Cautare




, Forbes Staff

Afaceri |
|

Noua Timișoara

Timișoara pare că vrea să își recâștige cu orice preț renumele de „mica Vienă”, iar dezvoltatorii imobiliari au și ei aceeași ambiție.  
104 Ro101 Iulian Dascalu 1

Bucureștiul este, fără îndoială, motorul economic al României și cea mai mare piață imobiliară din țară, stocul clădirilor de birouri moderne din Capitală fiind de aproape 3 milioane de metri pătrați. Cu toate că stocul de clădiri de birouri moderne din piețele secundare nici nu se apropie de cel din București, orașe precum Timișoara, Cluj-Napoca sau Iași aduc pe piața din România unele dintre cele mai impresionante proiecte mixte, la care și Capitala se uită cu gelozie.

Pe 30 august, la Timișoara, companiile Iulius și Atterbury Europe inaugurau Iulius Town, un nou proiect reprezentativ atât pentru orașul de pe Bega, cât și pentru dezvoltatori. „Orașul din oraș”, cum a fost supranumit Iulius Town, este primul ansamblu mixt din Vestul țării și  cel de-al doilea din portofoliul companiei Iulius, după Palas Iaşi, fiind și cea mai mare investiție din regiune, cu o valoare totală de 442 de milioane de euro.

„În 2005, când inauguram Iulius Mall Timişoara, știam că nu ne vom opri aici, iar clienții noștri au confirmat această așteptare. Iulius Mall s-a integrat rapid în viața unui public care a depășit granițele ţării şi care a impus continuarea proiectului la o scară mult mai mare. Astăzi, Iulius Town este orașul din oraș, un proiect multifuncţional care generează valoare adăugată pentru comunitate şi întreaga zonă. Împreună cu partenerul nostru, compania Atterbury Europe, am dezvoltat un pol de business regional, care contribuie la dezvoltarea economică, dar şi un spaţiu cosmopolit de shopping şi relaxare, unic în România”, a declarat Iulian Dascălu, președintele companiei Iulius și unul dintre cei mai puternici oameni de afaceri locali.

Iulius Town a presupus integrarea Iulius Mall Timişoara într-un proiect amplu de regenerare urbană, completându-l cu funcţiuni de retail, office şi entertainment. Din valoarea totală a proiectului, până în prezent s-au investit 327 de milioane de euro, incluzând Iulius Mall Timişoara, la care se adaugă alte 115 milioane de euro destinaţi dezvoltării celei mai înalte clădiri de birouri din România, aflată în construcţie. De asemenea, Iulius Town este o sumă de recorduri: cea mai mare suprafață de retail din afara Bucureștiului – 120.000 mp, 450 de magazine – și cea mai mare ofertă de spații de birouri clasa A din regiune – peste 100.000 mp. Traficul anual estimat pentru Iulius Town este de peste 20 de milioane de vizitatori. Tot aici va fi amplasată și cea mai înaltă clădire de birouri din România (de 155 de metri înălțime), care are ca termen de finalizare sfârșitul anului următor.

„Este un proiect de referință și pentru compania Iulius. Trebuie să vă așteptați la mult mai multe din partea noastră în viitor. Alături de partenerul nostru, Atterbury, ne concentrăm pe finalizarea celei mai înalte clădiri (n-red. UBC 0), la care avem un termen foarte scurt de timp pentru finalizare, care este programată pentru finalul anului următor”, susține Dascălu. Nicolae Robu, edilul orașului, susține că Iulius Town va fi piatra de temelie a unui nou val de dezvoltări și pune bazele proiectului „noua Timișoara”.

Noul proiect mixt mai integrează branduri internaționale în premieră în regiune (Zara Home, Oysho, Liu Jo, Intimissimi, Marks & Spencer, Distinctive multibrand – A | X Armani Exchange, Napapijri și Pepe Jeans London, Superdry & New Era, Next (kids), Primigi, Teilor Fine Jewellery, Beautik Haute Parfumerie etc.), cel mai mare centru de fitness din România, cu piscină semiolimpică, al reţelei World Class, un cinema multiplex extins, cu o capacitate de 12 săli şi conceptul de cinema VIP al Cinema City, un centru modern de conferinţe şi evenimente, prima grădiniţă din Timişoara cu predare după curriculum britanic şi o varietate de cafenele și restaurante tematice.

Atracţia principală o reprezintă parcul, care a presupus o investiţie de 8,7 milioane de euro. Acesta include 10.000 de arbuşti, 1.400 de arbori de talie mare, suprafețe cu gazon special, care permite traficul intens, un lac, un carusel venețian, alei de promenadă şi piațete pentru evenimente şi târguri în aer liber.

Iulius Town a presupus investiţii în infrastructură în valoare de 13 milioane de euro, iar alte 40,7 milioane de euro au fost alocate spaţiilor de parcare, numărul locurilor disponibile depăşind 4.000.

Pentru Iulian Dascălu planurile nu se opresc aici. Nici nu avea cum să nu fie așa, ținând cont de istoricul omului de afaceri din Iași. „Mai avem câteva proiecte de extindere pentru Palas Iași. Proiectul de la Expoziției, din București, se află printre alte multe propuneri. Studiem și prospectăm piața foarte activ.”

Când vine vorba de Capitală, omul de afaceri este de părere că Bucureștiul are nevoie de un proiect emblematic, care să se ridice peste nivelul a ceea ce s-a construit până acum și demn de o capitală europeană.

„Bucureștiul are nevoie de un proiect steag, peste tot ceea ce este în România, un proiect steag pentru Europa. Cred că este un moment bun să fie adus un proiect important în București. Ne uităm numai la proiecte mixte. Dacă dezvoltăm o simplă clădire de birouri, nu aducem valoare adăugată. Clădiri de birouri și galerii comerciale individuale sunt destule. Noi pe rezidențial nu suntem prezenți din același motiv, iar în București sunt 1-2 dezvoltatori buni pe segmentul de rezidențial. Sigur că se poate mai mult. Când ne apucăm noi de rezidențial, înseamnă că a crescut piața. Noi nu venim cu proiecte care nu aduc un plus orașului. Birouri sunt în București, e plin de birouri. Pentru o capitală europeană nu este suficient. Dacă ne uităm la alte capitale din regiune, precum Budapesta sau Praga, acolo sunt proiecte mult mai bune și complexe. Bucureștiul este într-o perioadă în care se pot consolida sume care să aducă un proiect foarte mare. Ne ducem acolo unde suntem convinși că vom avea cel mai bun proiect și unde suntem bine primiți”, explică fondatorul și președintele companiei Iulius.

În ceea ce privește perioada imediat următoare, Iulian Dascălu are încă planuri pentru Timișoara și Iași: „Strategia Iulius va viza, în continuare, o consolidare a proiectelor existente, atât în Timișoara, cât și în Iași, unde trebuie neapărat să mai construim 100.000 mp de spații de birouri, întrucât Iașiul, ca oraș universitar, crește foarte mult și există o cerere foarte ridicată în piață. Pe lângă spații de birouri vom adăuga și o zonă de parc și conexiuni noi cu arterele din oraș. Așteptăm încă să strângem toate opiniile și să îi oferim forma finală. Este mai dificil deoarece constituie o zonă istorică. Ne focusăm pe finalizarea celei mai înalte clădiri, cea din Timișoara. Vrem să o finalizăm anul viitor. Însă ne uităm și la alte orașe. Ne focusăm numai pe proiecte mixte, care aduc un plus comunității. Vom încerca să adăugăm clădiri suplimentare în Iulius Town. Am investit 442 de milioane de euro în Timișoara. Este o sumă foarte mare nu numai pentru România, ci și pentru Europa. E foarte important când dezvoltăm un proiect unde îl facem, care este trendul, contextul e mai larg. Lucrurile sunt bune deocamdată și sperăm să venim și cu alte proiecte frumoase”.

Aventura de business a lui Iulian Dascălu începea în urmă cu mai bine de două decenii, atunci când a pus bazele Iulius Group. Primul centru comercial Iulius a fost inaugurat în 2000, la Iași, fiind primul mall din afara Capitalei. Practic, la acel moment în România mai funcţiona doar proiectul Bucureşti Mall al companiei turceşti Anchor Grup. Ulterior, Iulian Dascălu a construit o adevărată rețea națională sub brandul Iulius, care cuprinde mall-uri în Iași, Timișoara, Suceava și Cluj-Napoca și a fost în spatele unora dintre cele mai importante proiecte imobiliare din afara Bucureștiului. Acum doi ani, Iulius a semnat un joint venture cu fondul de investiţii Atterbury Europe, prin care cele două companii deţin, în proporţie de 50% fiecare, reţeaua Iulius Mall. Totodată, au înființat un fond financiar comun, cu cote egale de participare (50/50), pentru dezvoltarea Iulius Town şi a altor proiecte care urmează a fi demarate.

„În iunie 2017, am semnat cu Iulius un joint venture 50/50 pentru accelerarea ritmului rapid de dezvoltare pentru Iulius Town Timișoara și alte proiecte. Parteneriatul nostru produce rezultate solide, după cum se poate vedea în prima etapă absolut impresionantă a dezvoltării mixte cu funcţiuni de retail, divertisment și clădiri de birouri”, susține Henk Deist, CEO al companiei Atterbury Europe.

În zona dezvoltărilor imobiliare, Dascălu poate fi perceput drept un deschizător de drumuri, din moment ce a fost primul proprietar român de mall și a fost protagonistul primului proiect mixt din România, care a reprezentat cea mai mare investiție imobiliară din afara Bucureștiului. Acesta a construit, în jurul Palatului Culturii din Iași, proiectul Palas, care cuprinde o suprafață închiriabilă de spații comerciale și de birouri de  130.000 de metri pătrați. Inaugurat în mai 2012, valoarea totală a investițiilor în proiectul Palas se ridică la peste 265 de milioane de euro. Proiectul Palas a adus pe piața imobiliară din Iași un hotel, spaţii de birouri, spaţii comerciale, cea mai mare parcare subterană din România (2.500 de locuri) şi un parc de 50.000 de metri pătraţi.

Investițiile de sute de milioane de euro în centrele comerciale și în clădirile de birouri dezvoltate de companiile controlate de Dascălu îl fac pe omul de afaceri din Iași unul dintre cei mai importanți investitori imobiliari din România. Peste 270 de milioane de euro au fost investite în cele patru mall-uri Iulius de la nivel național.

 

 

 

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii