași roluri, a început să se perfecționeze. În 2003 a produs și a găzduit o emisiune pentru MTV în cadrul căreia făcea glume cu camera ascunsă, denumită Punk’d. Până când acesta a fost inspirat de către Vitaminwater, deja își întemeiase propria companie de producție aflată în plină floare, Katalyst. Șefa departamentului digital, Sarah Ross, pe care a recrutat-o din TechCrunch, l-a introdus elitelor din Silicon Valley, inclusiv lui Ron Conway și Michael Arrington. „Mi-am petrecut 90% din timp ascultând”, spune Kutcher.

„A fost o perioadă în care foarte, foarte puțini oameni din afara Silicon Valley luau în serios aceste lucruri”, spune Andreessen. „A început să facă aceste lucruri când nu erau la modă”. Și-a învățat lecțiile bine. Kutcher este fluent în limbajul start-up-urilor, și acest lucru nu reprezintă un jargon. În cadrul unui dineu privat al summit-ului Forbes 30 sub 30 de anul trecut, Kutcher a petrecut o jumătate de oră conducând o dezbatere viguroasă, împreună cu o mulțime de reprezentanți media pe subiectul despre cum poți optimiza traficul Web și veniturile din publicitatea digitală. El reprezintă, în esență, tipologia jucătorului de fotbal care a început să-și petreacă timpul cu tocilarii matematicieni, iar în cele din a devenit unul dintre ei. „Odată ce ai învățat cum poți să identifici un leopard de zăpadă”, spune Kutcher, „e destul de ușor să vezi un leopard de zăpadă venind”.
Andreessen l-a invitat să reinvestească un milion de dolari în Skype, în 2009. Atunci când Microsoft a cumpărat compania 18 luni mai târziu, valoarea investiției lui Kutcher a crescut de patru ori. Acesta a fost captivat total. Mai important, acesta și-a impresionat noii prieteni din San Francisco, care încă se recuperau după criza economică.

Oseary, între timp, trecea printr-o etapă de tranziție similară. Născut în Israel, acesta s-a mutat în Los Angeles la vârsta de 8 ani și a terminat liceul Beverly Hills, unde manageria programe mici de hip-hop și își petrecea timpul cu copiii unor nume puternice ai Hollywoodului, precum Freddie DeMann. Managerul muzical l-a angajat pe tânărul Oseary să lucreze pentru el în cadrul Maverick Records, casa de producție pe care a fondat-o împreună cu Madonna. La mijlocul anilor 1990, Oseary a avansat de la căutător de talente la președinte și supraveghea un portofoliu care includea nume precum Muse și Alanis Morissette.
„Multe lucruri din cele pe care le fac acum sunt asemănătoare”, spune el, „în continuare încercând să identific talente și să le ajut să se poziționeze pe piața muzicală și să își urmeze viziunea”. Molipsit de entuziasmul de la început de drum, Oseary s-a împrietenit cu Bill Gross, care a strâns peste un miliard de dolari pentru incubatorul său Pasadena, din cadrul Idealab, la sfârșitul anilor 1990. Însă când piața a fost afectată în 2000, au dispărut multe dintre companiile sale tech aflate în plină dezvoltare, împreună cu planurile pentru o ofertă publică inițială și milioanele provenite de la Oseary pentru Idealab. Pentru a pune sare pe rană, când i s-a oferit șansa de a investi în compania Vitaminwater, aceeași companie care l-a îmbogățit pe 50 Cent și l-a inspirat pe Kucther, Oseary a refuzat. Cam în aceeași perioadă, s-a împrietenit cu Burkle, care i-a spus că dezastrul companiei Idealab a fost ca o binecuvântare deghizată; acesta a învățat o lecție importantă la vârsta de 27 de ani. Oseary a devenit la scurt timp managerul Madonnei, călăuzind-o pe aceasta în timpul turneelor internaționale care au generat încasări combinate de 600 de milioane de dolari. Când Rodsky a venit la el în 2008 cu oferta de a investi în Vita Coco, Oseary a completat un cec în valoare de 1,2 milioane de dolari; valoarea companiei a crescut de la 28 de milioane de dolari la 664 de milioane dolari din 2007. Apoi a marcat din nou cu Groupon. Pe măsură ce acesta a început să investească din ce în ce mai mult în startup-uri, a descoperit că entuziasmul pentru afaceri este scăzut în Silicon Valley.

