Cautare




, Staff

Afaceri |
|

O soluție pentru cei mici

România este campioană la capitolul creștere economică în UE, dar situația este periculoasă pentru evoluția economiei. Există, însă, O soluție pentru echilibrarea situației.
120 Rudolf Vizental

„Cea mai mare greșeală pe care putem să o facem este să ne oprim la analiza macro”, a spus Rudolf Vizental, CEO al CIT Resources, parte a CITR Group, în cadrul celei de-a patra ediții a Forbes CEE Forum. România a avut cel mai mare ritm de creștere economică din UE, în ultimii doi ani (de 4%, în 2015, și de 4,8%, în 2016), care a continuat în primele două semestre ale acestui an, de 5,9%. „Studiul micro relevă o realitate mai cruntă: există două economii. O economie a celor mari și o economie a celor mulți. 1% din companiile din România (n.red. – 6.521 de companii) generează 61% din cifra de afaceri cumulată (n.red. – 170 de miliarde de euro din 281 de miliarde de euro). Este un dezechilibru care afectează destul de mult și exprimă dificultatea în care se află celelalte 99% dintre companii. Prima dată când m-am uitat pe cifre, am zis că nu poate fi adevărat”, a explicat Vizental.

„Studiul CITR Group privind evoluția companiilor de impact din România”, pe baza datelor din 2015, mai arată, dacă ar fi o piramidă, că la vârful economiei românești sunt 560 de companii cu active de peste 50 de milioane de euro, fiind motorul economiei, iar, la bază, sunt 640.000 de companii cu active de sub un milion de euro. La mijloc, sunt 2.188 de companii cu active de câte 10 – 50 de milioane de euro, precum și 16.815 companii cu active de 1 – 10 milioane de euro. De asemenea, primele 560 de companii angajează aproape 614.000 de persoane, următoarea categorie aproape 640.800 de persoane și cele 16.815 de companii aproximativ 870.800 de persoane. Statisticile arată că, în țara noastră, sunt 4,5 – 5 milioane de angajați dintre care 1,8 milioane sunt bugetari. 

România, la fel de fragilă ca în 2007-2008

De asemenea, doar aproximativ 1.500 de companii active în România sunt companii sănătoase, cu active de peste zece milioane de euro, astfel încât să reprezinte zona de interes pentru consultanți, investitori și bănci, potrivit studiului CITR. „În aceste condiții, avem cel puțin 18.500 de companii cu active mai mari de un milion de euro considerate neatractive, nu avem servicii suficient de specializate în aceste zone. Investitorii nu se aventurează sub pragurile lor, iar băncile le consideră nefinanțabile; ele au produse debt to equity, un rețetar, dar o restructurare se aplică de la caz la caz, fiecare companie are nevoi diferite. Într-un context economic în care băncile preferă să-și vândă portofoliile de credite neperformante, nu văd perspective pentru dezvoltarea acestui mecanism. Chiar dacă nivelul acestora în România a ajuns la cel mai mic din ultimii opt ani, în realitate aceste credite nu au dispărut, ci doar s-au transferat de la un proprietar la altul, iar situația companiilor a rămas la fel de dificilă”, a detaliat oficialul CITR Group. Acest dezechilibru acționează puternic asupra modului în care 99% dintre companiile din România își desfășoară activitatea, a avertizat Vizental: „Economia românească este dependentă de acest număr restrâns de societăți mari, iar companiile mici și mijlocii, care formează marea majoritate a companiilor din România, sunt extrem de vulnerabile. România rămâne la fel de fragilă ca în 2007-2008, iar experiența crizei anterioare nu creează vreun confort, fiindcă nu suntem mai bine pregătiți acum pentru eventualitatea unui recul”. 

În plus, Vizental a apreciat că lipsa companiilor mari provoacă un număr redus de tranzacții de fuziuni și achiziții, la nivel național. „Deși România reprezintă cea mai atractivă economie din Europa de Est, oportunitățile concrete sunt de cele mai multe ori mult prea mici pentru a atrage investitori instituționali. Pentru a crește, trebuie avute în vedere și opțiunile de consolidare, nu doar de creștere organică”.

Soluții pentru creșterea economică

Pentru a continua creșterea economică și a ne menține indicatorii macroeconomci, rețeta este una pentru cele 1% și alta pentru celelalte companii, a punctat CEO-ul CIT Resources. „Pentru cele 1%, rețeta este să le lăsăm în pace, fiindcă știu foarte bine ce au de făcut și principala lor problemă este doar resursa umană. Vor continua să fie motorul economiei românești și vom avea creșteri, de la an la an, de 2%, 3%, 5%”. Întrebarea este ce trebuie făcut pentru a crește celelalte companii care se află în dificultate și sunt într-o criză de creștere? „Care este sursa acestei crize? De unde vine sursa acestei crize? N-am avut răspuns la toate întrebările, când mi-am făcut speech-ul. Dar comparația cu organismul unui adolescent este foarte bună cu situația în care se află aceste companii: sunt într-o perioadă de pubertate și le este greu să facă pasul de la IMM și micro către corporate”. Dragoș Anastasiu, directorul Eurolines, a comparat în cadrul Forbes CEE Forum situația actuală din România cu schimbările din organismul unui adolescent – o parte vrea să rămână la fel ca înainte, alta să se dezvolte (spre Occident).  Astfel, cele 99% de companii au nevoie, în primul rând, de finanțare, dar nu doar de credite, ci și de capital. În piață sunt bani disponibili, dar nu pentru ele, a precizat Vizental. „Cererea și oferta nu se întâlnesc. Avem partea stângă și partea dreapta a creierului, dar nu avem hipotalamusul. Sunt bariere culturale, de finanțare, investitorii care vin în România consideră aceste oportunități mult prea mici pentru a-și aloca resurse. De cealaltă parte, antreprenorii români fac o confuzie între companie și propria lor identitate. Nu prețul este de cele mai multe ori problema în a se despărți de o companie și de a-i solicita unui investitor să se alăture, ci faptul că fac această confuzie”. Aceste condiții accentuează dificultatea de a realiza tranzacții de fuziuni și achiziții. 

Vestea bună este că există soluții, aceste companii având un mare potențial. „Aceste companii trebuie văzute ca o resursă imensă de creștere. Dacă la primele 1% avem un potențial de creștere de 5%-7%, dincoace potențialul este imens, trebuie doar să aplicăm măsurile potrivite pentru acestea. Efectul va fi de două – trei ori mai mare decât în cazul companiilor aflate în partea de sus a piramidei”, a punctat Vizental.

Soluția cea mai bună este un integrator, care, pe de o parte, să înțeleagă așteptările investitorilor, iar, pe de cealaltă parte, nevoile de finanțare ale acestor companii, a propus oficialul CITR Grup. „Acesta este un pas intermediar pe care nici băncile, nici investitorii străini nu pot să-l facă. Mesajul este de a înțelege acest potențial, această resursă de creștere, de a nu ne lăsa permanent furați de rezultatele macro din economia românească și de a coborî la nivel micro, pentru că media aritmetică din România nu reprezintă pe nimeni. Sunt două extreme ale aceleiași economii. De obicei, partea de jos servisează partea de sus, iar potențialul de creștere reprezintă resursa cea mai mare pe care o avem la îndemână”, a susținut CEO-ul CIT Resources. 

El a completat că provocarea cea mai mare este crearea unor branduri românești – de a le lua de jos și de a le duce la nivel european. „În același timp, mai este provocarea de a crea un nou val de entuziasm antreprenorial, deoarece s-a așternut un pic praful peste acest termen. Fie eșecurile prin care au trecut, în ultimii ani, i-au făcut să renunțe la business și să nu încerce să se reîntoarcă, deși mesajul nostru este că experiența, chiar dacă este un eșec, este extrem de valoroasă, fie noua generație trebuie să vină cu acest nou entuziasm și să găsească ADN-ul antreprenorial în propriul organism”, a mai spus oficialul CIT Resources. 

El a mai recomandat, în special, o consolidare pe orizontală, în aceleași domenii de activitate, pentru creșterea în volum și reducerea costurilor, un proces de care încă fugim ca de frica colectivizării, păstrată pe undeva ca o frustrare istorică.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii