Cautare




, Contributor

Sunt redactor Forbes Romania, coordonator al proiectului Forbes 50 cele mai influente femei din România, scriu despre cariere, educație și servicii medicale.

Antreprenori |
|

O decizie strategică

camelia sucu_6011
Camelia Şucu a adus perspectiva antreprenorului în discuţia despre agricultură: un domeniu strategic, atât pentru ţară, cât şi pentru un om de afaceri.

A devenit cunoscută ca antreprenoare în retailul de mobilă (mai întâi Mobexpert, apoi Class Living), domeniu la care nu a renunțat, dar pe care l-a completat. Decizia de a investi în agricultură a fost luată de Camelia Şucu în mod raţional, după mărturisirile sale, în contextul în care criza se apropia cu paşi repezi și îndemna orice om de afaceri să se gândească serios la diversificare. Nu s-a înşelat, deoarece consultanţii consideră în prezent agricultura, alături de IT şi servicii, cele mai bune investiţii din România. Astfel, ea a renunţat la proiectul unei clinici în favoarea Pieţei de Gros din București, ale cărei active le-a achiziționat cu 3,5 milioane de euro în 2010. Scopul său a fost de a o transforma într-un adevărat centru logistic B2B, „unde să se întâlnească marfa de calitate şi fiscalizată, nu doar pentru supermarketuri, ci şi pentru mic gros”. „Îmi doresc să transform Abundia (noul nume al Pieței de Gros, n.red.) într-o mică Rungis (celebră piață pariziană, n.red.), în măcar 10% din ce este Rungis”, a spus antreprenoarea în cadrul CEE Forum. Ea își dorește diversitate, de la fructe, legume, produse de carne, peşte, dar şi flori. În cadrul aceluiași eveniment, a anunţat că va începe producţia de legume pe un teren de patru hectare pe care l-a achiziţionat în apropierea Bucureştiului. Astfel, diversificarea continuă pentru Camelia Șucu. A cumpărat solarii pentru o parte din teren și ar vrea să folosească seminţe de calitate, pur româneşti, din centrele de cercetare, deoarece „marea şansă o reprezintă produsele care au un gust adevărat şi agricultura bio. Văd că este o cerere foarte mare, mai ales dinspre Asia şi ţările arabe. Iar noi avem şansa unui pământ odihnit și a oamenilor care ştiu să muncească pământul”. De altfel, contribuie ea însăși la această cerere, prin intermediul unui alt start up în care este implicată alături de sora sa: Iconic Health, un program de wellness în care sunt folosite sucuri și preparate din fructe și legume.

De curând vorbea în cadrul unui interviu pentru Forbes România despre o posibilă colaborare cu Moldova, pentru a aduce şi produse (legume şi fructe, crude şi procesate) de acolo, fie prin centrele lor de desfacere, fie prin asociere. Ea a dat Moldova ca exemplu de promovare în cadrul târgului Fruit Logistica de la Berlin, dar şi ca facilităţi, deoarece există posibilitatea ca producătorii moldoveni să fie scutiţi de taxele vamale în Europa.

Antreprenoarea poate spune că s-a lovit de aceleași obstacole ca și restul producătorilor din domeniu. Un alt proiect al său este o fermă de vite din Bihor, pentru care a folosit fonduri europene şi şi-a propus să continue pe această cale, deşi nu este cea mai rapidă și întârzie implementarea. „Poţi să ai o idee, să ai forţa să o implementezi, dar te loveşti de multe hârtii”, explică ea. Ceea nu descurajează însă apetitul său antreprenorial și dorința de a înțelege și schimba lucrurile. „Totul vine din spiritul de cercetare, de a cunoaşte cauza”, pe care îl atribuie meseriei sale de bază, medicina. Este lucrul care a împins-o să vadă de ce lipseau produsele de bază de calitate din piețe și ce anume împiedică micii producători să se asocieze, acesta fiind singurul mod de a produce la un preţ competitiv.

„Alături de energie, agricultura este una dintre resursele care pot pune România pe harta europeană”, spune ea, iar investiția în acest domeniu i se pare lucrul cel mai natural. De ce România? „Pentru că este natural să îmi doresc o ţară cu oameni mai puţin crispaţi; mi se pare natural ca, după ce am câştigat bani în această ţară să îi reinvestesc tot aici”.

Mai mult, Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale anunţa de curând că până în 2020 vor fi disponibile aproximativ 10 miliarde de euro de la Uniunea Europeană pentru investiţiile în agricultură. De asemenea, lucrurile se vor simplifica şi din punct de vedere birocratic, ceea ce nu poate decât să încurajeze antreprenorii.§

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii