FacebookTwitterLinkedIn

TikTok, cea mai descărcată aplicație din App Store și Play Google, a reușit în câteva luni să reinventeze consumul formatului video în social media. Deși în România conținutul video nu se bucură de același succes ca în Statele Unite, se poate observa o schimbare, formatul video devenind mult mai apreciat decât formatele statice.

Dacă înainte de pandemie social media-ul avea un nivel de consum ridicat, mai ales pentru segmentul de public 16-34 de ani, după izbucnirea crizei și adoptarea măsurilor de distanțare socială, acesta a crescut cu aproximativ 50%, potrivit lui Robert Tatoi, creator de conținut video și fondator al studioului Follow Art Production. De asemenea, în contextul actual, platforma de socializare Tik Tok, care se bucură de o atenție foarte mare acum a reușit să atragă un număr mare de utilizatori din România.

Robert Tatoi o numește „visul oricărui creator de conținut, și totodată, visul oricărei persoane care lucrează în marketing”, motivul fiind că odată ce ți-ai creat un cont pe această aplicație, poți atrage foarte mulți urmăritori cu ajutorul secțiunii „Pentru tine”, echivalentul paginii de explorare de pe Instagram. El spune că deși momentan business-urile și brand-urile privesc cu scepticism platforma, e doar o chestiune de timp până când lumea va conștientiza cu adevărat valoarea pe care o generează aplicația. „Văd industrii tot mai variate prezente pe aplicație: conturi de avocați, persoane din marketing și cabinete stomatologice care au reușit să își dubleze sau să își tripleze business-urile cu ajutorul aplicației TikTok.”

Reprezentanții TikTok au anunțat recent că peste două miliarde de persoane au descărcat aplicația, la nivel global, înregistrând astfel recordul mondial pentru cele mai multe descărcări într-un interval de trei luni. În ceea ce privește statisticile din România, numărul de conturi TikTok este estimat undeva la două milioane. Robert menționează că deși majoritatea brand-urilor din țară încă sunt sceptice în ceea ce privește investirea în publicitate pe aplicația TikTok, branduri importante din Statele Unite, Europa și Asia, ca NBA, Red Bull, NFL, Chipotle, Guess, The Washington Post, Gymshark, ESPN, Calvin Klein și Crocs, au început deja să își construiască strategii de „branding” și comunicare pe TikTok.

Odată ce platforma a prins amploare, au început să apară întrebări în comunitatea de social media cu privire la „detronarea” aplicației Instagram de către TikTok. Statisticele arată că media timpului petrecut de un utilizator pe Instagram este de aproximativ de 50 minute pe zi, iar în cazul TikTok vorbim de o medie de 52 minute pe zi. Avantajul, în cazul TikTok, este indicatorul duratei de vizionare favorizat de algoritmul aplicației chinezești, lucru care va duce la creșterea mediei de timp petrecută pe această platformă. Robert Tatoi a comparat cele două platforme și a menționat că deși Instagram a ajuns la 800 de milioane de utilizatori activi în șase ani, TikTok a atins același număr de utilizatori în doar trei ani.

„Consider că Instagram a depășit momentul de glorie și ușor-ușor suntem martorii unui val puternic de conținut viral pe TikTok. Percepția multora este încă aceea a unei platforme destinată copiilor, însă calitatea conținutului a crescut mult în ultima perioadă, precum și media de vârstă prezentă pe această platformă. Brand-urile mari plătesc sume considerabile pentru a fi prezente pe platformă, iar campanii plătite rulează de luni bune pe TikTok. Cel mai important lucru, foarte mulți influenceri migrează către aplicație, investind o mare parte din timp pe această rețea de socializare”, a declarat Robert Tatoi.

Deși nu știm cum va arăta social media-ul în viitor, Robert spune că se poate observa un caracter repetitiv în acest segment, de exemplu acum ceva ani am fost martori la fenomenul Facebook care s-a mutat pe Instagram, iar recent acesta s-a mutat pe TikTok. „Deși toate aceste platforme au avut și au în continuare formate și design-uri diferite, comportamentul consumatorilor este similar, însă adaptat la specificul și cerințele fiecărei platforme. Practic, migrăm de pe platforma unde „reach-ul organic” scade pe platforma care ne promite „reach” organic mai bun.”

Fondatorul Follow Art Production povestește că, în România, încă ne mai luptăm cu paradigma prezenței în online fără a investi bugete, care să susțină conținutul pe platformele sociale. „Foarte multe business-uri aleg să aloce bugete mici pentru conținutul din social media, însă așteptările pentru generarea vânzărilor sunt foarte mari.”

Odată cu izbucnirea pandemiei, am devenit mult mai conectați la mediul online, însă pentru branduri această criză a fost un moment decisiv, în special dacă nu erau prezenți pe unul dintre numeroasele canale de socializare. Robert menționează că a văzut multe business-uri care nu au reușit să se reașeze în timp util, iar perioada aceasta a demonstrat că o prezență exclusiv în offline nu mai este suficientă în 2020.

„Am văzut de curând campanii puternice derulate pe TikTok cu rezultate extrem de bune. Spre exemplu, Martinelli, un brand care produce suc de mere și cidru, a avut pe TikTok parte de un trend care a generat aproape 50.000.000 de vizualizări. Conform calculelor făcute de Gerardo Perez (marketer digital) într-un video, o campanie cu o astfel de vizibilitate ar fi ajuns undeva la aproximativ 140.000 de dolari.”

În aceste momente este esențial să fim în permanență conectați la trend-uri, noutăți și schimbările din mediul online, deoarece comportamentele de consum și de cumpărare nu vor mai fi aceleași, potrivit lui Robert Tatoi, care deja poate observa schimbări pe piață.

„Consider că Instagram a depășit momentul de glorie și ușor-ușor suntem martorii unui val puternic de conținut viral pe TikTok.”

Robert Tatoi

fondator al studioului Follow Art Production