Cautare




, Contributor

consultant de imagine în echipa designerului Alessandro Martorana și trainer de „small-talk” în cadrul unui proiect care formează specialiști în vânzări, management și comunicare.

Auto |
|

Noul Jaguar

În 2007, Jaguar și-a respectat promisiunea de a se reinventa și a prezentat lumii o față complet nouă a mărcii. Modelul s-a numit XF și a fost, poate, pentru prima oară în istoria contemporană a industriei auto când un producător a renunțat complet la identitatea istorică în favoarea unei povești moderne.
XF_V6S_AWD_StormGrey_014

Altfel spus, limuzina de clasă mare XF nu a preluat nimic din ce însemna „pisica aristocrată” până în anii 2000. Comentarii au fost multe dar, în mod sigur, decizia a fost una de succes. Cel puțin ca cifre. Din 2007 până acum, anul în care asistăm la lansarea celei de a doua generații XF, s-au vândut 280.000 de unități, dintre care 48.000 doar în 2014. Nu sunt cifre mari comparativ cu performanțele producătorilor premium din Germania, dar sunt recorduri absolute în istoria mărcii. Mai mult decât atât, Jaguar are deja o întreagă ofertă complet nouă, cu XE, concurent pentru BMW Seria 3, XJ, alternativa unui A8, F-Type, pentru amatorii de supersport, și un SUV compact, F-Pace, pe care îl vom vedea pe stradă cât de curând.

Relaxat, stând lângă mine pe terasa unui hotel extravagant din orașul spaniol Pamplona, designerul Wayne Burgess îmi dă ocazia să înțeleg ce înseamnă acum Jaguar. De fapt, mă ajută să înțeleg că noua imagine de marcă înseamnă ceva, iar filosofia casei britanice, al cărei succes se leagă de legende precum E-Type, vorbește despre altceva.

„Într-o zi Ian Callum (designer șef Jaguar n.r.) ne-a strâns pe toți și ne-a împărtășit ideea sa de a relansa Jaguar. Adică de a reimagina o mașină care răspunde cerințelor fundamentale ale mărcii: să arate modern, să fie performantă, să fie rezistentă. În mod sigur, eram într-un moment în care mașinile noastre nu mai răspundeau întocmai acestor așteptări. Așa că am pornit de la o foaie goală și am regândit exact mașina pe care să ți-o dorești cu adevărat.”

Wayne știe toată povestea pentru că este o verigă importantă în departamentul de design Jaguar încă de pe vremea lui X-Type. A vegheat nașterea limuzinei XF așa cum, de patru ani încoace, a construit, pas cu pas, a doua generație. Este un exemplu al spiritului dezinvolt care guvernează ideea de frumos din spatele mărcii. Ca fapt divers, atunci când nu desenează mașini, călătorește prin Europa din poziţia de chitarist al unei formații rock, o a doua carieră pe care o construiește de la vârsta de 15 ani…

Indiferent din ce unghi privești, este evident că noua strategie mizează foarte mult pe emoție. Designul are toate elementele care să îți dea de înțeles că este XF dar evoluează cu detalii menite să îți deschidă apetitul pentru viitor. Liniile sunt simple și fluide în lateral, iar partea din față, dominată de grila imensă a radiatorului, pare să îți amintească de agresivitatea Audi-urilor de acum 10 ani. În interior nu ești șocat de nimic în mod special, dar simți imediat că ești într-o mașină premium date fiind finisările destul de grijulii și un volan atent desenat. Pe măsură ce petreci mai mult timp, descoperi că ideea de modern se concentrează în jurul planșei de bord digitale TFT de 12,3 inch, care a luat locul ceasurilor analogice, și a diplay-ului imens din consola centrală, de 10,2 inch, de lângă care a dispărut orice fel de buton, echipamente disponibile opțional. Pur și simplu apeși pe ecran și configureazi tot cu lejeritatea cu care îți mânuiești telefonul mobil.

Ce nu se vede, dar ar trebui să se simtă, este rețeta Jaguar denumită „Advanced Aluminium Architecture”, tehnologie pentru care a fost nevoie de o investiție de 400 milioane de lire sterline și care promite modele mult mai eficiente din toate punctele de vedere. În ceea ce privește a doua generație XF, englezii nu se feresc să folosească expresia „cel mai ușor din segment” și să descrie saltul tehnologic ajutându-se de procente: 75% aluminiu, 28% mai rigid și 11% mai ușor, luând în calcul reducerea masei cu 190 kg față de prima generație.

Paleta de motorizări devine un alt punct forte, pornind de la subiectul emisii de CO2. Noul XF se laudă cu un nivel minim de 104 g/km. Urmând rețeta unei limuzine business în adevăratul sens al cuvântului, Jaguar pune în baza listei de prețuri un 2,0 l diesel cu puteri de 163 CP sau 180 CP și un 2,0 l benzină de 240 CP. Pentru managerii care își permit un nivel superior de sportivitate, există un V6 diesel de 300 CP, de altfel motorizarea mea preferată, și un V6 benzină de 340 CP sau 380 CP, cea mai puternică soluție la acest moment, oferită opțional și în combinație cu noul sistem de tracțiune integrală Jaguar, prezentat ca fiind cu 16% mai ușor și cu 10% mai eficient. În orice caz, ideea de sport vine susținută și de schema suspensiei, soluția din aluminiu aleasă pentru puntea față fiind preluată direct de la F-Type, cel mai „atletic“ model din oferta Jaguar.

XF se dovedește extrem de stabil, chiar și în condiții de circuit. Avalanșa de sisteme de asistență include Adaptive Dynamics, Intelligent Driveline Dynamics și Adaptive Surface Response pentru tracţiune integrală, o tehnologie preluată și adaptată de la Land Rover care setează în timp real trenul de rulare în funcție de calitatea drumului. Direcția este acum asistată electric tocmai pentru a permite corecția automată a unor eventuale erori de condus. Când Wayne mă întreabă cum aș caracteriza pe scurt noul XF, îi răspund că îl simt ca pe un A6 cu o personalitate mai puternică. „Mi-aș fi dorit să faci referire la BMW Seria 5 dar oricum suntem pe drumul cel bun.” Într-adevăr, britanicii care în 2007 au șters tot cu buretele și au pornit de la 0 își doresc să redevină un etalon în segmentul sport pe care mărcile germane îl domină net. Jaguar rămâne o alegere de nișă dar are avantajul unei imagini nobile al cărei mesaj este imediat înțeles chiar și de persoanele care nu au nicio legătură cu domeniul auto.

Fast facts
A DOUA GENERAȚIE XF este disponibilă începând cu luna octombrie cu prețuri de la 37500 euro fără TVA.Paleta de motorizări include un 2,0 l diesel de 163 sau 180 CP, cu un consum mediu începând de la 4,0 l/100 km, un 2,0 l benzină de 240 CP cu un cosum mediu de 7,5 l/100 km, un V6 diesel de 300 CP, cu un consum mediu de 5,5 l/100 km și un V6 benzină de 340 CP sau 380 CP, cu o accelerație de la 0 la 100 km/h în 5,3 secunde și un consum mediu de 8,3 l/100 km. Alături de o cutie de viteze manuală cu 6 trepte, oferită pentru varianta de bază, toate celelalte motorizări profită de transmisii automate cu 8 trepte, de departe cea mai bună realizare testată vreodată la un Jaguar. Pe lista echipamentelor noi se găsesc farurile full LED şi sistemul infotainment controlat prin intermediul unui display touch-screen cu funcții „pitch&zoom“ preluate de la telefoanele smart. Capacitatea portbagajului devine noul record al segmentului cu 540 l.

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii