Cautare




, Staff

Editor-in-Chief Forbes România

Opinii |
|

NU fi #HATER!

Cu exact un an în urmă, când am preluat un interviu al colegilor de la ediția americană a Forbes cu Donald Trump și am decis să îl punem pe copertă pe omul de afaceri american, alături de titlul Mr. President, am primit câteva mesaje suprinzătoare.
Ionut Bonoiu

Întâmplarea face că tocmai mă întorsesem de la un eveniment organizat de colegii din SUA, unde am  am înțeles, dintr-o discuție cu Steve Forbes, un fervent susținător al republicanilor, că „treaba” cu Trump trecuse deja de multă vreme dincolo de stadiul de amuzament și se transforma într-o chestiune foarte serioasă.

Între timp, Donald Trump și-a continuat nestingherit marșul triumfător, în ciuda tuturor vedetelor de la Hollywood și a multora dintre mass-media americane, care au făcut front comun împotriva lui, semn că mesajul „Make America Great Again” a prins la fel de bine ca pateticul „I Want My Country Back”, al lui Nigel Farage, cel care a stat la baza unui alt șoc al primei părți a acestui an, Brexit.

Mai sunt doar câteva săptămâni până la alegerile care vor consimți,  primul președinte clovn sau prima femeie președinte din istoria Americii. Este suficient timp pentru ca propaganda să meargă la turație maximă peste tot în lume. Rusia afirmă că se pregătește de război, având în vedere că presa vorbește despre buncăre și rații de mâncare, despre mutarea rachetelor în regiunea Kaliningrad (aflată între Polonia și Lituania), iar politicienii săi formulează avertismente tot mai intense.  În timp ce ne uităm cu coada ochiului la americani și la ruși, începe ușor-ușor și campania electorală de la noi și, odată cu ea, radicalizarea.  Devine tot mai clar pe zi ce trece că dacă nu ești cu ai noștri, ești clar împotriva noastră.

Nu mai poți nuanța nicio poziție, după cum nu poți fi niciodată de acord cu ai lor. În era “factchecking”-ului, distrugem imediat programele și afirmațiile celorlalți, dar, în același timp, ignorăm sau considerăm irelevant orice comentariu pe care îl face cineva legat de afirmațiile vreunuia dintre ai noștri.

Nu poți zice ceva despre creșterea cheltuielilor publice, despre suplimentările pentru Prima Casă și riscurile pe care le generează asupra viitorului sau despre alte subvenții și programe care denaturează economia liberă că riști să fii etichetat ca retrograd și, după caz, pesedist.

Nu poți face comentarii legate de diferența dintre buna intenție și execuție (esențială pentru succesul oricărui demers) sau despre rostul unei campanii precum cea pentru „Cumințenia pământului”, având în vedere rezultatele sub așteptări  (a fost strâns puțin peste un milion de euro din cele șase estimate, astfel că Guvernul a decis să completeze suma până la 11 milioane de euro) că riști să ți se spună că nu ai spirit civic sau responsabilitate socială.

Pentru că de orice parte ai fi, ai lor vor fi întotdeauna populiști, în timp ce ai noștri sunt, de cele mai multe ori, bine intenționați.

Îmi aduc aminte cum pe parcursul celor 16 ani de când sunt activ în presa economică am văzut cum a crescut, conjunctural și irepetabil, fără nicio strategie de țară și fără niciun ajutor, industria tehnică (mai ales de componente auto) din vestul țării. Îmi aduc aminte, de asemenea, cu nostalgie de vremurile când antreprenoriatul nu era ceva atât de cool, iar antreprenorii erau preocupați mai ales de construirea afacerilor decât de PR. Sau de vremurile în care industriile creative nu deveniseră atât de „mainstream” și se puteau concentra, liniștite, asupra… creației, deoarece nu roiau în jurul lor atât de mulți binevoitori în a le educa, de la instituții  de stat și ONG-uri până la asociații și, mai nou, bancheri. Cu atât de multe moașe și atât de multe intenții bune, mi-e și frică să mă gândesc cum va arăta antreprenoriatul românesc din zona creativă peste încă 15 ani

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii