Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

O luptă fără sfârșit

Volumul de publicitate TV la supermarketuri și hipermarketuri a crescut cu 41,6% în primele trei luni ale anului. O creștere fulminantă. Dar operatorii de retail nu se vor opri aici!
corebusiness_publicitate_TV_122595391

Nu trece o zi în care să nu fie difuzată pe televiziunile noastre o reclamă pentru oferta unui supermarket sau hipermarket. Frecvența spoturilor pentru segmentul de retail rivalizează cu cea a operatorilor de telefonie mobilă. Nici bine nu-ți „tragi sufletul“ în fața micului ecran că „te lovește“ o reclamă care te anunță că, „la nu știu care supermarket“, kilogramul de cotlet de porc este la prețul de… Chilipir! Dacă ar fi să reacționezi la fiecare clip publicitar, ar însemna să-ți petreci toată viața în supermarketuri, profitând de aceste promoții care nu se mai termină. Pentru că, până la urmă, promoția este oportunitatea consumatorilor.

Cu ochiu’ liber se poate constata „bombardamentul” masiv al reclamelor dirijat de rețelele de retail. Agresivitatea pe televiziune, suportul cu cel mai mare impact la public, este justificat prin măsurile fiscale care au încurajat consumul și prin creșterea salariilor, mai ales la bugetari. Rețelele de magazine profită din plin de aceste condiții favorabile.

În primele trei luni ale acestui an, principalele opt rețele de supermarketuri și hipermarketuri au comandat reclame care au acumulat un volum de 27.760 puncte de audiență (GRP’30) pe targetul comercial (urban, 18 – 49 de ani). (Pe baza punctelor de audiență – Gross Rating Points – clienții publicitari cumpără timpi de reclame la televiziuni.) Bugetul de audiență este mai mare cu 41,6% față de cel din aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea este de-a dreptul spectaculoasă! Este cea mai mare majorare procentuală înregistrată pe piața de publicitate TV, depășind domeniul telecomunicații și farmaceutic.

Liderul consumului de publicitate TV pe acest sector a fost lanțul de magazine Lidl, cu un volum de 6.680 GRP’30 target comercial, în scădere cu 22% față de aceeași perioadă a anului 2016. Totuși, Lidl ocupă locul 20 în topul general al clienților publicitari în perioada analizată.

Pe locul secund se află rețeaua de magazine Profi, cu 5.126 puncte de audiență, în creștere cu 86,8% față de trimestrul I 2016. Profi România se află pe locul 27 în topul general al investitorilor în reclamele TV. În noiembrie 2016, fondul de investiţii polonez Enterprise Investors a vândut lanţul de magazine Profi din România către fondul Mid Europa Partners, pentru suma record pentru piaţa autohtonă de retail: 533 milioane de euro. În februarie 2017, Consiliul Concurenţei a avizat această tranzacție, cea mai mare investiţie a unui fond de equity în România. Este evident că noul proprietar al rețelei Profi urmărește creșterea cotei de piață, astfel încât a majorat consumul de publicitate TV.

Rețeaua de hipermarketuri Carrefour a înregistrat cea mai mare creștere procentuală de pe această nișă: 126,8%, acumulând un buget de 4.230 GRP’30 target comercial. Carrefour ocupă poziția 31 în clasamentul general. Trebuie precizat că rețeaua Carrefour a consumat publicitate și pentru magazinele Billa, achiziționate anul trecut. De altfel, retailerul francez a început de la 1 martie să redeschidă cele 86 de magazine Billa, preluate de la grupul Rewe, la sfârșitul anului trecut, sub formatul Carrefour Market. Această acțiune de remodelarea se va încheia la sfârșitul acestui an.

Și compania REWE, care operează rețeaua Penny Market, a consumat publicitate TV în creștere cu 28,3%. Reclamele pentru ofertele Penny Market au acumulat 4.018 GRP’30 target comercial. Scăderi ale volumelor de audiență au înregistrat Selgros Cash&Carry (-10,9%) și Mega Image (-57,3%).

Metro Cash&Carry a comandat reclame care au adunat un volum de 1.168 GRP’30 target comercial, față de primul trimestru al anului trecut, când nu a consumat publicitate pe televiziune.

Și rețeaua Kaufland a intrat în forță pe „felia“ publicității TV din acest an, acumulând o audiență de 3.985 de puncte, după ce în primul trimestru al anului 2016 a fost inexistentă pe micile ecrane.

Volumul de audiență obținut de nișa supermarketurilor reprezintă 5% din bugetul total de publicitate TV din perioada analizată.

Primul trimestru al anului anunță o luptă strânsă între operatorii din piața de retail în domeniul comunicării, luptă care nu cunoaște odihnă sau momente de respiro. Pentru că cine își va permite acest lux, va pierde.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii