Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Opinii |
|

Opriţi „balonarea“!

De câţiva ani buni, a crescut simțitor pe piața românească nu numai numărul de produse OTC (Over The Counter – medicamente care se eliberează în farmacii fără prescripție medicală), dar mai cu seamă agresivitatea campaniilor de publicitate.
Petre_Barbu.jpg

Pe televiziune, la radio, în online, românii sunt bombardați cu tot felul de promisiuni și avantaje pe care le oferă suplimentele alimentare, medicamentele analgezice, digestive, respiratorii ori împotriva răcelii și gripei. Obiectivele acestor campanii furibunde sunt evidente: creșterea vânzărilor. Nicio promisiune nu este gratuită. Cumperi, încerci și vezi dacă suferința ori durerea ți-a trecut.

Aceste campanii de comunicare, derulate atât în mass-media, cât și în farmacii, au atins cote paroxistice. Producătorii, în goana pentru atingerea target-ului de vânzări și creșterii profiturilor, profită în România de o legislație permisivă și de „activitatea” unor instituții adormite și decorative: CNA, Consiliul Român pentru Publicitate, Agenția Națională a Medicamentelor și, nu în ultimul rând, Ministerul Sănătății.

Asistăm hipnotizați la această revărsare de mesaje propagandistice, care îi „spală” pe creiere pe români. Revoltător este faptul că niciun astfel de mesaj de promovare nu pomenește nici măcăr în cinci secunde de reclamă și despre efectele secundare și riscurile la care sunt expuși pacienții. Pentru că orice medicament, se știe, are și efecte secundare. Medicamentele nu sunt cartofi ori ridichi care să se vândă la kilogram, în piață, ci niște produse cu o ridicată încărcătură a responsabilității pentru cei care le comercializează. Iar aceste responsabilități, în România, nu sunt asumate nici de producători și nici de specialiștii în comunicare. Bani să iasă! – asta este deviza sub care se pompează în promovarea OTC-urilor.

Cu un public slab educat și cu un sistem medical devastat, este ușor să dirijezi astfel de mesaje „salvatoare” pentru sănătatea oamenilor trimiși să cumpere medicamente în farmacii, ca și cum ar cumpăra iaurturi în supermaketuri. Pentru că farmaciile, tot cu complicitatea Ministerului Sănătății și a Colegiului Farmaciștilor (breasla profesională!), s-au transformat în veritabile rețele de supermarketuri, ceea ce este aberant.

Mesaje cu „aere” de credibilitate de genul „ameliorează balonarea” sunt de-a dreptul caraghioase și penibile. Care este, concret, promisiunea medicamentului în urma administrării? Se reduc numărul de „vânturi” ale pacientului trase într-o zi? Sub umbrela „ameliorării” se poate ascunde orice scuză din partea producătorului, în cazul în care balonarea pacientului persistă și după administrare.

Firește, fandosiții din domeniul farmaceutic și al comunicării, care urmăresc doar profiturile, au tupeul de a motiva aceste reclame ca făcând parte din campanii de educare a publicului, de informare, care au rolul de a scoate în evidență „beneficiile pentru consumatori”. Bla-bla-uri! Să nu ne ascundem după deget! Acest bombardament publicitar are numai rațiuni comerciale. Sfidează publicul și ating cele mai nerușinate și mai perverse culmi ale manipulării.

Cum este posibil ca într-o reclamă radio, un copil să-i ceară mamei că ar vrea „sirop pentru imunitate”? Sau tot într-un spot radio, un alt copil cere (tot mamei) „propolis C echinaceea”! Nu faptul că astfel de reclame sunt neverosimile este scandalos, ci faptul că sunt înregimentații copii în aceste afaceri! Să angajezi inocența copiilor astfel de campanii, mizând pe „cartea emoțională”, pentru a-ți crește vânzările, este o dovadă a unor caractere imorale ce activează în acest domeniu.

Din păcate, nicio instituție a statului sau a breslei nu temperează năvala acestor reclame, care ne „balonează” viața!

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii