Cautare




, Contributor

Blogul lui Lucian Davidescu (riscograma.ro)

Plasamente |
|

Oportunitățile anului

Anul care a început se anunță bun pentru cea mai mare parte a antreprenorilor, după o creștere economică peste așteptări, un buget de stat care izbutește să se încadreze în parametri țintiți și o stabilitate a cursului valutar vecină cu nefirescul.

Prețul mic al petrolului vine să ajute și mai mult – potențial mai mare al partenerilor economici, prețuri mai reduse la transportul de marfă și input energetic mai ieftin.

Prin urmare, anul 2015 va fi în principal unul al exporturilor – după ce acest sector a fost printre puținele care n-au simțit criza, ba chiar a crescut cu 25%, de la 40 de miliarde de euro în 2008 la 50 de miliarde în 2014. Anul acesta sunt toate șansele pentru o creștere de încă măcar 10%, ceea ce înseamnă minimum 5 miliarde de euro bani noi în economie și pe care exportatorii sau partenerii lor locali au cele mai mari șanse să-i împartă. Totuși, exportul nu este la îndemâna oricui – cere investiție mare de capital și angajați mulți.

Însă logica pieței funcționează după aceleași principii și în cazuri importurilor. Costuri mai mici înseamnă că unele mărfuri de import devin și mai competitive, iar la altele de-abia acum apare oportunitatea de-a fi aduse în țară. De la „micul trafic de frontieră“ și până la retailerii de electronice care stau cu ochii pe ebay sau alibaba – toată lumea are de câștigat.

Comerțul intern nu merge încă prea bine, așa că sunt esențiale cercetarea pieței, testarea prin încercare și eroare, livrările flexibile. În astfel de vremuri se vând bine două concepte: economia, adică investițiile care vor scuti cheltuieli pe termen lung, și certitudinea,  adică produsele de care nu te poți lipsi, indiferent de categoria de preț.

Serviciile, din păcate, rar intră la oricare dintre aceste categorii, așa că perspectivele nu sunt foarte bune. Există o excepție notabilă totuși – serviciile de recondiționare sau reparații majore. Iar atelierele sunt pline de obiecte care n-au mai fost înlocuite și așteaptă să trăiască încă o viață: de la telefoane și computere la mobilă și mașini.

Transporturile sunt influențate pozitiv de prețul mic al benzinei, în cazul mărfii unde cererea este într-adevăr elastică. La transportul de persoane elasticitatea este mult mai mică, iar efectele merg în ambele sensuri – unii vor alege să folosească iar automobilul personal. Rămâne de văzut dacă în acest caz netul pentru transportatori va fi în plus sau în minus.

Agricultura este în continuare una dintre afacerile cel mai ușor de pornit, dar există deja o presiune de prețuri mai mare decât până acum, așa că atenție. Cine are experiența pământului și a pieței este sigur că va supraviețui și poate chiar va face bani fumoși. Cine nu, poate fi sigur cel mult pe o recoltă mai bună sau mai slabă.

Energia regenerabilă își întețește ritmul de creștere, chiar și după ce eolianul și-a atins potențialul. Prețul mic al panourilor solare cuplat cu subvenția de la stat face o astfel de investiție ușor de amortizat – 5-10 ani. Iar sectorul biomasei, unde potențialul este cât la primele două la un loc, încă n-a început măcar să fie explorat. Dacă trece în sfârșit legea care le permite micilor consumatori să furnizeze curent înapoi în rețea la preț garantat, pragul de intrare pe piaţă scade dramatic și se deschide astfel un nou ecosistem de afaceri în care teoretic oricine poate intra.

În IT lucrurile sunt așezate, cu o tendință solid crescătoare și imună la criză, dar și cu o piață destul de competitivă unde se intră greu. Prăbușirea gigantului cu picioare de lut abonat la contracte cu statul SIVECO, exemplu care ar putea fi urmat cu succes de companii din aceeași categorie, ar putea deschide oportunități pentru celelalte firme, care pot face performanță mai bună la preț corect – dar în general e vorba doar despre cele care știu piața și care până acum au încercat și au ratat.

Media are șanse mici să își revină, cu o piață de publicitate cuplată totuși la potențialul modest de consum intern. Există însă o categorie nouă de public, ale cărui nevoi sunt slab acoperite: proaspeții posesori de smartphone pentru care acesta este primul computer conectat la internet pe care l-au avut vreodată. Nu sunt interesați de media clasică, dar își vor folosi conexiunea 3G pentru a afla informații punctuale, care le sunt direct utile – este o piață complet nouă, de ordinul milioanelor de consumatori, cărora prea puțini li se adresează acum.

Orice proiect din fonduri UE are șanse mai mari de materializare acum că se încheie ciclul multianual european, iar autoritățile se căznesc să absoarbă cât mai mult, cât mai repede. Totuși, există și riscul ca mulți dintre beneficiarii care pe final „și-au făcut suma“ să nu mai plătească mai departe și să dispară în ceață.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii