Cautare




, Contributor

Scriu despre publicitate și media de 20 de ani. În 2013, am publicat cartea de interviuri „Primul an de publicitate”.

Media şi entertainment |
|

O frânare necesară

Alarmă în online! Producătorii și dealerii auto au redus la jumătate investițiile publicitare în prima parte a acestui an. Pentru că vânzările de automobile au crescut și fără publicitate.
shutterstock_285139883 [Converted]

La începutul acestui an (primele patru luni), producătorii și dealerii de automobile au fost extrem de rezervați în campaniile de promovare. Cifrele contrazic declarațiile optimiste referitoare la „sfârșitul crizei” și la „dezghețarea” bugetelor de publicitate. Cea mai mare cădere a investițiilor publicitare ale companiilor de automobile s-a înregistrat în mediul online. Tocmai în acest suport la modă în lumea publicității și foarte lăudat de oamenii de marketing!

Vezi care sunt companiile de automobile cu cele mai mari bugete de promovare pe RADIO

Cifrele BRAT din studiul „Monitorizarea Investițiilor în Publicitate” (MIP) arată că, în primele patru luni ale acestui an, volumul brut total de publicitate investit a fost de 2.203.304 euro, valoare calculată la tarifele–listă (rate card). Bugetul este mai mic cu 47,6% față de cel înregistrat în aceeași perioadă a anului 2015. De asemenea, numărul de afișări pentru reclamele digitale auto a fost de 165.734.071, în scădere cu 56% față de primele patru luni ale anului 2015.

Citește despre cum ocupă România locul 50 în lume în privința gradului de conexiune a populației cu mediul digital

Așadar, investițiile pentru promovarea mărcilor de automobile în mediul online s-au redus cu aproape jumătate față de anul precedent, iar expunerea a depășit pierderi de 50%. A căzut online-ul în dizgrația oamenilor de marketing din companiile auto? Este o mișcare strategică ce ține de conservarea forțelor (bugetelor) pentru evenimentele de mare audiență din acest an (EURO 2016 și Jocurile Olimpice)? Răspunsul este simplu: n-a fost nevoie de publicitate. Statisticele arată că, în primul trimestru al acestui an, vânzările totale de autovehicule noi (autoturisme și vehicule comerciale) au cunoscut în România o creștere generală de 17,3% comparativ cu aceeași perioadă din 2015. Pe fondul creșterii vânzărilor n-au mai fost necesare campanii de promovare la nivelul anului trecut. Când vânzările își urmează creșterea naturală este firesc ca „robinetul” publicității să fie reglat atât cât este necesar. Cel mai mare investitor în publicitatea online a fost Ford România, cu un buget calculat la rate card de 733.568 euro, conform monitorizării BRAT, reprezentând 6,04 milioane de afișări. Pe locul secund s-a aflat Porsche România, importatorul mărcilor Volkswagen (autoturisme și autovehicule comerciale), Audi, SEAT și  Škoda, cu un buget de 453.945 euro (rate card). Porsche România a beneficiat de 3,67 milioane de afișări.

Vezi care sunt firmele cu cele mai mari bugete de publicitate în PRINT 2016

De remarcat că producătorul Toyota, cu un buget de promovare în online de 348.981 euro (rate card), mai mic decât Ford și Porsche, a obținut pentru mărcile sale cea mai mare expunere de pe piața auto: 21.044.682 de afișări. Site-urile realitatea.net, gsp.ro și cancan.ro au obținut cele mai mari bugete de promovare din partea producătorilor auto, în primele patru luni ale acestui an. Un alt suport favorit al publicității auto este radioul. În acest caz, investițiile „au bătut pasul pe loc” față de 2015. Volumul total de publicitate radio la mărcile de automobile s-a ridicat la 577.477 euro, buget calculat la rate card, în creștere cu 7,1% față de primele patru luni ale anului 2014. O creștere relativ redusă. Au fost comandate 1.724 de spoturi radio, reprezentând o majorare de 2,2%. Cele două cifre nu relevă o „dezghețare” a bugetelor. Și pe acest suport de promovare, Ford România a investit cel mai mare buget de pe piața auto: 256.405 euro (rate card), pentru 652 de difuzări radio.

Primele trei rețele de radio care au atras cele mai mari bugete de publicitate auto au fost: Europa FM (164.574 euro), Pro FM (119.285 euro) și Digi FM (86.421 euro). Aceeași „frânare” a investițiilor se constată și în cazul presei scrise. Bugetul auto în print a fost de 2.690.987 euro (rate card), la nivelul anului 2015 (creștere de doar 0,02%). Numărul de machete publicitare a fost de 649, mai mare cu doar 2,5% față de 2015.

Cel mai mare investitor în print a fost Porsche România, cu un buget de 1.039.486 euro (rate card), fiind urmat de Trust Motors (690.744 euro – rate card) și Automobile Bavaria (283.791 euro – rate card). Se remarcă faptul că Ford, liderul investițiilor publicitare în online și radio, lipsește din topul consumatorilor de publicitate în print.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii