Cautare




, Staff

Afaceri |
|

Noua generație de consumatori

Care este legătura dintre tehnologie și fashion și cum arată consumatorul hiperconectat.  
050 core First Insight 3 Peter Jeavons

Efectele tehnologiei schimbă complet industrii și modul de a face business. La nivel mondial, digitalizarea și explozia e-commerce-ului a schimbat inclusiv industria de fashion și comportamentul de achiziție al cumpărătorilor, care au devenit „hiperconectați”.

Peter Jeavons, General Manager First Insight, platformă care furnizează retailerilor date referitoare la ce și cum cumpără clienții lor, a arătat în cadrul evenimentului „Winning Over the New Fashion Consumer” cum schimbă digitalizarea industria de fashion și ce ar trebui să facă marii jucători pentru a ține pasul cu schimbările. Evenimentul a avut loc în Bordeaux-Cestas și a fost organizat de Lectra, companie franceză care furnizează soluții tehnologice integrate (software sau echipamente) pentru a optimiza și automatiza procesele de concepere și producţie pentru companiile din industriile care utilizează țesături, piele sau textile tehnice – industria modei, auto și cea a mobilei.

Cum arată portretul-robot al cumpărătorilor și care sunt principalele trenduri de consum?

Suntem consumatori „hiperconectați”: în prezent, se poate spune că suntem conectați în permanență la tehnologie, iar acest aspect se reflectă în comportamentul nostru. „Există mai multe dispozitive mobile decât locuitori, la nivel mondial. Suntem conectați în permanență cu smartphone-urile noastre, ceea ce schimbă și felul în care consumatorii interacționează cu brandurile și cu retailerii”, a spus Peter Jeavons.

Căutăm autenticitate și vrem să ne exprimăm personalitatea: pentru că tehnologia facilitează accesul la informație, și consumatorii sunt mai educați și preferă branduri care să le ofere experiențe personale, autenticitate și individualitate. În plus, ne dorim să achiziționăm lucruri imediat și nu mai avem răbdare.

Millennials versus Baby Boomers: atenția retailerilor se îndreaptă dinspre generația Millennials către Baby Boomers. Din ce în ce mai mulți adulți din generația Baby Boomers folosesc tehnologia și cele mai noi aplicații, la fel ca milenialii. „Pentru că au mai mult timp liber, adulții din generația Baby Boomers sunt targetul pentru retaileri, pentru că mulți încearcă să țină pasul cu noua generație”, a adăugat Jeavons. Cunoscând aceste tendințe, brandurile trebuie să se apropie mai mult ca oricând de consumatorii lor.

Modul în care facem achiziții s-a schimbat: vrem să ne cumpărăm haine oricând, oriunde, vrem experiențe personale și avem nevoie de încredere din partea brandurilor, explică Peter Jeavons. Și așteptările consumatorilor s-au schimbat și sunt din ce în ce mai mari, pe măsură ce tehnologia avansează. Vrem o interacțiune consistentă cu brandul și o experiență online și offline facilă.

Căutăm gratificare imediată: consumatorul hiperconectat nu mai este dispus să aștepte, vrea orice, oricând, aspect vizibil prin creșterea utilizării unor aplicații precum Uber, Airbnb sau Foodpanda. „Este valabilă deviza «now or never»”, adaugă specialistul de la First Insight.

Puterea Social Media

Social Media poate fi considerat un adevărat marketplace. Din ce în ce mai multe companii au trecut de la o comunicare unilaterală cu consumatorii lor, prin e-mail, la comunicarea prin intermediul Facebook și Instagram. În opinia lui Peter Jeavons, este important ca brandurile să fie prezente pe rețelele de socializare și să comunice cu clienții lor pentru a fi conectați cu piața.

Social Media a schimbat inclusiv modul în care luăm decizii de achiziție: luăm în calcul opiniile celorlalți când vine vorba de a decide ce să cumpărăm. „Oamenii comunică din ce în ce mai mult, mai ales datorită Social Media, și își împărtășesc experiențele, indiferent dacă sunt pozitive sau negative. Rețelele de socializare influențează astfel din ce în ce mai mult comportamentul de achiziție”, adaugă Jeavons. În consecință, retailerii trebuie să meargă pe urmele clienților lor și să se adapteze pentru a ajunge la aceștia. În consecință, tot mai multe companii investesc în instrumente care analizează comportamentul de achiziție al consumatorilor și pentru a lua decizii strategice legate de producție și vânzări.

Ne documentăm foarte bine înainte de a face o achiziție: datele prezentate de Peter Jeavons arată că 57% din procesul de cumpărare este finalizat deja înainte de contactul dintre client și comerciant. De altfel, importanța asistenților vocali precum Alexa sau Siri este în creștere: procesul celor care au asistenți vocali a crescut cu 75% între 2017-2018, iar peste jumătate (53%) din clienții care dețin astfel de dispozitive smart le folosesc pentru a căuta produse și prețuri.

Potrivit portalului de date statistice Statista, valoarea pieței de e-commerce la nivel global va depăși 3,5 trilioane de euro până în 2020. De exemplu, în România PayU estimează că în 2019 piața de e-commerce va depăși 4,5 miliarde de euro, find o piață care se dezvoltă constant și urmărește tendințele globale.

De asemenea, începem să folosim din ce în ce mai puțin cash și să adoptăm din ce în ce mai mult plata cu cardul, ceea ce a dus la creșterea aplicațiilor mobile de a face plăți precum PayPal, Google Pay sau WeChat, aplicație chinezească. Cumpărăturile care înainte aveau loc în puncte fizice, acum au devenit digitale – iar aici intră serviciile de ride-sharing precum Uber sau Bolt.

Oportunități și provocări

Care sunt oportunitățile create de consumatorul hiperconectat și ce înseamnă acest lucru pentru jucătorii din industria de fashion?

Concluzia specialiștilor și a studiului The State of Fashion, ediția 2019, realizat de McKinsey, este că brandurile și retailerii ar trebui să își adapteze strategiile la cerințele actuale, altfel riscă să piardă legătura cu consumatorii.

De pildă, în cadrul evenimentului „Winning Over the New Fashion Consumer”, care a reunit experți din 14 țări pentru a analiza schimbările aduse de era digitală în fashion și în comportamentul consumatorilor, Lectra a lansat două soluții tehnologice pentru producătorii de articole vestimentare, Kubix Link și Fashion on Demand, pentru a eficientiza atât producția, cât și vânzările. Prima soluție, Kubix Link, este o platformă cloud care îmbină soluții automatizate ce strâng date și informații despre produse și piață pe care le oferă companiilor cu scopul de a lua decizii strategice.

Pornind de la nevoia de a ne simți unici, susținută de studii care arată că 74% dintre tinerii din generația Milennials și Generația Z sunt interesați să cumpere produse personalizate, 42% dintre ei deținând cel puțin un produs realizat special pentru ei, Lectra a lansat Fashion on Demand. Aceasta este prima soluție software de personalizare end-to end, care automatizează tot procesul producției, de la recepția comenzii și până la etapele finale, astfel încât producătorii să poată realiza în mod eficient și la scară largă articole de îmbrăcăminte personalizate în funcție de cerințele specifice ale consumatorilor. De altfel, personalizarea este considerată cel mai important trend actual în industria de fashion.

„Industria de fashion actuală nu înseamnă doar a strânge date, ci presupune și înțelegerea acestora. Jucătorii din industria de fashion vor descoperi oportunități importante de a face business dacă reușesc să deblocheze puterea datelor. Noua generație de soluții, Kubix Link și Fashion on Demand, le oferă posibilitatea de a face acest lucru, fie că vorbim despre gestionarea informațiilor, fie că vorbim despre producția și livrarea produselor personalizate. Tehnologia noastră îi ajută să înțeleagă consumatorii, să realizeze produsul potrivit și îl livreze la momentul potrivit. Așa ajungi să îți câștigi consumatorul”, a spus Celine Choussy, Chief Marketing&Communication Officer în cadrul Lectra. Fondată în 1973, Lectra are 32 de subsidiare la nivel global având clienți în industria fashion, automotive și industria mobilei, din 100 de țări. Cu peste 1.700 de angajați, Lectra a raportat venituri globale de 333 de milioane de dolari în 2018. În România, Lectra are un birou în Cluj şi furnizează echipamente pentru fabricile de textile precum: Romanița, Texdata, Granit (brandul Mr. Big), Braiconf, Pandora Prod, Tiger of Sweden, Conflux, Sogema, Confecții Miercurea Ciuc și Euroconf.

Românii au cheltuit, în 2018, 18 miliarde de lei pe articole de îmbrăcăminte și încălțăminte, conform celor mai recente date furnizate de către Euromonitor, o valoare destul de mare raportat la puterea de cumpărare care este mult sub cea a locuitorilor țărilor occidentale, spre exemplu. Chiar dacă în România și-au făcut intrarea branduri mari de fashion, această piață este slab dezvoltată și, prin urmare, este loc de creștere, conform analiștilor Euromonitor.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii