Cautare




, Staff

Lideri |
|

My story: Testamentul unui comerciant de mobilă

Cum a ajuns un magazin dintr-o mică localitate din Suedia să devină lider mondial în comercializarea de mobilier şi decoraţiuni interioare.
033 MP Ikea 1

Povestea de business a lui Ingvar Kamprad, creatorul unuia dintre cele mai cunoscute branduri din lume, începe încă de când acesta avea cinci ani și vindea chibrituri vecinilor săi din cartier. Spiritul său antreprenorial se confirmă în adolescență, la vârsta de 17 ani, când Ingvar primește o sumă de bani de la tatăl său drept recompensă pentru performanțele sale școlare, pe care a folosit-o pentru a-și înființa propria afacere, în anul 1947.

Acronimul IKEA are în componență inițialele numelui fondatorului, ale fermei în care a crescut (Elmtaryd), precum și ale regiunii în care s-a născut (Agunnaryd). Compania vindea inițial semințe, stilouri, rame de fotografii, ceasuri, iar ulterior a început să introducă către comercializare piese de mobilier ușor de montat, satisfăcând nevoile clienţilor datorită preţurilor mai scăzute decât cele ale competitorilor.

Nevoia de stabilitate a oamenilor de după Al Doilea Război Mondial a susținut existența unei cereri tot mai mari pentru piese de mobilier și decorațiuni interioare, însă nu neapărat la un preț accesibil. Astfel, dintr-o problemă de natură socială, Kamprad a sesizat o oportunitate uriașă de business prin care se putea adresa unui segment mai larg de consumatori, prin oferirea unui preț de achiziție mai mic. Sub acest aspect, întreaga industria de mobilier a cunoscut o destabilizare, iar IKEA a început să fie privită cu ochi tot mai puțini buni de către competitorii locali. Sub presiunea marilor companii de mobilă, distribuitorii locali de lemn au oprit astfel colaborarea cu reprezentanții grupului.

Planurile lui Kamprad au prins însă culoare începând cu anul 1951, odată cu achiziția de material lemnos provenit din pădurile din Polonia. Costul mic de achiziție a lemnului a însemnat totodată și scăderea prețului pe piață a pieselor marca IKEA, ceea ce a crescut gradul de popularitate al brandului.

Între anii 1965-1973, IKEA deschide noi magazine în Peninsula Scandinavă și deține o cotă de 15% din piața suedeză de mobilă. Antreprenorul s-a focusat pe atragerea clienților tineri, în principal pe cei care vor să își decoreze prima lor casă. După o ușoară stagnare a afacerii în anii ’70, Kamprad a luat decizia de a-și extinde operațiunile și în afara țării, prima țintă fiind Elveția, unde deschide primul magazin într-o suburbie a orașului Zürich. În anii ’80, expansiunea în majoritatea statelor europene, dar şi în celelalte continente s-a realizat rapid, IKEA devenind un brand puternic, cu notorietate internațională.

Vizionarul și-a construit averea pe același principiu folosit de Henry Ford. El a mizat pe accesibilitate, transformând produsele destinate claselor înalte, în bunuri puse la dispoziție unei categorii mai largi de consumatori, cu putere de cumpărare mai redusă.

Anii ’90 marchează inițierea unor măsuri privind susținerea mediului înconjurător prin crearea și livrarea unor produse sustenabile către publicul larg, chiar dacă o bună parte dintre politicile lui Kamprad nu au fost printre cele mai ortodoxe.

Ce lasă în urmă Ingvar Kamprad?

Succesul în vânzări se traduce prin fidelizarea clienților, pe de o parte și a angajaților, pe de altă parte. Kamprad a devenit cel mai bogat om de afaceri din Suedia, iar averea sa recentă estimată de mass-media suedeză se ridică la suma de aproximativ 65 de miliarde de euro.

Fondatorul Ikea a trăit o viață modestă, în care a măsurat neîncetat nivelul de eficientă pentru a-și menține permanent prețurile scăzute la mobilier.

Din 1988 acesta a renunţat la rolul de manager în cadrul companiei, dar a fost, întotdeauna cel mai apropiat consilier al conducerii. Tot în anii ’80, Kamprad a cedat acţiunile IKEA pe care le deţinea către o reţea de fundaţii şi holdinguri menite să asigure independenţa şi supravieţuirea pe termen lung a conceputului IKEA, astfel încât afacerea să rămână în afara controlului direct al familiei, moştenitorii săi având dreptul la o avere mult mai redusă.

Moartea sa recentă a lăsat în urmă un întreg imperiu, dar și o serie de active preluate de cei trei fii ai săi – Peter, Jonas şi Mathias. Ikea are, în prezent, aproximativ 190.000 de angajaţi în toată lumea. Ikea deține și operează 411 de magazine în 49 de țări. În România, grupul suedez a deschis primul și singurul magazin, în nordul Bucureștiului, urmând ca la sfârșitul acestui an să inaugureze și cel de-al doilea magazin, în sud-estul capitalei.

În decursul anului financiar 2017, vânzările grupului la nivel mondial au crescut cu 3,8% față de anul precedent.

Postează un comentariu

sau înregistrează-te pentru a adaugă un comentariu.

*

Comentarii

Nu există comentarii