Cautare




, Contributor

Afaceri |
|

O afacere cu ADN suedez

Cum echilibrează un gigant mondial nevoile aflate în permanentă schimbare ale clienților cu tradiția care l-a consacrat.
image_00002

Cercetarea a cunoscut o ascensiune permanentă în ultimii ani, importanța sa fiind tot mai mare, deoarece le permite companiilor să înțeleagă mai bine nevoile în schimbare ale clienților pe care să le satisfacă prin noi produse și servicii. Retailerul suedez de mobilă IKEA este una din companiile globale pentru care cercetarea a căpătat un rol esențial. Aceasta se simte cel mai bine în orășelul Älmhult din Suedia, locul în care IKEA a fost fondată în urmă cu 73 de ani de către Ingvar Kamprad. Cum arată viitorul unei afaceri a cărei succes se clădește pe tradiția scandinavă consecventă și, totodată, pe capabilitatea de adaptare în diferite contexte culturale?

IKEA se așteaptă la o creștere de 8-10 % a vânzărilor în acest an

Mikael Ydholm Ikea

„Importanța cercetării este din ce în ce mai mare, iar pe măsură ce compania noastră se extinde, devine tot mai dificil să stăm aici în Älmhult și să încercăm să înțelegem lumea”, a declarat Mikael Ydholm, șeful departamentului de cercetare al IKEA, o companie care în luna mai 2016 ocupa locul 46 în topul celor mai valoroase branduri din lume realizat de Forbes, cu o valoare de aproape 12 miliarde de dolari.

Cu zece ani în urmă, cercetarea în cadrul IKEA era mai degrabă axată pe componenta cantitativă, dar astăzi accentul este pus mai degrabă pe cercetarea calitativă. „Dacă ar fi să analizez studiile pe care le realizăm acum, comparativ cu zece ani în urmă, cercetarea este mult mai profundă. Ne dorim să înțelegem ce se află în spatele răspunsurilor pe care oamenii ni le oferă, să le înțelegem pasiunile, convingerile, nevoile și dorințele”, a explicat managerul departamentului de cercetare IKEA pentru Forbes România. Lucrurile se schimbă destul de rapid în contextul globalizării, iar majoritatea orașelor mari din întreaga lume găzduiesc zeci de naționalități, ceea ce face ca lucrurile să fie mult mai dificil de înțeles. Chiar și așa, Mikael Ydholm este de părere că oamenii sunt mai degrabă similari decât diferiți. Desigur, sunt și o mulțime de diferențe, în ceea ce privește elemente precum nivelul de trai, veniturile sau tradițiile. Însă, el este de părere că unul dintre rolurile care îi revin companiei IKEA este de a evidenția, prin studiile pe care le realizează, democratizarea și, într-o anumită măsură, egalitatea.

GILTIG, GLÖDANDE și ART EVENT 2016 sunt noile colecții IKEA

shutterstock_279540212

În urmă cu trei ani, IKEA a demarat un studiu denumit Life at Home Report, prin intermediul căruia specialiștii au încercat să descopere și să înțeleagă nevoile oamenilor din diferite orașe ale lumii, pentru a le putea satisface, atât prin îmbunătățirea produselor oferite cât și prin introducerea unor produse care până la momentul respectiv nu erau disponibile. „De exemplu, europenii preferă canapelele rigide, pe când americanii le preferă pe cele moi, în care se pot cufunda. Acestea sunt micile detalii și diferențe pe care noi trebuie să le aflăm de la oameni”, povestește Mikael Ydholm. În funcție de fiecare stat, anumite produse pot fi vândute sau nu, sau își pot schimba anumite caracteristici, precum dimensiunile.

„Chiar dacă încercăm să răspundem nevoilor oamenilor din diferite colțuri ale lumii, ne păstrăm stilul nostru caracteristic scandinav definit de componenta funcțională. Niciodată nu îl compromitem”, adaugă el. Anul acesta, în cadrul evenimentului Democratic Design Days organizat în orășelul Älmhult din Suedia, la sediul IKEA, au fost anunțate rezultatele celui de-al treilea studiu anual Life at Home Report, care analizează ceea ce oamenii înțeleg prin termenul „acasă”. Studiul, în cadrul căruia au fost chestionate 12.000 de persoane din 12 orașe din întreaga lume, cercetează modul prin care oamenii definesc casa din perspectiva a patru componente de bază: spațiul, obiectele, relațiile și locul.

Citește și IKEA continuă asaltul pe piața imobiliară bucureșteană

Rezultatele reflectă percepțiile cu privire la elementele care formează o casă, la ceea ce se întâmplă în această zonă și la ceea ce oamenii simt și gândesc despre casa lor. „Într-o lume care se schimbă atât de rapid, globalizarea și digitalizarea având un rol esențial, este important să descoperim ce reprezintă pentru oamenii din diferite regiuni ale lumii o viață bună acasă la ei”. Unul dintre lucrurile care au ieșit în evidență în urma acestui studiu a fost faptul că doar 7% din oamenii chestionați asociază „acasă” cu un spațiu pur și simplu fizic. 48% dintre cei pentru care casa reprezintă mai mult decât un spațiu fizic sunt de părere că „acasă” este locul în care pot avea loc cele mai importante relații. Deși 63% dintre persoanele chestionate sunt de părere că petrecerea timpului liber cu familia și prietenii este ceea ce aceștia fac pentru a avea sentimentul de „acasă”, studiul arată că relațiile cu ceilalți trebuie să se afle într-un echilibru cu timpul pe care îl petreci singur. Astfel că 29% dintre cei chestionați vor să petreacă timpul singuri pentru a avea un sentiment de  bine acasă la ei.

Un alt rezultat care a ieșit în evidență în urma studiului este reprezentat de faptul că generația tânără se consideră a fi acasă și în afara celor patru pereți. De exemplu, doar 37% din persoanele tinere chestionate au afirmat că se simt acasă în reședința lor actuală. „Oamenii tind să asocieze termenul de acasă cu relaxarea, siguranța sau familiaritatea. Pentru unii dintre ei acasă poate fi într-o cafenea, la sala de sport sau într-un restaurantul de pe colț”. Life at Home Report a evidențiat și faptul că tehnologia și condițiile de trai compacte influențează sentimentele oamenilor și comportamentelor când vine vorba de relațiile de acasă. Astfel că 23% dintre persoanele chestionate au declarat că preferă să aibă o conectivitate la Wi-Fi foarte bună, decât să aibă spațiul necesar pentru a-și dezvolta relațiile sociale de acasă.

Oamenii chestionați au fost deschiși în privința acestui studiu. „Un lucru pe care îl avem în comun, indiferent de vârstă, de locul unde trăim sau de preferințe, este faptul că toți avem o casă. Cred că tuturor ne place să discutăm despre casa noastră și suntem curioși cu privire la casa celorlalți. Prin urmare, oamenii au fost foarte deschiși la întrebările puse de noi”, declară Mikael Ydholm.

image_00003

Prin intermediul acestui studiu, reprezentanții departamentului de cercetare al companiei IKEA își doresc să găsească noi oportunități prin care să se provoace pe ei înșiși să descopere noi modalități de a le oferi oamenilor din întreaga lume o viață mai bună. Toate informațiile obținute ajung, în cele din urmă, la designerii și dezvoltatorii de produse din cadrul IKEA, care se folosesc  de nevoile reale ale oamenilor, visele și aspirațiile acestora în designul și producția pe care o realizează, dar, totodată, păstrează stilul scandinav caracteristic.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii