Cautare




, Contributor

Managing Partner, Casa de avocatură Ionescu și Sava

Opinii |
|

Noul clawback vs. mediul de business

pastile_medicamente_farma.jpg
Într-o țară în care una dintre problemele majore ale mediului de afaceri este impredictibilitatea legislativă, iar următoarea mare problemă este implementarea defectuoasă, clawback-ul a constituit întotdeauna exemplul perfect de sistem greșit denumit, greșit preluat în legislație, greșit implementat, dar în privința căruia există cel puțin constanță în menținerea sa.

Odată cu adoptarea OUG 69/2014, publicată în noiembrie 2014, companiile farmaceutice vor plăti un clawback diferențiat, stabilit pe baza unor contracte cost/volum/cost-volum-rezultat, pentru noile medicamente care vor intra condiționat pe lista de compensate, iar pentru restul produselor din listă, calculul contribuției va fi cel actual. Astfel, producătorilor de medicamente generice li se va imputa o parte din consumul de medicamente incluse în listele de compensate, chiar dacă în baza unui contract cost/volum/rezultat.

Această modificare ilustrează un exemplu clasic de situație în care autoritățile aduc alte modificări legislative decât cele propuse și susținute în mod repetat de mediul de afaceri, în condițiile în care producătorii de medicamente generice aduc argumente de mai bine de un an pentru un clawback diferenţiat între medicamente generice şi cele inovative, în contextul în care aprobarea de preţuri este diferenţiată, sub amenințarea dispariției de pe piață a unui număr însemnat de medicamente ieftine.

Tot în cadrul acestei ordonanțe de urgență, s-a menționat faptul că valoarea consumului de medicamente comunicat de farmacii către CNAS conține TVA și că valoarea taxei clawback datorate va fi calculată după ce TVA este dedusă din valoarea consumului comunicat către CNAS.

S-a stabilit, de asemenea, un nou mecanism de calcul al taxei, aplicabil numai acelor medicamente admise condiționat în lista medicamentelor compensate și care sunt subiectul unui contract cost-volum/cost-volum-rezultat încheiat între deținătorul autorizației de punere pe piață cu CNAS și Ministerul Sănătății. Taxa datorată pentru aceste medicamente va fi calculată prin aplicarea unui procent la valoarea consumului de medicamente trimestrial, iar procentul va fi menționat în contractul mai sus-menționat. Valoarea consumului se va stabili în baza prețului de vânzare cu amănuntul, fără TVA. În cazul îm care volumul consumului menționat în contractul cost-volum/cost-volum-rezultat este depășit, DAPP va plăti integral consumul aferent depășirii, fără TVA.

Procentul va fi calculat prin luarea în considerare a valorii acestuia din trimestrul anterior celui în care se încheie contractul cost-volum/cost-volum-rezultat la care se adaugă între 5 și 30 de puncte procentuale, în funcție de numărul de pacienți contractabil pentru fiecare terapie, față de  numărul de pacienți eligibili.

În condițiile neîncheierii contractelor cost-volum/cost-volum-rezultat, medicamentele nu vor fi incluse în lista de medicamente, iar pentru medicamentele care în urma evaluării efectuate potrivit legii de ANM pot intra condiționat în listă, se pot încheia contracte cost-volum/cost-volum-rezultat în limita fondurilor obținute din excluderea și/sau modificarea procentului de compensare a unor medicamente incluse în lista mai sus menționată, precum și din aplicarea unor politici farmaceutice. Pe plan exclusiv comercial, dacă piața va crește ca valoare în urma actualizării listei de medicamente compensate, companiile care nu dețin produse incluse pe lista vor compensa la rândul lor printr-o creștere, cu impact asupra clawback-ului.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii