FacebookTwitterLinkedIn

„O piață foarte mică dacă ne gândim la mărimea țării, la nevoile noastre și mai ales în comparație cu orice țară din jurul nostru. Investițiile în soluţii de business și, în general, în infrastructura IT vor avea un impact mare, aşa că ar trebui să fie o prioritate. Existenţa unor sisteme de business management este vitală pentru supravieţuirea și dezvoltarea unei companii”, spune Tomșa. Potrivit estimărilor sale, o companie locală, cu o cifră de afaceri de circa 25 de milioane de euro investește anual, în medie, circa 100.000 de euro în soluţii IT de business.

Cât despre evoluţia acestor cifre în anul următor, reprezentantul SAP spune că este destul de greu de estimat. Situația va depinde în special de măsurile guvernamentale, de bugetul pentru anul viitor, de evoluția ratei de absorbție a fondurilor europene, dar și de contextul economic internațional. „Sunt multe criterii care intră în joc. Totuși, ar trebui să vedem o creștere a pieței, însă deocamdată există o ceață totală în ceea ce privește situația anului 2015. Acum, multe companii sunt încă în situaţia în care încearcă să supraviețuiască în piață”, explică Valentin Tomșa. Cu toate acestea el este de părere că anul viitor va fi anul în care vor reîncepe investiţiile în infrastructura rutieră, feroviară, în zona de retail şi în special agricultură, în îmbunătăţirea utilităţilor şi eficientizare energetică. „O altă zonă care cred ca va evolua foarte bine în următoarea perioadă este zona de exporturi. Iar aici mă refer la exporturile către celelalte continente – Asia, Africa, America –  pentru că în Europa există deja o saturare”, mai adaugă Tomşa.

Investiţiile în aceste domenii vor influenţa pozitiv evoluţia pieţei IT, implicit şi a celei de software de business. Tehnologia cloud, cea mobilă, rețelele sociale și Big Data sunt elementele care vor dicta trendurile în industria de software. „De asemenea, mobilitatea este o zonă investițională importantă. Lumea devine tot mai mobilă şi se pot crea foarte multe soluţii pentru acest sector”, argumentează reprezentantul SAP România. Totuşi, el recunoaşte că suntem încă destul de departe de a vorbi de o piaţă a soluţiilor software de business în zona de mobile, dar este convins că, în viitorul apropiat, se vor face paşi importanţi spre dezvoltarea unei pieţe şi în acest domeniu. Companiile nu se vor rezuma doar la aplicarea unor soluţii de mobilitate ci îşi vor propune implementarea unor strategii bine puse la punct prin care să devină mobile, susţine directorul companiei de software.

SAP România  a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri de circa 27 de milioane de euro, în creştere cu peste 16% faţă de anul anterior. Compania are aproximativ 400 de angajaţi în cele trei centre Nearshore, de la Timişoara, Bucureşti şi Cluj, dar îşi propune să crească numărul lor cu până la 600, în următorii doi ani.

SAP AG, cel mai mare producător mondial de software şi tehnologie pentru afaceri, este prezent pe piaţa românească încă din 2002, când Valentin Tomşa a pus bazele acestei subsidiare. Absolvent al Facultăţii Tehnologia Construcțiilor de Mașini, din cadrul Politehnicii din Bucureşti, Tomşa a fost director de vânzări în cadrul IBM România, înainte de a se alătura echipei SAP.  Întreaga lui carieră este legată de mediul corporatist, pe care nu crede că îl va părăsi prea curând.

„Dacă aş avea un profil de investitor aş investi într-un start-up, dar nu îl am”, spune Tomşa. El susţine că micile companii româneşti aflate la început de drum au foarte mari şanse de reuşită pentru că aici există  un mare potenţial uman, însă României îi lipseşte un mecanism care să fie capabil să pună în mişcare aceste start-up-uri, să le ajute să se dezvolte şi să devină companii puternice, aşa cum se întâmplă în afară.