VEZI CARE SUNT CELE MAI IMPORTANTE EVENIMENTE DESFĂȘURATE ÎN DOMENIUL TRANSPORTURILOR, ÎN 2015

„Era un singur tip din comunitatea noastră care nu făcea lucrurile doar de dragul de a le face, ci chiar mă bătea și obținea cele mai bune oferte”, spune Oseary. „Este vorba de Ashton”. Când Oseary i-a propus acestuia să își unească forțele, actorul a fost de acord.

Kutcher și Oseary și-au unit forțele cu Burkle pentru a pune bazele A-Grade Investments în 2010 (primele trei litere ale fondului reprezintă primul nume al fiecărui fondator). Miliardarul a contribuit cu 8 milioane de dolari și cu utilizarea biroului său, în timp ce Kutcher și Oseary au contribuit cu câte un milion de dolari fiecare. Primele cecuri A-Grade au variat de la 50.000 dolari la 100.000 dolari, ulterior crescând la șapte cifre. Trio-ul viza startup-urile care îndeplineau trei trăsături: fondatori interesanți împreună cu care aceștia doreau să lucreze în mod activ; o declarație a misiunii de salvare a problemelor orientate în jurul economisirii și a îmbogățirii timpului; și într-un final, un model de business care putea fi stimulat prin implicarea lor.

Unul dintre aceste startup-uri a fost site-ul de versuri și literatură Genius, cunoscut anterior ca Rap Genius. A-Grade a fost primul investitor principal după ce compania a ieșit din cadrul incubatorului Y Combinator în 2011. „Oricine a colectat fonduri știe cât de important și greu este acest lucru, și cât de mare este tendința investitorilor de a aștepta să vadă ce fac ceilalți investitori”, spune cofondatorul Ilan Zechory. Kutcher s-a folosit de avantajul de a fi o influență mass media masivă – deține distincția de a avea primul cont de Twitter care a atins pragul de un milion de followeri – pentru a atrage vizualizări pentru site. Pe măsură ce numărul utilizatorilor a crescut, Andreessen Horowitz a investit 15 milioane de dolari în 2012; A-Grade a intrat în afacere când aceasta valora 10 milioane de dolari, un număr care de atunci a avut o creștere double-digit. Cariera lui Kutcher a început să atragă atenția, într-o nouă formă (The New York Times l-a supranumit „zăpăcitul frumos”, care „a înțeles limbajul din Silicon Valley”). Acesta era adesea asociat cu alte celebrități care, ulterior, au devenit investitori, precum Justin Bieber și Lady Gaga, care știau când e cazul să asculte de managerii lor, dar nu o făceau întotdeauna. „Sunt multe celebrități pasagere în industria noastră în perioada asta”, spune miliardarul Chris Sacca, care a apărut pe coperta de anul trecut a ediției Forbes Midas List. „Oameni faimoși încearcă să obțină bani, dar fără să aducă valoare în ceea ce fac. Ashton a fost o prezență constantă în peisajul tech al ultimilor opt ani”.

Din ce au făcut avere cei mai noi miliardari ai lumii

Kutcher reprezintă o premieră: celebritatea care nu ia capital doar pentru a se susține sau să se folosească de faima sa pentru a avea acces la oferte, ci gestionează banii pentru alți oameni. Recordul înregistrat de A-Grade i-a oferit șansa de a face acest lucru: în 2011 Kutcher, Oseary și Burkle au investit 2,5 milioane de dolari în Airbnb, un pachet care acum valorează aproximativ 90 de milioane de dolari. Aceștia au investit și în Uber – o parte prin intermediul companiei Lowercase Capital deținută de către Sacca, care a intrat în stadiul de început, și o parte mai târziu – care acum valorează 60 de milioane de dolari. Au existat și câțiva pași greșiți. Kutcher a investit bani în – la scurt timp devenind director de creație – serviciul de telefoane bazat de web Ooma, care a fost distrus după oferta publică inițială; apoi a urmat investiția în aplicația BlackJet, un Uber al avioanelor. A-Grade a investit în hub-ul fashion Fab.com, văzând cum valoarea acestuia crește la un miliard de dolari pe hârtie, iar apoi aflând că prețul de vânzare este estimat la 15 milioane de dolari.

Dar, la fel ca la Hollywood și în domeniul muzical, și capitalul de risc poate fi o afacere de succes. Și chiar dacă dăm la o parte jackpot-urile Uber și Airbnb, performanța de care se bucură A-Grade a înregistrat o creștere mare datorită celorlalte investiții câștigătoare, cum ar fi cea de trei milioane de dolari în Spotify, în 2011 (ajunsă ulterior de trei ori mai mare), cea de 300.000 dolari în Warby Parker, doi ani mai târziu (a crescut de șapte ori) și cea de 1,5 milioane de dolari în Houzz, în 2014 (ajunsă de șase ori mai mare).
În 2012, Kutcher, Oseary și Burkle au decis să strângă mai mulți bani pentru A-Grade și au găsit un grup de miliardari dornici să investească bani în această companie. „Startup-urile tech sunt cu dus-întors, însă sper ca acești oameni să gândească pozitiv”, declară Geffen pentru Forbes. „Ambii au un simț iscusit în ceea ce privește relația cu consumatorii”, adaugă Cuban. Și, în timp ce exista deja un factor cool existent în acest joc, Kutcher și Oseary au oferit, de asemenea, un alt mod de acces – posibilitatea de a investi în viitor în Uber și Airbnb. „Fie că pariau pe noi sau pariau pe portofolii, ceea ce ne doream avea să se întâmple”, spune Kutcher.
Faima poate fi transpusă în bani inteligenți, atunci când sunt folosiți în mod corespunzător. Atunci când orașul New York a încercat să restricționeze creșterea companiei Uber, prin reglementarea sufocantă, Kutcher s-a folosit de social media pentru a-l blama public pe primarul Bill de Blasio, care și-a schimbat, ulterior, punctul de vedere. Oseary avea proprii săi clienți, inclusiv pe Madonna, care utilizează în mod public aplicația mobilă Flipboard, o altă investiție marca A-Grade. Kutcher a avut parte de o mustrare din partea Comisiei Federale de Comerț în 2011, când a investit o bună parte din titlurile A-Grade într-o ediție online a revistei Details, care acum nu mai există, în cadrul căreia acesta era editor.
Această atitudine încrezătoare a acestuia încurajează apariția constantă a noilor oportunități. „Când ai reputația de a fi productiv și de a fi un un contribuitor”, spune Andreessen, „vei fi invitat să participi la o mulțime de alte lucruri”.
Următorul capitol din călătoria lui Ashton Kutcher în domeniul capitalului de risc continuă la marginea orașului San Francisco, în districtul prietenos SoMa, într-o mansardă scăldată în razele soarelui, recent eliberată de AngelList. Aceasta este noua casă a Neighborly, un startup în care s-au investit recent 5,5 milioane de dolari. Când ieși din lift te întâmpina o vopsea scorojită – AngelList a dezlipit un semn al păcii de mărimea unei biciclete și l-a dus în noul sediu. În locul acestuia va fi pus un citat de-al lui Ashton Kutcher: „Make bonds sexy again”, spune Jase Wilson, fondatorul Neighborly, în vârstă de 33 de ani. Kutcher și Oseary vor gestiona cele 100 de milioane de dolari provenite de la Liberty într-un vehicul nou, Sound Ventures. Neighborly reprezintă una dintre primele investiții. „Ei văd lucrurile dintr-o altă perspectivă”, spune Wilson despre Kutcher și Oseary. „Nu este vorba doar despre divertisment, nu este doar media. Este conectivitatea globală dintre oameni”. „Fiecare persoană care face parte din portofoliul nostru deține numărul nostru personal de telefon”, spune Kutcher. „Ne pot suna oricând, indiferent de problemă”.
Sound Ventures este un mare pas înainte: mai mulți bani, banii altor oameni – Liberty a respins, în mod specific, ofertele lui Kutcher și Oseary de a investi propriile lor milioane – și fără nicio afacere cu ani vechime în spate. În timp ce Burkle nu dorește să intre în discuții cu Forbes cu privire la separare, acesta trimite un email în care spune: „Suntem mai apropiați ca niciodată și echipele noastre continuă să privească ofertele împreună”. „Pentru că suntem prieteni buni, niciodată nu am vrut ca perspectivele noastre diferite pe piața potențială să intre într-un conflict”, adaugă Kutcher.
Cel mai probabil, Burkle, care nu a avut șef în ultimii ani, nu și-a dorit ca cineva să îi spună ce să facă. Liberty are putere de veto asupra investițiilor majore și va oferi sprijin prin intermediul gigantului Live Nation, în cadrul căruia este cel mai mare acționar. Șeful Live Nation, Michael Rapino, i-a introdus pe Kutcher și Oseary CEO-ului companiei Liberty, Greg Maffei. Kutcher și Oseary confirmă că vor lua 2% din numerarul investit și 20% din profit – plus bonusurile de performanță.
Deci, care ar fi motivul pentru care Liberty și-ar investi banii împreună cu Kutcher și Oseary în loc să se orienteze spre jucători cu experiență precum Greylock și Sequoia? „Poate nu au fost de acord cu unii termeni din contract”, spune Maffei. „Dar cred, sincer, că factorul determinant este faptul că aceștia au o perspectivă diferită și o altă lume diferită de celelalte firme”.
Neighborly încearcă o nouă cale. Prin intermediul Sound Ventures, Kutcher și Oseary vor să se concentreze pe domeniile total monotone. Aceștia au investit deja în automatizarea resurselor umane (Zenefits), transparența financiară a guvernelor locale (OpenGov) și în serviciile de uz casnic (Handy).
Cei doi se așteaptă să finanțeze 60-70 de companii în următorii ani. Pentru a crește investiția de 100 milioane de euro, vor fi nevoiți să facă pariuri mai mari în etapele ulterioare. „Patru dintre ele, dacă suntem norocoși, vor fi supernova, iar 50% dintre acestea se vor încadra în buget”, spune Kutcher. „Și 25% dintre ele vor eșua. Nu trebuie să le explicăm asta celor de la Liberty”.
Tranzacția ar putea crește. Aceștia i-au aliniat pe cei de la TPG Capital pentru a le furniza numerar suplimentar dacă o companie din portofoliu caută o infuzie mai mare. Și buzunarele celor de la Liberty par a fi deschise, de asemenea. „Ei pot veni mereu înapoi și cere mai mult”, spune Maffei.
Kutcher și Oseary discută lucruri importante, în timp ce stau în fostul dressing din Burbank și se gândesc la posibilitatea de a deschide un incubator. Chiar în acel moment, un mașinist intră în cameră și îl întreabă pe Kutcher dacă este pregătit pentru ședința foto. „Voi fi acolo în două minute”. Această întrerupere îi oferă lui Kutcher o perspectivă de ajutor. Acesta a făcut peste 20 milioane de dolari în ultimul sezon al serialului „Two and a Half Men“. Oseary, care de curând a încheiat turneele cu U2 și Madonna, cu încasări de 152 milioane de dolari, respectiv 305 milioane de dolari, probabil va lua acasă 15 milioane de dolari. Aceste lucruri sunt pasiunile acestor tipi. Nu este o chestiune de viață și moarte.
„Dacă nu facem nici măcar un dolar, dar schimbăm lumea într-un semnificativ, deoarece rezolvăm probleme reale și sprijinim oameni minunați, încercând tot posibilul pentru a-i ajuta, rezultatele vor fi cele care ne vor furniza energia necesară pentru a continua aceste lucruri”, spune Kutcher. A vorbit ca un adevărat veteran din Silicon Valley.

Traducere și adaptare de Raluca Lipoveanu

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii