Cautare




, Contributor

Bunuri de consum |
|

Olympus sau tradiţia de a face lactate

Experienţa grecilor în materie de lactate este recunoscută, iar produsele pe care le fac la Braşov duc eticheta „made in Romania” în toată Europa.
Ilias Pliatsikas, Olympus

Ilias Pliatsikas mărturiseşte că nu ştia nimic despre piaţa de lactate din România înainte de a veni aici în calitate de director general al Olympus România, producătorul brandurilor Oly și Olympus. „România este o țară foarte puternică și are un avantaj foarte mare în ceea ce privește producția de materie primă. Este multă și bună din punct de vedere calitativ”, spune Ilias Pliatsikas despre avantajele competitive ale României în acest domeniu.

Este de aproape şapte ani în România, ţară pe care o consideră „o oportunitate” fiindcă a reuşit să înveţe aici lucruri pe care, în Grecia, spune că le-ar fi deprins în 15-20 de ani. „Am venit la o companie care atunci începea să construiască fabrica şi am văzut totul de la început. Aşa am crescut şi am evoluat împreună”, mai spune el.

În opinia sa, una dintre şansele României o reprezintă și faptul că este o țară în care se consumă lactate. „Românii mănâncă lactate dimineața, la prânz și seara. Problema este că nu știm exact cât se consumă. Potrivit studiilor Nielsen, pare că piața stagnează. Dar producția de lapte crește și, totuși, nu vedem niciun rezultat”, mai spune grecul. Problema în acest sens este faptul că TVA de 24% pentru alimentele de bază este foarte mare şi, prin urmare, „piața neagră şi evaziunea fiscală sunt la un nivel ridicat. După estimări, este jumătate-jumătate (piaţa neagră a lactatelor faţă de cea oficială – n. red.)”, spune Ilias Pliatsikas.

În plus, o altă problemă este faptul că, în ceea ce priveşte produsele care de pe piaţa neagră, nu există un control calitativ. „Nu au niciun certificat, nimic. Este pur şi simplu ceva care se numeşte lapte sau brânză, dar nu se ştie exact ce”, mai spune Ilias Pliatsikas. Dintre statele europene, Grecia şi Franţa sunt primele ţări în materie de consum de brânză. „În România, consumul este de aproape de şapte ori mai mic, comparativ cu Europa de Vest”, mai spune Ilias Pliatsikas.

Un mare şoc a fost însă criza economică din 2008. „Îmi amintesc că intram în supermarket şi oamenii îşi umpleau coşurile înainte de criză. Şi într-o noapte s-a schimbat totul”, mai spune grecul. Acum piaţa şi-a găsit echilibrul şi creşte „mai sănătos” decât o făcea înainte de 2008. În ceea ce priveşte afacerea pe care o conduce spune că nu prea a simţit criza mai ales că exporturile reprezintă 75% din cifra de afaceri. Exporturile pleacă spre Albania, Grecia, Bulgaria, Serbia, dar şi mai departe către Spania sau Germania.

Explică totuşi că lucrul cel mai dificil a fost să îi convingă pe clienţi de calitatea unui produs făcut în România. „Am observat că, acum, consumatorii (străini – n. red.) au încredere în produsele făcute în România, dar acum câţiva ani nu era aşa. Este o schimbare care se vede”, mai spune Ilias Pliatsikas.

Fabrica de Lapte din Braşov, deţinută de grecii de la grupul Olympus, cu cei aproximativ 200 de angajaţi ai săi, funcţionează acum, în medie, la 50-60% din capacitatea sa. „Putem să producem, în medie, 100 de tone pe zi de brânză. Pentru iaurt, putem ajunge la 50-60 de tone pe zi, iar în ceea ce priveşte laptele, avem posibilitatea să îmbuteliem 17.000 de litri pe oră”, spune directorul general al Olympus Dairy Industry.

Iaurtul şi brânza sunt cele mai vândute produse în România, iar în ceea ce priveşte produsele bio, acestea rămân în continuare o nişă, cu un volum destul de mic al vânzărilor. Deocamdată spune că este greu pentru că, fiind un volum mic, costurile sunt foarte mari pentru producători, dar crede în acest domeniu şi de aceea spune că există potenţial pentru o astfel de piaţă. „Cu siguranţă, nu văd firme numai cu produse bio, dar merită oferită consumatorilor o alternativă”, mai argumentează el. În ceea ce priveşte aşteptările de viitor spune că planul este să crească anual vânzările cu zece milioane de euro şi este optimist pentru 2015, mai ales că, pentru 2014, a ajuns la o cifră de afaceri de 65-70 de milioane de euro.

Recunoaşte că cele mai grele momente de când se află în România au fost chiar primele luni, timp în care a trebuit să se adapteze modului de viaţă de aici, a învăţat drumurile şi a început să vorbească limba română pe care acum o stăpâneşte foarte bine. „Cam după un an puteam să înţeleg o conversaţie, vorbeam însă mai greu. Iar drumurile le-am învăţat mai bine noaptea, am condus mult în Bucureşti, noaptea, atunci când oraşul este gol. Pentru cine îşi doreşte, este uşor”, mai spune Ilias Pliatsikas.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii