Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Leadership |
|

O pălărie cu valoare: ce mai oferă piaţa de MBA-uri

Tiffin MBA
Şcolile de afaceri de top nu ar trebui să se confrunte cu dificultăţi majore, de vreme ce au ca parteneri cei mai buni profesori de business. În România, ultimele luni au adus noutăţi, iar numărul de participanţi tinde să crească.

 

 

 

Obţinerea „pălăriei” de absolvent de MBA înseamnă că purtătorul are o viziune de ansamblu, înţelege mai multe subtilităţi şi corelaţii decât alţii, pe lângă faptul că dezvoltă abilităţi de leadership şi de comunicare foarte bune. Dincolo de creşterile salariale (teoretic, un absolvent de MBA ajunge să câştige cu 50% mai mult, conform unui studiu Forbes realizat în SUA), sunt multe motive pentru care un MBA poate fi considerat cea mai importantă „şcoală de după şcoală” şi o investiţie importantă. Printre acestea, se numără o deschidere către alte opţiuni de carieră, dezvoltarea personală şi cunoştinţele în sine. Asta dacă motivele crizei economice şi al concurenţei din ce în ce mai acerbe nu sunt destul de convingătoare. La nivel global, se remarcă o creștere a numărului de manageri dornici să urmeze un MBA şi EMBA. Cursanţii români rămân şi ei motivaţi, ba chiar au început să plătească singuri astfel de programe, deoarece multe companii au redus bugetele.

Asebuss Romanian-American School of Business, care se adresează unor persoane aflate deja în poziţii de conducere sau având propriile firme şi este cel mai vechi program de la noi, observă tendinţa ca participantul să îşi plătească singur taxa anului I, iar compania să preia costurile aferente anului II. Aproximativ 60-65% dintre cursanţi sunt sprijiniţi financiar de către companii, iar unele dintre acestea revin la decizia de a-şi sprijini oamenii-cheie să participe în programe MBA sau Executive, „în ideea în care ele constituie atât un instrument de dezvoltare managerială, cât şi de reţinere a celor mai talentaţi manageri”, susţine Bianca Ioan, marketing director Asebuss. Dar faţă de anii precedenţi a crescut numărul celor care îşi plătesc singuri cursurile. „Acest lucru le conferă, de fapt, mai multă flexibilitate în luarea deciziilor şi în relaţiile cu angajatorii”, adaugă ea.

Vezi aici ediţia specială Forbes din 8 septembrie, “Şcoala de după şcoală”

Factorul determinant în alegerea programului potrivit rămâne în continuare prestigiul universității, iar pentru a menţine în piaţă un program de MBA e nevoie de skill-uri de business de excepţie, în condiţiile în care în România sunt acum 16 programe de MBA şi Executive MBA disponibile, care concurează şi cu alte universităţi din afară. De pildă, Stanford a anunţat de curând că va trimite un reprezentant la Bucureşti pentru a susţine o sesiune de informare şi a atrage participanţi. Miliardarul american George Soros se pare că nu a reuşit, deoarece programul oferit de CEU Business School, şcoală fondată de omul de afaceri, a ieşit de pe piaţa românească în 2010. Cel mai recent intrat în joc este Danubius International Business School (DIBS), fondată în ianuarie 2013 ca un departament al Universității Danubius, care a adus în România programul International MBA, în parteneriat cu Universitatea Arcadia din Philadelphia, SUA.

Costurile de operare ale unei şcoli de MBA sunt mari, mai ales din pricina fee-urilor unui profesor (adesea de la instituţii de prestigiu precum Harvard sau Standford) care sunt în medie de 5000 de euro. Jucătorii mai vechi au fost nevoiţi să se adapteze noilor condiţii impuse de criză (restrângerea bugetelor companiilor) şi au operat reorientări, diversificări, reduceri ale numărului de cursuri sau duratei totale a programului. De pildă, Pilkington Rațiu Business School și Maastricht School of Management România au fuzionat în 2013.

 

Ce e nou pe piaţă

WU Academy (prin Vienna University of Economics & Business) a inițiat de curând şi primul program de management pe termen scurt, Executive Energy Expert, adresat exclusiv experților și executivilor din industria energiei. Acesta oferă o abordare integrată a tematicilor industriei energetice: tendințe actuale și schimbări în sectorul energetic, economia energiei, negociere, reglementarea sectorului energetic, cu accent asupra celor mai recente directive europene.

Asebuss a introdus anul acesta o nouă simulare de business în leadership şi teambuilding, care se adaugă celor două deja existente în program, axate pe strategie, respectiv marketing, şi a inclus realizarea unui profil de leadership individual în colaborare cu HART Consulting. De asemenea, a lansat anul trecut şi un MBA adresat atât antreprenorilor la început de drum, precum start-up-uri inovatoare, dealeri, reselleri, mici producători sau francizori, cât şi celor care doresc să îşi extindă afacerea, iar în cadrul cursurilor se lucrează cu studii de caz, pentru a înțelege practic diverse aspecte ale business-ului. Programul MBA orientat către antreprenoriat cuprinde de asemenea întâlniri şi discuţii cu antreprenori de succes din România care exemplifică şi dezbat situaţii şi decizii critice pe care le-au parcurs în propriile companii.

Businessman

De altfel, un target important al şcolilor de business ar trebui să fie antreprenorii, cu atât mai mult cu cât în România mulţi dintre ei au intrat în business fără să aibă o experienţă sau şcoală de profil, iar acum ajung la un nivel ridicat de management. Numărul celor interesaţi să înveţe este, într-adevăr, ascendent. „El a crescut exponenţial după 2008 şi se menţine undeva la 20% din componenta unei cohorte (termen sociologic, absolvenţi)”, după cum observă Roxana Ioniţă, Director Tiffin Executive MBA. „EMBA-ul oferă antreprenorului un manual de utilizare al business-ului, acele instrumente de care are nevoie; întâlneşte diferite persoane cu aceleaşi probleme, iar la multe dintre ele, se găsesc şi soluţii”, spune Ioniţă. Şi la Wu Executive Academy, din numărul total de studenți înscriși în programul EMBA Bucharest 2013-2015, aproximativ 10 – 15% sunt antreprenori, ceea ce înseamnă cu aproximativ 3 procente mai mult faţă de promoţia anterioară.

 

Interes în creştere

Numărul de participanţi tinde să crească, în cel mai rău caz să stagneze, după cum ne-au confirmat cele cinci şcoli care au răspuns întrebărilor Forbes România. Ba chiar, Alina Vasile Toader, Country Director Sheffield EMBA, vorbeşte despre cea mai bună creştere (ca număr de candidaţi) de după criză, „după revenirea înceată din ultimii trei ani”. Cea mai cerută specializare dintre cele cinci specializări de la Sheffield Executive MBA, rămâne cea în general management, celelalte fiind marketing, finanţe, logistică şi health care management.

„Nevoia de dezvoltare profesională există în continuare şi am observat că angajaţii aflaţi în poziţii de middle management şi top management au devenit mult mai conştienţi de acest lucru în această perioadă de efervescenţă economică”, susţine Roxana Ioniţă, Director Tiffin Executive MBA. Programul de care se ocupă a primit mai multe solicitări chiar şi din Europa şi Statele Unite ale Americii, deşi numărul studenţilor străini interesaţi de un program EMBA în România este, în general, redus. Promoţia Tiffin din 2013 a avut 24 de absolvenţi. Programul EMBA oferit de Tiffin University în România are specializarea în General Management.

Şi WU Executive Academy are anul acesta în România de patru ori mai mulţi studenți care au aplicat în primele 5 luni de înscriere (față de aceeași perioadă a anului trecut). „O altă tendință semnificativă este creșterea numărului femeilor în ponderea aplicanților, aceasta fiind în prezent peste 50% față de 30%, cât a fost anii trecuți”, spune Adriana Codruța Georgescu, Program Manager EMBA Bucharest, WU Executive Academy.

Piaţa de Executive MBA se află într-un proces de stabilizare în ultimii ani, cu serii de participanţi mai mici, între 25-40 studenţi în clasă, „însă foarte motivaţi să valorifice la maxim investiţia de timp şi bani pe care o fac”, observă Bianca Ioan, director marketing Asebuss.

Cât costă să câştigi mai mult

Deşi un context mai dificil ar presupune o scădere de preţ, în cazul Tiffin, preţurile au suferit o uşoară creştere faţă de 2010: de la 16. 490 euro, la 17.000 euro taxa de şcolarizare pentru EMBA. „Având în vedere că orice criză economico-financiară este trecătoare, dar prestigiul programului nostru este un obiectiv permanent, scăderea calităţii pentru a putea avea costuri mai mici nu este o opţiune”, motivează Roxana Ioniţă. „Orice scădere de preţ ar trebui compensată fie de creşterea numărului de studenţi într-o grupă, ceea ce ar altera procesul de învăţare, fie de scăderea calităţii profesorilor, ceea ce ar avea de asemenea un efect nociv”, adaugă ea.

Vezi aici ediţia specială Forbes din 8 septembrie, “Şcoala de după şcoală”

Cel mai scump program de pe piaţă este cel de EMBA al Wu Executive Academy, al cărui cost se ridică la 35.000 de euro pentru întregul program, fiind incluse toate materialele de studiu, suportul tehnic, precum și catering. Dar şcoala oferă şi burse de merit de până la 50% femeilor lider, middle și top managerilor din întreprinderile mici și mijlocii sau celor din ONG-uri.

Proiectul ExMP (Executive Management Programme), promovat de către Camera Franceză de Comerţ şi Industrie în România (CCIFER) în parteneriat cu şcoala de business ESCP Europe, are un preţ redus faţă de celelalte analizate (de 12.000 de euro), deoarece el reprezintă 50% dintr-un Executive MBA şi este parte integrantă din curicula acestuia (atât creditele acumulate, cât şi taxele plătite sunt luate în considerare, dacă se doreşte continuarea studiilor şi finalizarea EMBA-ului într-unul din campusurile ESCP Europe).   ExMP durează nouă luni şi prezintă cursanţilor „o vedere din elicopter a principalelor discipline manageriale”, după cum îl descrie Alexandru Gabriel Tolomey responsabil al programului. La Asebuss preţurile programelor sunt relativ stabile şi diferă în funcţie de serviciile acoperite (durată, număr cursuri, training în afara Bucureştiului, vizite internaţionale). Taxa programului Executive MBA –Asebuss, de 9500 euro/an ( costul vizitei de o săptămână în Atlanta, SUA este inclus) acoperă cursurile, manualele şi alte materiale, cazarea şi masa în timpul sesiunilor rezidenţiale organizate în afara Bucureştiului.

La 20 de ani de la primul program lansat local, piaţa de MBA-uri este încă mică, în comparaţie cu altele (estimările neoficiale merg în jurul valorii de 4 milioane de euro), dar se află într-un proces de stabilizare şi maturizare. În România, mai sunt disponibile programe de MBA prin Globaltraining (City U MBA- City University of Seattle), ASE Bucureşti (MBA Româno-Canadian, MBA Româno-German, MBA Inde), Maastricht School of Management şi Open University Business School (prin intermediul Codecs).

Absolvenţi de top

dan boabes

Dan Boabeş, CEO SimPlus, spune că două dintre cele mai importante lucruri câştigate în urma unui MBA sunt: networkingul creat şi încrederea în forţele proprii. El a ales un Executive MBA în 2000, în România, pentru a nu întrerupe cariera şi a nu se îndepărta de familie. „Dacă ai deja o carieră în desfășurare, întreruperea ei pentru studii full-time ar putea dăuna”, adaugă el. MBA-ul ideal este, pentru CEO –ul SimPlus, „între două joburi sau înainte de a te aventura în antreprenoriat“. Vezi aici cum a făcut Dan Boabeş primul milion

 

Sergiu_Negut_print.jpgSergiu Neguţ, partener Mindit şi fost director general adjunct al reţelei Regina Maria, a urmat programul Insead în Franţa, despre care spune că i-a schimbat complet viaţa, până la a-l transforma dintr-o persoană introvertită într-una extrovertită. „În eseul pe care mi l-au cerut am scris că vreau să urmez o şcoală de top, pentru a conduce apoi o afacere de top şi a lucra într-o mare companie, apoi să mă întorc în ţară să aplic ce am învăţat. Ei au crezut mai mult decât am crezut eu la momentul acela, dar chiar aşa s-a întâmplat”. Citeşte aici mai multe despre background screening, domeniul Mindit

 

Vezi aici ediţia specială Forbes din 8 septembrie, “Şcoala de după şcoală”

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii